Hevonen on kuollut – eläköön draisiini

Nykyaikainen polkupyörä viettää 200-vuotispäiviä 12.6. Tuona päivänä vuonna 1817 vapaaherra ja metsänhoitaja Karl von Drais esitteli uudenlaisen kulkuvälineen, draisiinin, jonka katsotaan olevan moderinin polkupyörän ensimmäinen versio. Draisiini on potkupyörä, jossa on kaksi pyörää, istuin ja kääntyvä etupyörä. Merkittävin ero nykypyörään on polkimien ja voimansiirron puute.

Draisiini syntyi yksinkertaiseen tarpeeseen: tulivuori Taboran purkauksen aiheuttamat katovuodet johtivat monen hevosen päätymiseen pataan, joten hevoskyydille oli kehiteltävä vaihtoehtoja. Von Drais pohti keinoja puutavaran siirtämiseksi metsästä ja päätyi keksimään ensimmäisen toimivan ihmisvoimin kulkevan ajoneuvon, draisiinin.

Vanhat Velot -järjestön puheenjohtaja Markku Lahtinen ei sanoissa säästele arvioidessaan draisiinin tärkeyttä: ”Eihän se silloin ollut merkittävä juttu, vaan on vasta myöhemmin osoittautunut ihmiskunnan tärkeimmäksi keksinnöksi”.

Draisiinista innostuivat erityisesti nuoret miehet. Kuten 2010-luvun leijulaudat, herätti draisiini sekä innostusta että ärtymystä. Erityisesti ärsytti jalkakäytävällä potkuttelu. Draisiini jäikin lähinnä yläluokkaisten miesten huvivälineeksi.

”Draisiini on tullut takaisin. Nykyään suositut lasten potkupyörät ovat käytännössä draisiineja. Potkupyörällä lapsi oppii nopeasti pyöräilyssä tarvittavan tasapainon”, kertoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Polkupyörän maailmanvalloitus alkoi toden teolla 1885 kun Englannissa kehitettiin draisiinin pohjalta polkupyörä, jossa on kaksi samankokoista rengasta ja ketjuveto.

”Näen polkupyörän historiassa neljä merkittävää keksintöä, jotka ovat kukin tavallaan mullistaneet ihmisvoimin kulkemisen: draisiini, polkimien yhdistäminen siihen, ketjuvedon kehittäminen sekä sähkömoottori tuominen pyöriin”, Koistinen listaa.

Markku Lahtinen on samoilla linjoilla: ”Sähköapu tulee muuttamaan pyöräilyä suuresti. Muut pyörätrendit vaihtuvat parin vuoden välein, mutta uskon että sähköavusteisuus on ison linjan muutos, joka pysyy.”

Pyörää voidaan edelleen kehittää paremmaksi erityisesti uusien teknologioiden avulla. Tästä hyvä esimerkki on Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä.

”Tulevaisuudessa näemme varmasti monenlaisia sovelluksia, joissa esineiden internet yhdistyy polkupyörään ja uudistaa sitä”, arvio Koistinen.

Polkupyörän 200-vuotispäivää voi juhlistaa vaikka viemällä lapsia potkupyöräilemään tai ajamalla pyörälenkin ihan vain ajamisen ilosta.

Lisätiedot:
Markku Lahtinen, Vanhat Velot ry:n puheenjohtaja
050 5969 124, markkuwlahtinen@gmail.com

Matti Koistinen, Pyöräliiton toiminnanjohtaja
044 279 5588, matti.koistinen@pyoraliitto.fi

Kuvat:
Geoff Waughin ottamat kuvituskuvat noudettavissa osoitteesta:

Kirjallisuutta:
Michael Hutchinson: Re: Cyclists – 200 Years on Two Wheels, 2017, Bloomsbury
Kimmo Antila (toim): Velomania! Pyörällä halki aikojen, 2007, Tampereen museoiden julkaisuja 98