Ajankohtaiset

Lapset pyörän selkään ja leikkimään!

kansiPyöräliitto ja Pyöräilykuntien verkosto ovat yhdessä julkaisseet materiaalia lasten kanssa pyöräileville: pyöräilyleikkioppaan, katsastuskortin ja ohjeen katsastukseen.

”Leikkioppaan lähestymistapa lasten pyöräilyyn on meikäläisittäin uusi ja innostava: pyöräilyä opetellaan leikin kautta, ei vakavana kieli keskellä suuta”, kertoo Erika Weckström, Pyöräliiton pyöräilykasvattaja.

Leikkien ideana on, että hauskuuden ja leikin kautta pyörästä tulee tuttu väline, lähes vartalon jatke, eikä pyörän hallintaan enää tarvitse kiinnittää huomiota. Leikkien opitaan tasapainoa, toisten huomioimista, yllättäviin tilanteisiin reagointia ja myös pyörän asettamia rajoja. Näitä taitoja harjoitellaan esimerkiksi jahtaamalla saippuakuplia, kuljettamalla renkaita, leikkimällä pyöräkäärmettä tai polttopalloa – kaikki pyörän selästä käsin.

”Haluamme välittää pyöräilyn hauskuutta ja leikkisyttä sekä lapsille että aikuisille. Mikään ei estä aikuisiakaan leikkimästä pyöräilyleikkejä!”, projektijohtaja Sanna Ojajärvi kannustaa.

Tultuaan varmaksi pyöräilijäksi, jonka ei tarvitse keskittyä jarruttamiseen tai kääntymiseen, on lapsi valmis harjoittelemaan myös liikenteessä liikkumista.

Katsastuskortin ja -oppaan idea on tutustuttaa lapsi polkupyörän rakenteeseen. Opas helpottaa katsastusta ohjaavan aikuisen tehtävää, eikä perehtyneisyyttä pyörän rakenteeseen tai huoltoon tarvita. Sellainenkin aikuinen, jolla ei pysy työkalut kädessä, voi siis ohjata katsastuksen, koska vikoja ei ole tarve korjata saman tien. Ohjeessa kerrotaan, mitkä viat tekevät pyörästä vaarallisen käyttää.

Materiaalit ovat vapaasti ladattavissa osoitteesta  pyoraliitto.fi/pyorailykasvatuksen-oppaat/. Painettuja materiaaleja voi tiedustella Erika Weckströmiltä, erika.weckstrom @ pyoraliitto.fi tai Sanna Ojajärveltä, sanna.ojajarvi @ poljin.fi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.