Polkien läpi vuoden – pyöräilytalvi-viikkoa vietetään 7.-13.11.2016

web2016

Mitä jos pyöriä ei nostettaisikaan talveksi pölyttymään varastojen perukoille, vaan niitä käytettäisiin ympäri vuoden? Kovin moni ei näin tee: etelän suurissa kaupungeissa vain 10-20% pyöräilijöistä jatkaa läpi vuoden, Joensuussa ja Oulussa sentään yli 50%. Tästä huolimatta Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo tyrmää yleisen käsityksen pyöräilyn kuulumisesta vain kesäkauteen:

– Sellaista asiaa, kuin pyöräilykausi, ei ole olemassakaan, hän toteaa.

Pyöräliiton vuosittainen Pyöräilytalvi-kampanja haluaa herätellä ihmisiä ympärivuotisen pyöräilyn etuihin. Viikon 45 aikana (7.-13.11.) Pyöräliiton paikallisyhdistykset järjestävät tempauksia eri puolilla Suomea, mm. jakamalla led-lamppuja valottomille pyöräilijöille. Tempaukset löytyvät kootusti sivulta www.pyorailytalvi.fi/tapahtumat.

Instagramissa ja Twitterissä pyörii Pyöräliiton järjestämä #pyöräilytalvi-kuvakisa, johon voi osallistua jakamalla aiheeseen sopivan valokuvan hashtagilla #pyöräilytalvi. Päivän parhaan kuvan ottaja palkitaan maanantaista torstaihin 50 € arvoisella Pelagon lahjakortilla. Upeana pääpalkintona kisan parhaan kuvan ottajalle on luvassa Pelagon polkupyörä. Voittajakuvan valitsee raati, jonka päätuomarina toimii Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri. Voittaja julkistetaan Pyöräilytalvi-sivustolla 11.11. kello 11.

promopyoraillen-talvella

Polkea voi ympäri vuoden, kunhan ottaa olosuhteet huomioon. Kannattaa pukeutua sään mukaan ja muistaa tarkistaa pyörän valot ja renkaat. Vinkkejä ympärivuotiseen pyöräilyyn löytyy sivulta www.pyorailytalvi.fi. Myös Helsingin seudun liikennelaitos kannustaa pyöräilyyn:

– Pyörä on oivallinen kulkutapa talvellakin, kunhan pukeutuu sään mukaisesti. Valot ja nastarenkaat lisäävät ajamisen turvallisuutta, vinkkaa HSL:n johtava liikkumisen ohjauksen asiantuntija Tarja Jääskeläinen

Pyöräily on joustava ja aikatauluista riippumaton tapa liikkua. Se on myös erinomaista arkiliikuntaa, edullista ja ympäristöystävällistä. Pyöräillä voi myös taittaa vain osan matkasta. Jääskeläinen kannustaa yhdistämään pyörän ja julkiset:

– Pyörällä voi kätevästi hurauttaa lähimmälle metro- tai juna-asemalle, jättää pyörän liityntäparkkiin ja jatkaa matkaa julkisilla.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.