Ajankohtaiset

Potkupyörällä päiväkotiin – arkimatkoilta tarpeellista lisäliikuntaa lasten päiviin

Kuva: Martti Tulenheimo

Lasten riittämätön liikkuminen on noussut keskusteluun viime päivinä. Tuoreimpien suositusten mukaan lasten tulisi liikkua vähintään 3 tuntia päivässä. Julkisuudessa on esitetty huoli siitä, että vuorokaudesta loppuvat tunnit kesken, kun lasten pitäisi saada jatkuvasti lisää liikettä. Liikunnan ei kuitenkaan tarvitse olla tavoitteellista tai ohjattua, vaan mikä tahansa fyysinen aktiivisuus käy. Tehokas keino saada lisää liikuntaminuutteja päivään on taittaa koulu- ja harrastematkat omin voimin: jalkaisin, pyörällä, potkulaudalla tai skeittilaudalla. Kun pisteestä toiseen on joka tapauksessa kuljettava, on fiksua ottaa matkasta myös liikuntahyöty irti.

Lasten kuljettaminen autolla ovelta ovelle on karhunpalvelus: se passivoi lasta, vähentää arkiliikuntaa, sitoo kuljettajien aikaa, aiheuttaa päiväkotien ja koulujen edustojen ruuhkautumista ja tuo mukanaan kaikki muutkin autoliikenteen haitalliset vaikutukset.  Liikkumistottumukset siirtyvät helposti lapsuudesta aikuisuuteen, joten vanhempien kannattaa opettaa arkimatkojen aktiivinen taittaminen jo pienille lapsille.

Myös päiväkodeilla ja kouluilla on mahdollisuus tukea järkevää liikkumista esimerkiksi kannustamalla lapsia pyöräilemään ja kävelemään, purkamalla turhia pyöräilyrajoituksia ja opettamalla lapsille liikenteessä liikkumista. Koulut voivat osallistua vaikkapa Pyöräilykuntien verkoston järjestämään koulujen kilometrikisaan. Annetaan lasten liikkua – myös koulu- ja harrastematkoilla!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.