Ajankohtaiset

Pyörä on koko kansan liikenneväline

Kolme neljästä suomalaisesta liikkuu pyörällä ainakin joskus, selviää Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston Taloustutkimuksella teettämästä kyselytutkimuksesta.

Säännöllisesti pyöräilevien osuuskin on suuri. Tutkimuksen mukaan 34 prosenttia suomalaisista pyöräilee lumettomaan aikaan vähintään kerran viikossa tai useammin. Talvellakin pyöräillään paljon, sillä 13 prosenttia vastaajista sanoo ajavansa pyörällä ympäri vuoden.

Dia12

“Pyöräilyä voi sanoa Suomessa lähes koko kansan liikennemuodoksi. Ja se on sitä ympäri vuoden: yli puoli miljoonaa 15-79-vuotiasta käyttää pyörää myös lumen tultua. Vähiten talvella pyöräillään Etelä-Suomessa”, toteaa Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Talvella pyöräilyn määrä on Suomessa sitä suurempi, mitä enemmän on lunta ja pakkasta.

“Tämä on Suomen pyöräilyn paradoksi, mutta siihen vaikuttaa tietysti eniten hyvä talvikunnossapito, josta esimerkiksi Oulu ja Joensuu ovat kuuluisia”, kertoo Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

“Kiinnostavaa on, että lapset saavat aikuiset pyörän selkään. Lapsiperheissä 88 prosenttia ilmoittaa pyöräilevänsä edes joskus. Aikuistalouksissa 68 prosenttia kertoo pyöräilevänsä”, sanoo Hirvonen.

Pyöräilisin enemmän, jos…

Suomalaiset pyöräilisivät mielellään enemmänkin. Erityisesti lyhyemmät etäisyydet töihin, kauppaan ja harrastuksiin lisäisivät pyöräilyä. Seuraavaksi useimmin mainitaan paremmat ja sujuvammat pyöräilyolosuhteet sekä pyöräteiden parempi kunnossapito. Yhdyskunta- ja liikennesuunnittelulla voidaankin lisätä pyöräilyä merkittävästi.

“Kuntatasolla on suuria eroja pyöräilymäärissä, mutta yhteistä on se, että määrät ovat kasvaneet viime vuosina kaikissa kunnissa, joissa olosuhteita on määrätietoisesti parannettu”, Hirvonen sanoo.

Dia13

Nuorilla pyöräilyä lisäisi myös laadukkaampi pyörä, naisilla ja lapsiperheillä avainasemassa ovat paremmat tavaroiden kuljetusominaisuudet. Sähköpyörä lisäisi kyselyn mukaan pyöräilyä 11 prosentilla vastaajista.

“Markkinoilta löytyy runsaasti ratkaisuja ostosten ja muiden tavaroiden kuljettamiseen. Hyvillä pyörälaukuilla päivittäiset ostokset kulkevat keveästi kotiin. Tavarapyöriin tai peräkärryihin mahtuu mukaan lapsetkin. Kun pyörässä on sähköavustus, on liikkuminen vaivatonta ja hauskaa”, kertoo Koistinen.

“Valtakunnallisen Pyöräilyviikon 6.5.-14.5. teemana onkin Pyörällä kulkee kaikki!, sekä ihmiset että tavarat”, muistuttaa Hirvonen lauantaina alkavasta teemaviikosta.

Taloustutkimus Oy teki puhelinhaastattelun 1011 henkilölle 24.-27.4. Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston toimeksiannosta. Kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Koko tutkimusaineistoa käsittelevä esitys (pdf)

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Pyöräliitto ry