Pyöräily työllistää EU:ssa jopa 650 000 ihmistä

European Cyclists’ Federationin tuoreen tutkimuksen mukaan pyöräily työllistää EU:ssa jopa 650 000 ihmistä. Eniten pyöräily työllistää yllättäen matkailu- ja ravintola-aloilla, joille syntyy pyöräilyn ansiosta EU-tasolla yli 400 000 työpaikka. Pyöräilyyn liittyvät työpaikat nousivat kokonaisuudessa yli miljoonaan jos pyöräily kaksinkertaistuisi EU:ssa.

Pyöräilyn työllistävä vaikutus on erittäin merkittävä, sillä esimerkiksi kaivannaisteollisuudessa on 615 000 ja terästeollisuudessa vain 350 000 työpaikkaa.

“Kun mietitään tulevaisuutta, niin tutkimus osoittaa, että pyöräilyn lisääminen ei ainoastaan paranna kaupunkien ilmanlaatua, kansalaisten terveyttä ja vähennä päästöjä vaan luo kestäviä ja monenlaisia työpaikkoja. Pyöräilytoimiala voi myös työllistää niitä ihmisiä, joilla on haasteita työmarkkinoilla heikon koulutuksen tai osaamisen vuoksi”, toteaa Holger Haubold European Cyclists’ Federationista.

EU-tasolla pyöräilytoimialan arvo on yli 50 miljardia euroa. Tästä summasta yli puolet liittyy enintään päivän pituisiin pyörämatkoihin ja retkiin, joilla pyöräilijät kuluttavat rahaa mm. ravintolapalveluihin ja kauppoihin.

“Pyöräilyyn liittyy monia työvoimaintensiivisiä toimialoja. Pyöräilijä myös kuluttaa euronsa paikallisesti. Pyöräilijä ei aja kymmeniä kilometrejä markettiin, vaan suosii lähialueensa kauppoja, ravintoloita ja muita palveluita”, korostaa Pyöräliiton puheenjohtaja Otso Kivekäs.

Suomessa 17 000 työpaikkaa pyöräilyn ansiosta

Suomessa pyöräilyn arvioidaan tuottavan lähes 17 000 henkilötyövuotta. Työtä on syntyy erityisesti matkailu- ja ravitsemusalalle. Sen lisäksi myös kauppa, huoltopalvelut, pyöräteollisuus ja pyöräteiden suunnittelu, rakennus ja kunnossapito työllistävät. Pyöräilymäärän kaksinkertaistuessa Suomeen syntyisi noin 11 000 uutta työpaikkaa. Tutkimuksessa ei huomioitu kaikkia pyöräilytoimialaan liittyviä työpaikkoja, esimerkiksi pyöräteiden aurauskaluston valmistamista eikä kerrannaisvaikutuksia kuten alumiini- ja teräsputkien valmistusta pyörien runkoihin.

“Suomessa toimialan tukemiseen yksi hyvä ratkaisu olisi alennettu 10 % arvonlisävero, joka on liikuntapalveluilla. Miksei sama veroluokka voisi olla pyörillä, niiden osilla ja huoltopalveluilla?”, kysyy Kivekäs.

Pyöräilytoimialalla suhteessa paljon työpaikkoja

Pyöräily on muihin liikennetoimialoihin verrattuna hyvin työvoimavaltaista. Pyöräilytoimialalla on kolme kertaa enemmän työntekijöitä jokaista liikevaihdon miljoonaa kohden kuin autoalalla. Suomessa kannattaisikin tukea kotimaista pyöräteollisuutta kehittämällä pyöräilyolosuhteita ja lisäämällä kotimaista kysyntää. Pyöristä on mahdollista tehdä kannattavia vientituotteita kuten Pelagon ja Helkaman Jopon viime vuosien menestys osoittavat.

“Pyöräteollisuutta ja -kauppaa voisi tukea myös laajentamalla ensi vuonna tulevaa autojen romutuspalkkiokokeilua niin, että palkkiolla voisi ostaa polkupyörän”, Pyöräliiton Kivekäs ehdottaa.

Lisätiedot:

Koko tutkimus

Pyöräliitto ry

Otso Kivekäs, puheenjohtaja

P. 044-3336338

otso.kivekas@pyoraliitto.fi

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja

P. 044-2795588

matti.koistinen@pyoraliitto.fi

European Cyclists’ Federation

Holger Haubold (kysymykset englanniksi, ruotsiksi tai saksaksi)

P. +32 2 8085 871

h.haubold@ecf.com

Valokuvia helsinkiläisten Pelago -pyörien valmistuksesta median käyttöön

Pyöräliitto on vuonna 2014 perustettu arkipyöräilijöiden valtakunnallinen liitto. Järjestön perustivat Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun polkupyöräilijät sekä joukko yksityishenkilöitä.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.