Pyöräilyyn tulossa uusia sääntöjä – Nämä asiat muuttuvat kesäkuussa, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 2.6.2020. Pyöräilyä koskeviin sääntöihin tulee muutoksia, jotka tekevät liikenneympäristöstä turvallisemman pyöräilijöille. Uudet liikennemerkit ja säännöt vaativat tarkkaavaisuutta ja opettelua kaikilta tienkäyttäjiltä, jotta siirtymä sujuu turvallisesti.

Pyöräliiton mukaan kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki tulee parantamaan pyöräilyn olosuhteita sekä pyöräilijöiden turvallisuutta. Laki mahdollistaa liikennesuunnittelussa uusia ratkaisuja, kun käyttöön otetaan esimerkiksi erilliset pyöräkadut ja pyöräily sallitaan yksisuuntaisilla kaduilla molempiin suuntiin.

Edellinen tieliikennelaki tuli voimaan 1981. Lakiin oli tehty vuosien kuluessa yli kahdeksankymmentä muutosta, ja se ei enää vastaa nykyliikenteen vaatimuksiin.

Tavoitteena turvallisempi ja kestävämpi liikenne

Uusi tieliikennelaki tavoittelee parannuksia pyöräliikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen. Lisäksi lailla edistetään kestävää liikennettä ja pyritään vähentämään liikenteen ilmastopäästöjä. Pyöräilyllä on kestävän liikenteen ja kansanterveyden kannalta suurta potentiaalia.

“Uusi laki antaa keinoja ja välineitä pyöräilyn kannalta paremman liikenneympäristön rakentamiseen. Selvää on, että laki yksin ei riitä. Väylien hyvällä suunnittelulla ratkaistaan se, millaisessa ympäristössä ihmiset pyöräilevät tulevaisuudessa. Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jolle uusi tieliikennelaki antaa hyvät raamit”, sanoo Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski.

Kiiskin mukaan pyörätien jatkeen merkitsemiseen liitettävä väistämismisvelvollisuus risteävälle ajoneuvoliikenteelle ja pääsäännön mukainen pyöräliikenteen yksisuuntaisuus parantavat pyöräliikenteen turvallisuutta tulevaisuudessa.

“Liikenneympäristön tulee tukea liikennesääntöjen noudattamista. Valitettavasti lain monet mutkat tunnetaan loppupelissä huonosti ja esimerkiksi lapsilta emme voi odottaa sen täydellistä ymmärtämistä. Siksi pyöräliikenteen suunnittelussa ja väylien toteuttamisessa täytyy pyrkiä siihen, että liikenneympäristö ohjaa ihmisiä pyöräilemään intuitiivisesti oikein”, Kiiski sanoo.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistisen mukaan uudessa laissa on paljon hyvää, mutta tekemistä vielä riittää, jotta säännöt ovat riittävän ymmärrettävät ja liikenne pyöräilijöille turvallinen.

“Uudessa laissa on paljon hyvää. Mutta vaikka liikenneympäristö selkeytyykin uuden lain myötä, niin, esimerkiksi pyöräilijöiden väistämissäännöt pyörätien jatkeella ja suojatiellä ovat jatkossakin vaikeasti omaksuttavat. Toivoimme myös, että taajamien yleisrajoitus olisi laskettu 30 kilometriin tunnissa. On ristiriitaista, että 50 km/h yleisrajoitus alkaa olla harvinainen, sillä valtaosassa taajamia se on jo tätä alempi”, Koistinen sanoo.

Lisätietoja:
Matti Koistinen