Ajankohtaiset

PYÖRÄLIITOLTA HUIKEAA OHJELMAA GOEXPOON

Pyöräliitto ja Helsingin Polkupyöräilijät tarjoavat GoExpo -kävijöille 4.-6.3. Helsingin Messukeskuksessa huikean ohjelmapaketin. Tervetuloa nauttimaan siitä ja tutustumaan kevään kovimpiin pyöräuutuuksiin!

Perjantai 4.3.

14.00 GoExpo -lava: Tuottavuusloikka pyöräillen

Berner, Anne kesk
Anne Berner

Tanskalaiset pyöräilevät päivittäin hieman yli 1,5 km/hlö ja tuottavat lähes 3 miljardin euron säästöt terveysmenoissa vuosittain. Samaan aikaan suomalaiset saavat säästettyä 1,3 miljardia. Tuplaamalla pyöräilykilometrit kansakuntamme tuottavuusloikka olisi hyvässä lennossa. Miten tämä loikka tehdään?

Keskustelemassa liikenneministeri Anne Berner, pyöräilytohtori Kalle Vaismaa, ohjelmapäällikkö Piia Moilanen ja lääketieteen tohtori Tommi Vasankari.

Keskustelun juontaa Pyöräliiton puheenjohtaja Otso Kivekäs.

15:30 Fillari-lava: Sähköllä nopeammin, pidemmälle ja kauemmas

Sähköavusteinen pyörä on loistava ratkaisu työmatkoihin, retkille ja kiireiseen arkeen. Sillä pääsee sujuvasti myös lumessa ilman hikoilua. Sähköistetty tavarapyörä on erinomainen vaihtoehto lapsiperheen ajoneuvoksi.

Miten sähköavustus muuttaa pyöräilyä, kaupunkejamme ja onko se maastopyöräilyn tulevaisuus? Mihin sähköpyörä soveltuu ja mihin ei?

Keskustelemassa Demos Helsingin johtaja Tuuli Kaskinen, asiantuntija Helena Suomela Motivasta ja sähköpyöräharrastaja Jeremias Palomäki Porvoon Hyötypyöräilijöistä.

Keskustelun juontaa Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

17:00 Fillari-lava: Kiinnostavimmat messu-uutuudet – julkistus

Mitkä ovat vuoden 2016 Fillari-messujen innovatiivisimmat tuotteet? Se selvitetään Helsingin polkupyöräilijöiden toimesta. Tule kuuntelemaan tulokset ja nappaa vinkit omiin messuhankintoihisi!

Helsingin polkupyöräilijät valitsee kiinnostavimmat messujen uutuudet.

Kilpailussa on kolme sarjaa: 1) kuljetusratkaisut 2) sähköavusteinen pyöräily 3) arkipyöräily.

Pe klo 17:30 GoExpo-lava: Pyöräilijän kehonhuolto ja pitkänmatkanpyöräily

Mikko Mäkipää on polkenut Euroopan halki Transcontinental Racessa. Hän on myös osallistunut randonneur-pyöräilyn kuuluisimpaan Paris-Brest-Paris-tapahtumaan. Mikolla on poikkeuksellisen laaja kokemus pitkänmatkanpyöräilystä ja sen vaatimasta kehonhuollosta. Mikko ohjaa ensin 10 minuutin kehonhuollon ja kertoo sitten kokemuksistaan pitkänmatkanpyöräilijänä.

Lauantai 5.3.

Syötteellä pyöräilijän seurana ovat revontulet

12:00 Fillari-lava: Pyöräilyä revontulten loisteessa – Suomen pyörämatkailun uutuuskohteet

Pyörämatkailu on vahvassa nosteessa. Tule kuulemaan kahdesta uutuuskohteesta: Iso-Syötteen Bike Hotel Conceptista ja Pirkanmaan Näsijärvireitistä.

Bike Hotel Concept on pyöräilijöille suunnattu ainutlaatuinen palvelukokonaisuus. Syötteen alue tuntureineen tarjoaa huimat reitit niin maastopyöräilyyn kuin maantiepyöräilyynkin.

Näsijärvireitillä taas pääsee nauttimaan upeista maisemista, lähiruoasta, kulttuurista ja luonnonrauhasta. Paluumatkan Tampereelle voi tehdä vaikka Tarjanne-höyrylaivan kyydissä. Pyöräily ja Pirkanmaa ovat kuin tehty toisilleen.

La klo 13:30 GoExpo-lava: Pyöräilijän kehonhuolto ja pitkänmatkanpyöräily

14:00 Fillari-lava: Pyörällä kouluun – miten lapsille lisää liikuntaa päivään?

Moni lapsi pyöräilee tai kävelee kouluun, mutta edelleen osa viedään autolla tai koulukyydillä. Miten lasten koulumatkapyöräilyn suosiota voidaan kasvattaa ja mitä vanhemmat, koulut ja kaupungit voivat asialle tehdä?

Keskustelemassa ovat apulaisrehtori ja aktiivinen pyöräilijä Mirja Priha, Liikkuva koulu -hankkeen ohjelmajohtaja Antti Blom sekä projektisuunnittelija Virpi Ansio Pyöräilykuntien verkostosta.

15:30 Fillari-lava: Kiinnostavimmat messu-uutuudet

Sunnuntai 6.3.

11:30 GoExpo-lava: Pyöräilijän kehonhuolto ja pitkänmatkanpyöräily

12:00 Fillari-lava: Katuajokoulutus, lähtö pääsisäänkäynnin edustalta

Pelottaako kaupungissa tai ajoradalla pyöräily? Ovatko liikennesäännöt mielestäsi epäselviä? Kaipaatko vinkkejä hyvistä pyöräreiteistä? Tunnistatko pyörätien ja jalkakäytävän eron?

Pyöräily on turvallista ja sujuvaa kun hallitsee muutaman tärkeän niksin. Nämä niksit oppii Helsingin polkupyöräilijöiden järjestämässä katuajokoulutuksessa. Koulutus tapahtuu aidossa ympäristössä Messukeskuksen lähialueen kaduilla, joten ota mukaan oma pyöräsi ja oppimiselle avoin asenne.

Kuva: Tavarafillari.fi

12:00 Fillari-lava: Parhaat pyörät perheelle

Erilaisia perhepyöräilyratkaisuja näkyy entistä enemmän katukuvassa. Vastaan tulee monenlaisia pyöränistuimia, peräkärryjä, lasten kuljetukseen varusteltuja laatikkopyöriä ja peräpyöriä. Myös perhepyöräilyyn erikoistuneita liikkeitä on viime vuosina noussut kaupunkeihin.

Mitä perheiden kannattaa huomioida pyöräilyhankinnoissaan? Asiasta keskustelemassa toimittaja ja vuoden pyöräilijä 2013 Teppo Moisio, näyttelijä Sanna Stellan ja perhepyöriä maahantuova ja myyvä Jari Vainio.

13:30 Fillari-lava: Pyöräilyä revontulten loisteessa: Iso-Syötteen Bike Hotel Concept

Pyörämatkailu on vahvassa nosteessa. Tule kuulemaan pohjoisen uutuuskohteesta: Iso-Syötteen Bike Hotel Conceptista.

Upea video Oulusta ja Iso-Syötteeltä.

15:30 Fillari-lava: Kiinnostavimmat messu-uutuudet

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.