Ajankohtaiset

Pyöräliiton lausunto keveiden ajoneuvojen varusteista ja rakenteista

Pyöräliitto esittää torvien sallimista. Kuva (cc): Rob Nguyen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on pyytänyt lausuntoja keveiden ajoneuvojen ja polkupyörien rakenteisiin ja varusteisiin liittyvästä määräyksestä.
Pyöräliitto pitää esitettyjä muutoksia pääsääntöisesti hyvänä. Määräysluonnoksessa ehdotetaan mm. poljinheijastimisista luopumista kokonaan ja polkupyörän sivuheijastimien värien vapauttamista. Jatkossa siis maantiepyörä, jossa on renkaassa heijastinnauha on laillinen ajoneuvo näiltä osin.
Pyöräliitolla olikin esittää asetukseen lähinnä muutamia tarkennuksia ja parannuksia joilla sitä voidaan selkeyttää. Pyöräliiton mielestä esimerkiksi pyörän äänimerkinantolaitteeksi tulisi sallia myös muita vaihtoehtoja kuin kello (esim. torvet, sähköiset äänimerkinantolaitteet), kunhan niitä ei voi sotkea moottoriajoneuvojen äänimerkinantolaitteisiin.

Pyöräliiton lausunto Määräys TRAFI/20118/03.04.03.00/2016 (pdf)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.