Ajankohtaiset

Pyöräliiton puheenjohtajana jatkaa Otso Kivekäs

Vuonna 2014 perustettu valtakunnallinen Pyöräliitto piti liittokokouksensa tänään sunnuntaina Jyväskylässä. Liittokokous oli osa ensimmäistä VeloFinland –tapahtumaa, joka kokosi Jyväskylään lähes 70 pyöräilyaktiivia ja -ammattilaista. Tapahtumassa etsittiin ratkaisuja pyöräilyliikenteen kehittämiseen ja pyöräilyn suosion lisäämiseen.

Pyöräliiton liittokokous valitsi jatkokaudelle puheenjohtajaksi helsinkiläisen Otso Kivekkään. Kokous hyväksyi myös liitolle strategian, jossa tavoitellaan 25 % lisäystä pyöräilyn kulkutapajakaumaan vuoteen 2020 mennessä. Onko tämä mahdollista?

”Neljänneksen nousu pyöräilymäärässä on täysin mahdollinen, mutta se edellyttää merkittävää satsausta infraan ja myös asenteiden muuttumista”, puheenjohtaja Kivekäs sanoo.

”Pyöräily on nyt vahvassa nosteessa, mutta työtä on vielä paljon tehtävänä. Useissa puheenvuoroissa ja keskusteluissa nousi esiin kuntien ja ELY-keskusten vastuu laadukkaampien pyöräteiden rakentamiseksi. Jyväskylä käy malliksi muille kunnille, sillä kaupungissa on lähdetty fiksusti ratkaisemaan liikennehaasteet tehokkaimmalla mahdollisella tavalla eli pyöräilyllä ja kävelyllä. Olosuhteita on parannettu rakentamalla uusia pyöräkaistoja ja edullisia pihakatuja”, kehuu Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Liiton toimintasuunnitelmassa määriteltiin vuodelle 2016 tavoitteeksi vaikuttaa erityisesti tieliikennelain uudistukseen. Kivekkäästä  vaikuttamistyö on Pyöräliiton toiminnan ydin:

”Pyöräliiton tärkein tehtävä on saada viranomaiset kuuntelemaan pyöräilijöiden näkemyksiä niin valtion kuin kuntienkin tasolla. Siinä ollaan päästy paljon eteenpäin, mutta on vielä paljon tehtävää – erityisesti pienemmissä kunnissa.”

Koistinen nostaa esiin ongelmat poliisissa ja oikeuslaitoksessa:

”Poliisi ja oikeuslaitos suhtautuvat liian välinpitämättömästi pyöräilijöiden ja kävelijöiden liikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi ylinopeuksien sakotuskynnys on taajamanopeuksissa aivan liian korkealla. Käytännössä 40 km/h alueella voi ajaa yli 50 km/h ilman pelkoa sakosta. Tämä tekee kaduistamme vaarallisia erityisesti kaikkeen heikommassa asemassa oleville lapsille ja vanhuksille.”

Pyöräliiton hallitus 2016

Puheenjohtaja Otso Kivekäs, Helsinki

Varsinaiset jäsenet: Janne Takala, Tampere; Anna Jokinen, Turku; Pasi Haapakorva, Oulu; Marjut Ollitervo, Helsinki; Klaus Tuurala, Helsinki; Minna Takala, Hämeenlinna

Varajäsenet: Tero Rantaruikka, Turku; Timo Hast, Espoo ja Mikko Ihanainen, Tampere.

Otso Kivekäs Matti Koistinen

P. 044-3336338 P. 044-2795588