Ajankohtaiset

Pyöräliitto kiittää parlamentaarisen työryhmän linjauksia

Kuva: Martti Tulenheimo

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tänään parlamentaarisen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän väliraportista. Raportissa linjataan, että yhtenä liikenteen päästövähennystoimenpiteenä “edistetään kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toteuttamista, edistetään vähäpäästöisen 2-pyörästrategian laatimista ja varataan niille riittävä rahoitus.”

“Tämä erinomainen linjaus työryhmältä. Pyöräily ja kävelyä on edistettävä määrätietoisesti ja se vaatii myös investointeja. Kyseessä taitaa olla ensimmäinen kerta kun eduskunta linjaa edistävänsä kävelyä ja pyöräilyä sekä vaatii sille rahoitusta”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

“Useimmat päästövähennystoimenpiteet aiheuttavat lähinnä kustannuksia, mutta aktiivisten kulkutapojen lisääminen tuottaa valtaisat säästöt sote-sektorilla terveyshyötyinä”, hän muistuttaa.

Pyöräliiton teettämän laskelman mukaan 30 prosentin lisäys kävelyssä ja pyöräilyssä tuottaisi 13,3 miljardin säästöt vuosien 2011-2030 välillä. Keskimäärin tämä tarkoittaa noin 670 miljoonaa euroa vuodessa.

Maailman johtavista pyöräilymaista on opittu, että pyöräliikenteen määrä kasvaa, kun olosuhteet ovat kunnossa ja houkuttavat tarttumaan pyörää sarvista. Erityisesti Hollannissa valtion rooli on ollut merkittävä pyöräteiden rahoittamisessa ja kehittämisessä.

“Hollannissa pyöräily nähdään niin kaupunkien kuin maaseudunkin elinvoiman lisääjänä. Se parantaa ihmisten toimintakykyä, on demokraattinen liikennemuoto, vähentää päästöjä sekä melua ja luo miellyttävämpää ympäristöä. Pyöräily- ja kävely-ystävälliset ympäristöt vahvistavat paikallistalouksia ja houkuttelevat turisteja. Tästä ajattelumallista voitaisiin meillä ottaa oppia: pyöräily ja kävely tarjoavat huikeita mahdollisuuksia, jotka kannattaa hyödyntää”, Koistinen innostaa.

Suomessa noin 30 % matkoista tehdään jalan tai pyörällä, mutta valtion liikennesektorin rahoituksesta niihin on kohdistunut vain noin kaksi prosenttia – tämänkin varsin tehottomasti taajamien ulkopuolelle.

“Onneksi tilanne on nyt muuttumassa, sillä MAL-rahoituksella tehdään jo tänä vuonna suurimpiin kaupunkeihin pyöräteitä ja nyt eduskuntaryhmätkin osoittavat ymmärtäneensä pyöräilyn ja kävelyn rahoitustarpeet”, Koistinen iloitsee.

Parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän väliraportti
Hollannin valtion Tour de Force -pyöräilynedistämisohjelma
Pyöräliiton WSP Finlandilla teettämä selvitys Energia- ja ilmastostrategian taloudellisista vaikutuksista pyöräilyn ja kävelyn osalta

Toiminnanjohtaja, Pyöräliitto ry