Pyörällä kaiken ikää laajenee Suomessa

vaaka_ikaihmiset kuvaaja Tiina PuputtiTampereella kaupungin ja Tampereen polkupyöräilijöiden toimesta viime kesänä käynnistetty Pyörällä kaiken ikää –toiminta laajenee valtakunnalliseksi vuosina 2016-2018. Pyöräliitto vie toimintaa Raha-automaattiyhdistyksen tukemassa projektissa jopa kymmenille uusille paikkakunnille.

Pyörällä kaiken ikää – toiminnan ideana on tarjota kyytejä riksapyörällä ikä-ihmisille. Pyöriä ajavat koulutetut pyöräluotsit, jotka ovat joko vapaaehtoisia tai vanhuspalveluissa työskenteleviä. Luotsin lisäksi kyytiin mahtuu kaksi ihmistä, jotka pääsevät nauttimaan tuulesta hiuksissa.

Pyörällä kaiken ikää käynnisti vuonna 2012 Kööpenhaminassa Ole Kassow. Hän tarjosi kyydin riksapyörällä yli 90-vuotiaalle Thorkildille. Thorkildin palattua vanhainkotiin leveä hymy kasvoillaan ryhtyivät muutkin vanhainkodin asukkaat kyselemään kyytejä. Nyt, neljä vuotta myöhemmin, ikäihmisille tarjotaan pyörillä kyytejä jo yli 20 eri maassa kymmenillä paikkakunnilla.

GoExpossa etsitään vapaaehtoisia Pyöräluotseja

Pyöräliitto esittelee toimintaa GoExpossa tulevana viikonloppuna. Pyöräliiton osastolta löytyy toinen Tampereen pyöristä ja tietoa toiminnasta. Osastolla ja netissä osoitteessa www.pyorallakaikenikaa.fi voi myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi pyöräluotsiksi.

– Vapaaehtoisiksi toivotaan kaikenlaisia ihmisiä. Erityisesti kaipaamme sellaisia, jotka ovat innostuneita vuorovaikutuksesta ikäihmisten kanssa, kertoo Pyörällä kaiken ikää -toiminnan projektipäällikkö Mira Kokko Pyöräliitosta.

– Haluaisin myös, että yritykset tarttuisivat mahdollisuuteen tarjota pyöriä käyttöön omien kuntiensa ikäihmisille. On meidän kaikkien velvollisuus huolehtia meidän ikääntyneistä. Tämä on mainio keino vaikuttaa heidän hyvinvointiinsa.

Kuvia lehdistökäyttöön

Kuvanpankki.

Mira Kokko, Pyöräliitto ry
Projektipäällikkö, Pyörällä kaiken ikää