Ajankohtaiset

Sähköavusteisille pyörille ei ole tulossa vakuutuspakkoa

EU-parlamentin sisämarkkinoiden ja kuluttajasuojan valiokunta teki toissapäivänä merkittävän päätöksen: alle 250 watin tehoiset sähköavusteiset pyörät eivät jatkossakaan tarvitse liikennevakuutusta.

Pohjaesityksessä ehdotettiin vakuutuspakkoa, mutta European Cyclists’ Federation onnistuneen vaikutustyön ansiosta tästä luovuttiin. Myös Pyöräliitto oli yhteydessä valiokunnan suomalaisjäseniin ennen äänestystä. On hyvin todennäköistä, että EU-parlamentti ottaa valiokunnan kannan omaksi kannakseen.

Päätös takaa sen, että sähköavusteiset pyörät rinnastetaan jatkossa tieliikennelainsäädännön lisäksi myös vakuutuspuolella tavallisiin polkupyöriin. Päätös mahdollistaa sähköavusteisten pyörien suosion kasvamisen ja liikenteen päästöjen vähentämisen tehokkaasti.

Asia ei kuitenkaan ole vielä täysin selvä: lopullisen päätöksen tekee EU komissiossa EU:n jäsenmaat. Pyöräliitto jatkaa työtä, jotta Suomi kannattaa komissiossa vakuuttamattomuutta.

Tarkempaa tietoa itse direktiivistä ja päätöksestä löydät ECF:n sivuilta.

Jos olet sitä mieltä tämä on hyvää työtä, niin lahjoita Pyöräliitolle tai liity sen jäseneksi. Jokaisesta jäsenmaksusta menee euro EU-tason edunvalvontaan European Cyclists’ Federationille.