Ajankohtaiset

Velofinland 2017: Pyöräilyssä otetaan suuria askeleita eteenpäin

Rico AndriesseRico Andersen Hollannin pyöräilylähetystöstä totesi Velofinland-seminaarissa Suomen maailman 4. parhaaksi pyöräilymaaksi. Työtä on silti vielä paljon jäljellä. Kehittämiseen tarvitaan poliittisen tahdon lisäksi luotettavaa dataa. Swecolla työskentelevä Mikko Raninen tutkii Helsingin kaupunkipyörien keräämää dataa ja toteaa aineiston tarjoavan mielenkiintoista tieto ihmisten liikkumistottumuksista. ”Eniten pyöriä lainataan ja palautetaan metrolinjan varrella sijaitsevilla asemilla Ruoholahdessa, Kampissa, Rautatieasemalla, Sörnäisissä ja Kalasatamassa”, Raninen kertoo. Suosittuja ovat myös reitit, joilla kaupunkipyörä on nopeampi vaihtoehto kuin bussi tai raitiovaunu, kuten Teollisuuskadulta Pasilan asemalle. Kiivaimmin pyöriä lainataan arkiaamuisin ja työpäivän päätteeksi. Viikonloppuna käyttö alkaa arkea myöhemmin ja jatkuu tasaisempana pitkin päivää ja vielä aamun tunneille asti.

Turku on käynnistämässä ensi vuonna oman kaupunkipyöräjärjestelmänsä. Mikko Vallbacka Turun kaupungilta paljasti, että järjestelmän reilut 300 pyörää tulevat olemaan käytössä ympärivuotisesti. Turku nostaa tällä päätöksellä kaupunkipyöräjärjestelmien kansallisen riman korkealle.

Turun kaupungin työntekijä Anette Korkiakangas
Anette Korkiakangas

Ollakseen helppo vaihtoehto, vaatii ympärivuotinen pyöräily hyvää reitistön kunnossapitoa. “Kaupunkilaisille tehdyssä kyselyssä suurimmiksi koetuiksi ongelmiksi nousivat reittien liukkaus ja sohjoisuus sekä aurauksen ajoitus”, kertoo Turun kaupungin projektityöntekijä Anette Korkiakangas. Vastauksena tähän pilotoidaan Turussa ensi talvena talvipyöräilyn testireittiä: 12 kilometriä pyöräteitä, joita hoidetaan harjasuolauksella. ”Tavoite on pitää pyöräreitti lumettomana ja turvallisena koko talvikauden. Liukkautta ei saa esiintyä”, summaa Korkiakangas pilotin tavoitteen. Harjasuolauksella vältetään tien pinnan vuorottainen sulaminen ja jäätyminen ja näin polanteiden syntyminen.

Aurajoen varrella tehdään kiinnostava vertailu: toisella laidalla testataan harjasuolausta ja toista laitaa hoidetaan tehostetusti perinteisillä menetelmillä. ”On kiinnostavaa nähdä, miten erilainen huolto vaikuttaa ihmisten reittivalintaan”, Korkiakangas sanoo. ”Talvipyöräilyn kehittämistarve on huomioitu ja tämä hanke on suuri askel matkalla kohti tarpeeseen vastaamista”.

Velofinland on Pyöräliiton vuosittain järjestämä seminaari kaupunkikehityksen ammattilaisille, päättäjille, opiskelijoille ja aktiivisille kansalaisille. Vuonna 2017 teemana oli Elinvoimaiset kaupungit. Elinvoimaisuutta käsiteltiin talouden, liikenteen, elämänlaadun, kasvatuksen, kulttuurin, kansalaisyhteiskunnan ja päätöksenteon näkökulmista.

Seminaari järjestettiin 13.-14.10. Tampereella. Osallistujia oli noin 150 Suomesta ja ulkomailta.