Ajankohtaiset

Video: Kaupunkipyörä voi myös kellua

Pyöräliitto ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto ehdottavat kuntavaaliehdokkaille: kaupunkipyörät Suomen jokaiseen opiskelijakaupunkiin

Ilman kiinteitä asemia toimivat yhteiskäyttöiset pyörät merkitsevät kaupunkipyöräilyn tulevaisuudelle samaa kuin Uber taksialalle. Myös kaupunkien julkisen liikenteen kehityksessä seuraava askel on kelluva kaupunkipyörä (free-floating bike sharing system).

Liikennevirasto julkisti viime viikolla selvityksen neljän suuren kaupungin mahdollisista kaupunkipyöräratkaisuista. Uraauurtava selvitys vahvistaa kaupunkipyörien sopivan erinomaisesti suomalaisiin kaupunkeihin. Oulun, Tampereen, Jyväskylän ja Lahden lisäksi ainakin Kuopio, Turku ja Espoo tutkivat paraikaa kaupunkipyörien hankkimista.

”Hyvien pyöräteiden lisäksi jokaiseen opiskelijakaupunkiin pitää saada kaupunkipyörät”, toteaa Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Kaupunkipyöräverkostot kannattaa rakentaa heti mahdollisimman laajoiksi, jotta ne houkuttelevat käyttäjiä. Liikenneviraston selvityksessä esitetään, että esimerkiksi Tampereen Hervannan ja Oulun Linnanmaan ja Kaukovainion opiskelija-alueet liitettäisiin mahdollisiin kaupunkipyöräverkostoihin vasta myöhemmin. Liittojen mielestä 18–29-vuotiaat ovat aktiivisimpia joukkoliikenteen käyttäjiä eikä heidän käyttämiään alueita kannata jättää kaupunkipyöräjärjestelmien ulkopuolelle.

Opiskelijoiden Liikuntaliiton ja Pyöräliiton mielestä nyt on aika tuoda kaupunkipyörät kaikkien suomalaisten opiskelijoiden ulottuville. Järjestelmä, jossa kaupunkipyörän löytää älypuhelimella ja sen voi jättää verkoston alueella joustavasti mihin vain, on nykyaikaa.

”Kaupunkipyörät ovat parhaimmillaan julkisen liikenteen osa, joka sekä itsessään että asennemuutoksen myötä sujuvoittaa kaikkien liikkumista”, sanoo OLL:n puheenjohtaja Marjukka Mattila.

Katso myös video!

Marjukka Mattila
Opiskelijoiden Liikuntaliitto

Matti Koistinen