Data ohjaa osallisuutta hallitusohjelmatavoitteiden laatimiseksi

Pyöräliitto on aloittanut tuleviin eduskuntavaaleihin liittyvien hallitusohjelmatavoitteiden suunnittelun datan ohjaaman osallisuusprosessin avulla. Ajatus on, että perinteisten kyselyjen sijaan osallistujat asettavat itse kysymykset ja päätöksenteko perustellaan vastausmäärillä.

Uutta menetelmää kokeiltiin ensi kertaa kuntavaaleissa “Meidän Pyörävaalit 2021” -otsikon alla Talvipäivillä 2020. Pyöräliiton aktiiveja pyydettiin esittämään omasta mielestä olennaisia kysymyksiä toinen toisilleen. Kysymykset sai asettaa muuten täysin vapaasti, mutta vastausvaihtoehdot voivat olla vain “Kyllä” tai “Ei”. Siten vastauksista saadaan yhteismitallisia ja vastausmäärät kertovat kuinka moni pitää mitäkin kysymystä olennaisena.

Talvipäivillä  16 osallistujaa esitti 12 kysymystä ja kirjasi 136 vastausta. Kysyminen ja vastaaminen tehtiin ensin paperilla ja tarralapuilla.

Punavihreä vaakapalkkivisualisointi kuntavaalitavoitteiden kysymyksistä ja vastauksista
Talvipäivien 2020 ensimmäisen datan ohjaaman osallisuusprosessin kysymykset ja vastaukset (klikkaa isommaksi).

Suurin osa kysymyksistä herätti selvää yksimielisyyttä, mutta muutama jakoi vastaajat jyrkästi eri leireihin. Osallistujat saivat tulkita vastauksia ja kirjata niiden perusteella ehdotuksia vaalitavoitteiksi ja toimenpiteiksi. Kirjausten yhteyteen piti kirjoittaa auki mihin kysymyksiin ja vastauksiin ne perustuivat. Tuloksena syntyi yhdeksänkohtainen luonnos Kuntavaali- ja toimenpideohjelmaksi. Lopullisia julkaistuja tavoitteita työstettiin vielä hieman ennen vaikutustyön polkaisemista käyntiin.

Keväällä 2022 hallitusohjelmatavoitteiden laatiminen tehdään verkossa ja Googlen Jamboard korvaa perinteiset välineet. Pyöräliitto kutsuu kaikki kiinnostuneet osallistumaan mielipiteiden kartoittamiseen. Ilmoittaudu mukaan!

Ps. Ennakkoilmoitus – varaa aika – tavoitteita kirjoitetaan työpajassa 28.3. klo 18-20 (Facebook-event).

Raimo Muurinen

raimo.muurinen@pyoraliitto.fi Osallisuusasiantuntija. Demokratian kehittämisen ja avoimen yhteiskunnan ystävä. Yhteiskuntatieteiden maisteri (politiikan tutkimus) Tampereen yliopistosta.