Kysymyksiä ja vastauksia verovapaasta polkupyöräedusta

Hallituksen budjettiriihen tuloksena julkistettiin 16.9.2020, että polkupyöräetu on tuloverovapaa 1200 euroon saakka vuonna 2021.

Tähän saakka työntekijä on joutunut maksamaan edusta tuloveron edun käyvästä arvosta.

Olemme keränneet tähän kysymyksiä ja vastauksia polkupyöräedusta ja sen tuloverovapaudesta. Jos sinua askarruttavaan asiaan ei tästä artikkelista löydy vastausta, niin lähetä kysymyksesi osoitteeseen pyoraliitto (ät) pyoraliitto.fi, niin selvitämme asian ja lisäämme kysymyksen vastauksineen tälle sivulle. Sivua päivitetään tiedon lisääntyessä.

1. Mikä on polkupyöräetu tai työsuhdepyörä?

Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Työnantaja pidättää pyörän kustannukset palkasta tai tarjoaa sen palkan päälle tulevana etuna.

Pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin kodin ja työpaikan välisillä matkoilla sekä työ- kuin vapaa-ajalla.

Työsuhdepyörät hankitaan yleensä leasing -sopimuksilla, joihin voi sisältyä myös varkausvakuutukset, varusteet ja huoltopalvelut. Lisäpalvelut tekevät pyörän käytöstä huoletonta. Työnantaja voi myös hankkia pyörän omakseen ja hoitaa suoraan myös niiden huollot.

Työsuhdepyöräpakettiin hyväksyttäviä varusteita ovat pyörään kiinnitettävät varusteet, pyöräilykypärä ja nastarenkaat. Esimerkiksi pyöräilyvaatteita- tai kenkiä ei paketteihin voi sisällyttää.

2. Millainen on tyypillinen polkupyöräetu?

Yritys voi hankkia polkupyöräedun kahdella tavalla: leasing -sopimuksella tai ostamalla pyörän omaksi ja tarjoamalla se työntekijän käyttöön.

Tyypillinen leasing-sopimuskausi on 12-24 kuukautta, joskus jopa 48 kuukautta. Tällä hetkellä ainakin osa palveluntarjoajista on mahdollistanut sen, että leasing -kauden päättyessä työntekijä voi lunastaa käytössään olleen pyörän suoraan leasingiä tarjoavalta yritykseltä.

Etuun voi sisältyä varkausvakuutukset, huoltopalvelut ja varaosat. Tämä tekee pyörän käytöstä huoletonta työntekijälle. Lunastaminen maksaa tietyn summan pyörän kokonaishinnasta, esim. 25 %.

Jos työnantaja omistaa työsuhdepolkupyörän, sen luontoisetuarvo palkansaajan verotuksessa lasketaan siten, että pyörän hankintahinta jaetaan pyörän oletetuilla käyttövuosilla. Asiasta lisää kohdassa 6.

3. Maksaako polkupyöräedun työnantaja vai työntekijä?

Tämä riippuu täysin työntekijän ja työnantajan välisestä sopimuksesta. Etu voidaan tarjota palkan päälle (työnantaja maksaa) tai sitten se voidaan pidättää palkasta (työntekijä maksaa). Kummassakin tapauksessa vuoden 2021 alusta lähtien polkupyöräetu on tuloverovapaata 1200 euroon saakka vuodessa.

Työantaja voi myös tarjota edun osittain esim. 500 euroon saakka vuodessa ja työntekijä voi halutessaan maksaa itse lisää.

4. Paljonko edusta on oikeasti hyötyä?

Vuoden 2021 alusta lähtien polkupyöräetu on tuloverovapaa enintään 1200 € vuodessa. Leasing-yhtiön toimisto- ja käsittelykulut voidaan vähentää ennen edun arvottamista, jos yritys hankkii edun leasingillä.

Etua tarjoavilla yrityksillä on myös hieman erilaisia ratkaisuja ja kustannuksia, jotka vaikuttavat hintaan.

5. Mikä muuttuu?

Polkupyöräetua verotetaan nykyään täydestä arvosta. Järjestelmä ei ole ollut erityisen suosittu, sillä se ei ole työntekijän tai työnantajan näkökulmasta taloudellisesti houkutteleva. Nykykäytäntö on rajoittanut selvästi työsuhdepyörien suosiota Suomessa.

Jatkossa polkupyöräetu on tuloverovapaa 1200 euroon saakka vuodessa. Laadukkaampien pyörien – sähköavusteisuudella tai ilman – myynti tulee kasvamaan, sillä polkupyöräedun avulla sellaisen voi saada käyttöönsä ilman suuria pääomia.

Pyörät tultaneen huoltamaan myös nykyistä useammin koska huollot sisältyisivät ainakin osaan leasing-palveluista. Tämä lisää pyörähuoltoalan työllisyyttä sekä parantaa pyörien turvallisuutta ja lisää pyöräilyn suosiota.

6. Miten edun arvo lasketaan?

Polkupyöräedun arvo määräytyy käyvän arvon periaatteen mukaisesti. Jos työnantaja hankkii työsuhdepolkupyörän leasing-sopimuksella, polkupyöräedun arvoksi katsottaisiin työnantajalle aiheutuva kustannus eli käytännössä leasing-maksu vähennettynä leasing-yhtiölle maksetuilla
toimisto- ja käsittelykuluilla.
Jos työnantaja omistaa työsuhdepolkupyörän, käypä arvo muodostuisi hankintahinnan, pääomakulujen ja käyttökulujen, kuten työnantajan maksamien huoltokulujen perusteella.

7. Kattaako etu sähköavusteiset pyörät? Entä moottorilla varustetut polkupyörät?

Etu koskee sekä tavallisia että sähköavusteisia (max 25 km/h ja 250 w) polkupyöriä.

Moottorilla varustetut mopoksi rekisteröitävät polkupyörät (max 45 km/h ja 1000 w) tai moottorilla varustetut (max 25 km/h ja 1000 w) polkupyörät (L1e-a) eivät ole edun piirissä.

8. Entä jos kuljen osan matkaa työsuhdematkalipulla tai autolla? Voinko hyödyntää polkupyöräetua?

Voit. Työsuhdematkalipun verovapaa arvo on enintään 3400 euroa ja työsuhdepyörän 1200 euroa. Joukkoliikenteen henkilökohtaisen matkalipun ja polkupyöräedun verovapaa enimmäismäärä on kuitenkin yhteensä 3 400 euroa eli verovapaa polkupyöräetu vähennetään työsuhdematkalipun verovapaasta enimmäismäärästä.

9. Miksi valitsisin työsuhdepyörän? (työntekijä)

Vuoden 2021 alusta lähtien saat uuden polkupyörän käyttöösi edullisemmin. Työsuhdepyörän leasing-sopimuksiin voi kuulua myös huollot, varkausvakuutukset ja muita lisäpalveluita palveluntarjoajasta riippuen.

Polkupyöräedun ansiosta voit saada käyttöösi uuden pyörän kohtalaisen pienin pääomakustannuksin.

Työsuhdepyörä on edullinen, helppo ja huoleton tapa saada käyttöön laadukas polkupyörä.

10. Saako ajaa muitakin kuin työpaikan ja kodin välisiä matkoja tai työmatkoja?

Saa. Pyörää saa käyttää kaikkiin pyörämatkoihisi eikä asiasta tarvitse raportoida verottajalle.

11. Miten työsuhdepyörä vaikuttaa ansiotuloverotukseeni?

Jos otat työsuhdepyörän käyttöösi, voit ottaa osan palkastasi verottoman polkupyöränä. Summa riippuu valitsemastasi pyörästä ja veroprosentistasi.

12. Miten tarjoan työsuhdepyörän työntekijöilleni?

Alussa on tärkeintä sopia palkanlaskennan kanssa asiaan liittyvistä käytänteistä.

Pyörän hankintaan on kaksi eri tapaa: Leasing tai pyörän ostaminen työnantajalle.

Varsinaisen pyörän valintaan on myös kaksi eri tapaa:

1. Työntekijäsi valitsee mistä tahansa työsuhdepyöriä tarjoavan yrityksen valikoimasta haluamansa pyörän ja varusteet, ja työnantaja hankkii pyörän sieltä.
  2. Työnantaja valitsee etukäteen sen yrityksen tai yritykset, joiden valikoimasta työntekijät voivat pyöriä hankkia. Tietyn yrityksen valinta etukäteen voi vähentää työntekijöille tarjolla olevaa valikoimaa, mutta helpottaa työnantajan edun hallintaa.

13. Millä argumenteilla myyn idean työnantajalleni? Miksi minun työnantajana kannattaisi tarjota etua?

• Työnantaja säästää polkupyöräedun osalta palkan sivukulut.
  • Säännöllisesti pyöräilevä työntekijä voi paremmin ja tekee parempaa tulosta
  • Sähköpyörät innostavat erityisesti liikuntaa harrastamattomia työntekijöitä liikkumaan
  • Vähentää sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia
  • Edullinen tapa sitouttaa työntekijä yritykseen ja vahvistaa yrityksen houkuttelevuutta työpaikkana
  • Konkreettinen tapa yritykselle osallistua ilmastotalkoisiin
  • Pyöräily on nopein tapa liikkua kaupungissa, työasioidenkin hoito sujuu tehokkaasti (sähkö)pyörällä liikkuen
  • Työnantajan tai henkilökunnan ei tarvitse huolehtia parkkipaikoista ja pysäköintimaksuista. Pysäköintipaikkojen vähentäminen voi tuoda yritykselle huikean säästön: Esimerkiksi Helsingissä keskustan sopimuspysäköintipaikka voi maksaa yli 300 € / kk + alv.

14. Voinko valita minkä tahansa pyörän?

Kyllä tai et. Riippuu miten työnantajasi toimii. Toimintavaihtoehdot on kuvattu kohdassa 12.

15. Saako nyt 1200 verovähennystä kodin ja työpaikan välisistä matkoista vanhalla pyörällä?

Ei.

Tässä on kyseessä luontoisedusta. Verotuksessa luontoisedulla tarkoitetaan työnantajan muuna kuin rahana työstä suorittamaa vastiketta palkansaajalle. Luontoisetu on toisin sanoen työnantajan järjestämä ja kustantama hyödyke (tavara tai palvelu), jonka työnantaja luovuttaa palkansaajan käyttöön. Luontaisedussa palkansaaja saa vain käyttöoikeuden hyödykkeeseen. Sen sijaan hyödykkeen omistusoikeus ei siirry palkansaajalle. Käyttöoikeus hyödykkeeseen lakkaa viimeistään työsuhteen päättyessä.

Hyödykkeen on oltava työnantajan omistama tai hallitsema. Palkansaajan itse hankkimat hyödykkeet, joiden kustannukset työnantaja korvaa palkansaajalle tai maksaa suoraan hyödykkeen luovuttajalle, eivät ole verotuksessa tarkoitettua luontoisetua.

16. Voiko toiminimiyrittäjä hyödyntää tätä etua?

Ei voi.

17. Mitä suoria kustannuksia tai säästöjä tästä aiheutuu työnantajalle?

Säästöt:

• Työsuhdepyörän osalta ei tarvitse maksaa palkan sivukuluja
  • Työnantaja voi vähentää kulut yhteisöverotuksessa

Kustannukset:

• Jos työnantaja tarjoaa pyörän palkanlisänä, niin pyörän hankintaan ja huoltoon liittyvät kustannukset tai leasing-kustannus
  • Pieni lisäkustannus palkanlaskennassa.

18. Mitä, jos työntekijän työsuhde päättyy kesken leasingsopimuskauden?

Työntekijän työsuhteen päättyessä eri palveluntarjoajilla on hieman erilaisia käytänteitä. Mahdollisia ratkaisuja ovat:

• etu voidaan siirtää yrityksen sisällä toisen työntekijän nimiin tai
  • työnantaja maksaa jäljellä olevat maksuerät ja sopimus päättyy. Tällöin käyttäjä voi joko palauttaa tai lunastaa pyörän tai
  • joissakin tapauksissa etu voidaan siirtää käyttäjän uuden työnantajan nimiin ja sopimus jatkuu ennallaan

19. Onko leasingsopimuksen jäännösarvo verovapaa?

Tämä on vielä epäselvää. Selvitämme asiaa.

Matti Koistinen

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.