Pyöräily on erinomainen liikkumistapa koronakriisin aikana

Pyöräily pitää yllä henkistä ja fyysistä kuntoa myös poikkeusoloissa. Pyöräillessä on helppo jättää riittävä sosiaalisen etäisyys, ja siksi se on hyvä tapa esimerkiksi kulkea työpaikoille turvallisesti. Etelä-Suomessa pyörätiet ovat jo pitkälti puhtaita hiekasta, ja kaupunkipyörät ovat käytössä muun muassa Helsingissä, Espoossa ja Turussa. Pyöräliitto ohjeistaa, miten pyörän keväthuollon voi teettää ilman tartuntariskiä.

Koronakriisin aikana ihmisten liikkumista on rajoitettu, mutta omasta hyvinvoinnista kannattaa pitää huolta muun muassa riittävällä liikunnalla. Ulkoilu on sallittu myös riskiryhmään kuuluville, todetaan THL:n suosituksissa. Pyöräliitto kannustaa kaikkia pyörän selkään, sillä pyöräily on erinomainen tapa liikkua ja pitää riittävä turvaväli muihin ihmisiin.

Koronakriisin aikana arkiliikuntaa voi lisätä pyöräilemällä työmatkat, jos etätöiden tekeminen ei ole mahdollista. Pyöräily on viruksen leviämisen ehkäisyn kannalta parempi vaihtoehto kuin julkiset kulkuvälineet.

“Pyörälenkki piristää kummasti kotona työskentelevänkin mieltä. Samalla uutisvirran ja somen selailu jää, ja voi nauttia linnunlaulusta sekä muista kevään merkeistä”, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen muistuttaa.

Näin starttaat pyöräilykauden turvallisesti

Pyöräliiton mukaan pyöräily on juuri nyt hyvä liikkumismuoto, eikä pyöräilylle ole koronaturvallisuuden näkökulmasta esteitä. Kaupunkipyörienkin käyttö on suositeltavaa ja julkista liikennettä parempi vaihtoehto lyhyille matkoille.

“Kaupunkipyöriä ja niihin liittyviä laitteita kannattaa käyttää käsineet kädessä. Keväämmällä kahvojen desinfiointi voi myös olla järkevää”, sanoo Koistinen.

Oman polkupyörän voi huollattaa talven jäljiltä turvallisesti. Pyöräliitto on koonnut tiedot pyörähuoltoyrityksistä, joihin voi jättää pyörän ilman ihmiskontaktia tai jotka noutavat pyörän asiakkaan kotoa.

“Pyörähuollon itsepalvelu-check-in on saanut hyvän vastaanoton. Sen avulla pyörän voi jättää huoltoon ilman ihmiskontaktia. Asiakkaana on muun muassa hoitoalan ihmisiä, joiden on pakko mennä töihin. Heille pyörä on tällä hetkellä paras vaihtoehto liikkumiseen. Olemme myös aloittaneet keskustelut polkupyöristä erilaisten organisaatioiden kanssa. Työpaikan pyörillä työntekijät voisivat hoitaa välttämättömät kulkemiset”, kertoo yrittäjä Mikko Ampuja Vapaus.io-pyörähuollosta.

Ampuja muistuttaa myös, että kevät on pyöräalan tärkein sesonki, jonka onnistuminen on monille yrittäjille elintärkeää.

“Pyörän huollattaminen on hyvä tapa tukea suomalaisia pienyrittäjiä ja auttaa heitä poikkeusaikojen yli. Myös pyöräkauppoja voi tehdä joustavin järjestelyin pyöräliikkeissä ja verkkokaupoissa. Käytetyn pyörän voi ostaa esimerkiksi Tori.fi:n kautta”, toteaa Pyöräliiton Matti Koistinen.

Pyöräliiton listaamissa koronaturvallisissa pyörähuolloissa yhteydenpito hoidetaan puhelimitse, sähköpostilla tai lapuilla ja turvaetäisyyksiä noudatetaan. Listalla on jo yrityksiä Uudeltamaalta, Kanta-Hämeestä, Lapista, Tampereen ja Turun seuduilta sekä Pohjanmaalta. Uusia huoltoja lisätään listalle päivittäin.

Pyöräilystä iloa poikkeusoloihin – Pyöräliiton vinkit!

1. Hyppää huoletta pyörän selkään. Pyöräily hiljaisilla teillä ja maastossa pitää takuuvarmasti erossa muista ihmisistä. Yleiskunnosta ja omasta mielialasta kannattaa pitää nyt erityisesti huolta.
    2. Huollata pyörä ja tue pienyrittäjää. Listaltamme löydät huoltoyritykset, joissa voit asioida ilman ihmiskontaktia. Hyväkuntoisella fillarilla on ilo polkea.
    3. Pyöräleikit lapsen kanssa. Pyörällä voi tehdä muutakin kuin siirtyä paikasta toiseen. Suorittakaa yhdessä pyöräilyn katsastuskortti tai napatkaa vinkit pyöräleikkeihin.
    4. Hanki uusi pyörä pyöräliikkeestä. Myyjillä on nyt hyvin pyöriä tarjolla ja malleissa riittää valinnanvaraa. Lähikontaktia voi välttää vaikka soittamalla ennakolta kauppaan ja kertomalla, millaisia pyöriä haluaisi koeajaa. Sovi koeajo ulos liikkeen edustalle.
    5. Hanki uusi pyörä verkkokaupasta. Kotimaassa toimitukset kulkevat normaalisti ja  suomalaiset verkkokaupat ovat hintansa puolesta kilpailukykyisiä. Niiden valikoimaan kannattaa ehdottomasti tutustua.
    6. Hanki pyörä käytettynä. Käytettynä voi saada pyörän hyvään hintaan. Varmista kuitenkin, ettei pyörä ole varastettu ja pyydä todisteeksi vaikkapa myyjältä pyörän alkuperäinen ostokuitti.
    7. Ota kaupunkipyörä käyttöön. Lyhyet matkat kannattaa kulkea julkisen liikenteen sijaan kaupunkipyörällä. Käytä pyöräillessä käsineitä ja huolehdi käsihygieniasta.

Lisätietoja:

Matti Koistinen
Toiminnanjohtaja, Pyöräliitto
matti.koistinen@pyoraliitto.fi
p. 044 279 5588

Pyöräliitto ry (Cykelförbundet rf) on kaikkien suomalaisten pyöräilijöiden etujärjestö. Liitto edistää pyöräilyä erityisesti liikennemuotona sekä toimii pyöräilijöiden valtakunnallisena edunvalvojana ja paikallisten pyöräily-yhdistysten yhteistyöelimenä.

www.pyoraliitto.fi