#Pyöräilytalvi alkaa – pidetään pyörät pyörimässä!

web2016

Pyöräilytalvi-kampanja kannustaa jälleen ympärivuotiseen pyöräilyyn. Pyöräliiton yhteistyökumppaneineen järjestämä valtakunnallinen kampanja toteutuu nyt kolmatta kertaa.

Paikalliset pyöräilyjärjestöt kampanjoivat 20.–26.11.2017 #Pyöräilytalvi-tapahtumaviikolla pyöräilyn valoisan sanoman puolesta jakamalla valottomille pyöräilijöille ledvaloja ympäri maata ja järjestämällä talvisen valokuvakisan.

Jakamalla valoja järjestöt haluavat kantaa kortensa kekoon ja parantaa konkreettisesti liikenneturvallisuutta. Samalla palkitaan ja ilahdutetaan aktiivisen liikkumistavan valinneita ihmisiä tuomalla esiin pyöräilyä iloisesti esille eri medioissa marraskuun harmaudesta huolimatta.

Kampanjan kymmenissä tapahtumissa pyöräilyjärjestöjen vapaaehtoiset jakavat valottomille pyöräilijöille tuhansia valoja yhteensä 21 kaupungissa. Kampanjan pääviestit on koottu “Pyöräillen talvella” –esitteeseen, joita jaetaan tapahtumien yhteydessä noin 5000 kappaletta.

Valot

Pyöräilytalven sanoma on kirkas: talvi tuli, mutta pyöräily jatkuu. Ei anneta kaamoksen masentaa, vaan pidetään pyörät pyörimässä!

promopyoraillen-talvella

Ilon kautta innostaen

#Pyöräilytalvi-kampanja antaa tavallisille ihmisille välineitä osoittaa sosiaalisen median avulla, että pyöräily on monien mielestä kivaa myös talvella.

Kampanja haluaakin näyttää hyvässä hengessä, että myös talvella voi varsin hyvin pyöräillä. Ajoittaisesta liukkaudesta ja hyytävästä säästä huolimatta sadattuhannet suomalaiset kulkevat talvisinkin tavalliseen tapaansa töihin ja asioilleen pyörällä.

Keväällä 2017 tehdyn ”Pyöräilykansa suomalaiset” -kyselytutkimuksen mukaan yli 10 prosenttia 15-79 -vuotiaista suomalaisista pyöräilee talvellakin vähintään kerran viikossa.

Pohjoisessa maassa talvi tulee kaikille ja on normaali osa vuodenkiertoa.  Talvesta selviää parhaiten pitämällä itsensä liikkeellä. Kampanjaan osallistuville pyöräliikenne on talvellakin arkinen tapa liikkua paikasta toiseen ja huolehtia omasta hyvinvoinnistaan.

Kampanja kertoo suomalaisille, että monet osaavat löytää pyöräilystä iloa myös silloin, kun on kylmää, märkää, pimeää ja liukasta. Pyöräily onnistuu ympäri vuoden, kunhan osaa jo syksyllä riittävästi varautua talven epämiellyttäviltä tuntuviin puoliin. Vinkit tähän Pyöräliitto on koonnut yksien kansien väliin “Pyöräillen talvella” –esitteeseen.

Light Heroes

#Pyöräilytalvi tuo ilo edellä esille sitä, ettei talven tarvitse olla este pyöräilylle. Kampanja alleviivaa, että pyöräily on myös talvella nimenomaan liikennettä. Ympärivuotinen pyöräliikenne kuvaa kampanjan pääajatusta.

Keskeinen tavoite on rikkoa mielikuva ”pyöräilykaudesta”. Kampanja osoittaa, että vaikka Suomi on pohjoinen ja talvinen maa, niin silti tuhannet suomalaiset pyöräilevät ympäri vuoden joka tapauksessa eivätkä pelkästään vapusta syyskuuhun.

Luonnollisesti olennaista syksyllä ja talvella pyöräilyssä on, että pyöräliikenteen väylät ovat kunnossa. Siihen ei voida vaikuttaa mielikuvakampanjalla, vaan se jää kuntien tehtäväksi.

Pyöräliiton järjestämä #Pyöräilytalvi on osa Liikenneviraston Kulje viisaasti –liikkumisenohjauksen hankekokonaisuutta. #Pyöräilytalvi on Suomen suurin talvikampanja pyöräilyn edistämiseksi. Sen takana on laaja verkosto erinomaisia yhteistyökumppaneita.

Yhteistyöverkoston piirissä ovat muun muassa Pyöräliiton paikallistoimijat eri puolilla maata, lukuisat paikalliset kumppanit, Liikennevirasto, Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä HSL, Bassoradio, Reaktor, Helsingin kaupunki, Pelago ja Pyöräilykuntien verkosto.

Uusina yhteistyökumppaneina kampanjaan on tänä vuonna toivotettu lämpimästi tervetulleiksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä HSY:n Ilmastoinfo sekä Espoon, Joensuun, Jyväskylän, Kuopion, Tampereen, Turun ja Vantaan kaupungit.

Kuvakisa

Valokuvakisa vangitsee

Tehokkaimmaksi keinoksi aktivoida ihmisiä pyöräilemään marraskuussa on päädytty siihen, että esimerkin voima kannustaa. Suuren yleisön tavoittamiseksi kampanjan käyttövoimana toimivat tavallisten ihmisten jakamat valokuvat ja niiden ympärille rakentuvat arkiset tarinat.

Kampanjan päätavoite onkin tavoittaa jo valmiiksi pyöräileviä, sosiaalisessa mediassa aktiivisia ihmisiä ja houkutella juuri heidät mukaan kampanjan äänitorviksi omilla kasvoillaan ja kuvillaan.

Katalysaattorina toimii Pyöräliiton sosiaalisessa mediassa 20.–24.11. järjestämä valokuvakisa, jonka hienot palkinnot innostavat ihmisiä mukaan. Kisan pääpalkintona on Pelagon upea polkupyörä ja päiväpalkintoina HSL:n tarjoamat palvelupaketit, joihin sisältyvät pyörän talvirenkaat vaihtoineen.

Seungho

Tapahtumat tavoittavat arviolta kymmenentuhatta ihmistä ja medioiden välityksellä kampanja ulottuu yli kahden sadan tuhannen suomalaisen tietoisuuteen. Parhaiten viesti kulkee innostamalla. Kampanjaan lähtee kuvakisan ansiosta mukaan tuhatmäärin tavallisia suomalaisia – ja heidän kauttaan sanoma kulkee eteenpäin.

Kuvakisaan osallistunee viidessä päivässä toivottavasti yli tuhat hienoa Instagram-kuvaa. Ne luovat yhteisvoimin tapahtumien keräämän paikallisen mediahuomion kanssa pyöräilyn ympärille myönteistä julkista ilmapiiriä. Tälle on erityistä tilausta juuri marraskuussa.

Perinteisen median ja uuden median yhdistelmä toimii: kampanja tuodaan näkyväksi ja kuuluvaksi samaan aikaan radiossa, somessa ja kaduilla. Samalla kampanja hitsaa Pyöräliiton paikallistoimijoita pyöräilyn edistäjinä tiiviisti yhteen ja nostaa tuhansia tavallisia suomalaisia roolimalleiksi muille.

Martti Tulenheimo

Kirjoittaja toimii erityisasiantuntijana Pyöräliitto ry:ssä ja on #Pyöräilytalvi-kampanjan tuottaja.

#Pyöräilytalvi-kampanjan tavoitteet pähkinänkuoressa:

• Muutetaan pyöräilyn narratiivia ympärivuotiseksi.
  • Näytetään, että pyöräily on hauskaa myös talvella.
  • Inspiroidaan ihmisiä ilon kautta osallistumaan.
  • Tarjotaan esikuvia, joihin on helppo samastua.

Runo

Martti Tulenheimo

Kirjoittaja on Pyöräliiton esityisasiantuntija sekä kaupunkipyöriin erikoistunut konsultti, joka on tekemässä parhaillaan Oulun kaupunkipyöräjärjestelmän hankintasuunnitelmaa.