Työsuhdepyörän verovapaus uhkaa jäädä torsoksi

Valtionvarainministeriön eilen julkistamassa budjettiehdotuksessa ehdotettiin työsuhdepyörän tuloverovapautta 750 euroon saakka vuodessa. Pyöräliiton mielestä tuloverovapaus on erinomainen asia, mutta sitä tulisi myöntää arvokkaammille pyörille, jotta sähköavusteisten pyörien suosiota voitaisiin nostaa.

Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin työ- kuin vapaa-ajalla. Työsuhdepyörä on ollut tähän saakka työntekijälle kokonaan veronalaista tuloa. Työsuhdepyörät hankintaan yleensä leasing -sopimuksilla, joihin sisältyvät varkausvakuutukset, varusteet ja huoltopalvelut tekevät pyörän käytöstä huoletonta. Työsuhdepyörämaksu pidätetään palkasta, jos työnantaja ei tarjoa etua.

“Työsuhdepyörien leasing-sopimukset ovat yleensä kestoltaan kaksi tai kolme vuotta ja sisältävät pyörän lisäksi huollot, varaosat, varkausvakuutukset ja pyörään kuuluvat varusteet. 750 euron tuloverovapaus tarkoittaisi käytännössä 1500 tai 2250 euron kokonaispakettia. Tähän hintaan ei vielä saa laadukasta sähköpyörää varusteineen ja huoltoineen työmatkan taittamiseen”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

“Työsuhdepyörän verovapauden määrä tulisikin olla 1500 euroa vuodessa. Tällöin kahden vuoden leasingillä voisi hankkia 3000 euron arvoisen paketin tuloverottomasti. Tämä olisi työntekijälle erittäin houkuttelevaa ja kannustaisi ihmisiä vaihtamaan autosta sähköpyörään.”

Työntekijä voi toki hankkia kalliimankin pyörän, jolloin se on osittain veronalaisena tulona. Mutta tähän liittyy ongelma, jonka vuoksi työsuhdepyörän suosio on jäänyt Suomessa heikoksi:

“Monella työpaikalla on koettu, että veronalainen työsuhdepyöräjärjestelmä on palkanlaskennassa ja viestinnässä hankala. Sen vuoksi työsuhdepyörä on jäänyt monelta työnantajalta hankkimatta. Olisikin tärkeää, että verovapauden raja olisi niin korkea, että sen sisälle mahtuisi valtaosa tavanomaisista sähköavusteisista työmatkapyöristä. Sähköpyörät houkuttelevat ajamaan pidempiä matkoja ja myös läpi talven”, Koistinen selventää.

Myös kansainvälisesti vertaillen 750 euroa on vähän: Esimerkiksi Iso-Britanniassa vähennysksellä ei ole enää ylärajaa (oli aiemmin 1000 £) ja Irlannissa 1000 € vuodessa.

“On muistettava pyöräilyn terveysvaikutukset. Meidän hyvin varovaisen arvion mukaan valtio voisi saada jopa 1-2 miljoonan euron terveyssäästöt, jos edes joka kymmenes työsuhdepyörän hankkivista siirtyisi kulkemaan lyhyehkön kuuden km:n työmatkan pyörällä auton sijaan puolet vuodesta. Lisäksi lisääntyvästä pyörien myynnistä kertyy arvonlisäveroja valtion kassaan.”

Mikä on työsuhdepolkupyörä?

• Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin työ- kuin vapaa-ajalla. Työnantaja hankkii yleensä työsuhdepyörät leasing -sopimuksilla, joihin sisältyvät varkausvakuutukset, huoltopalvelut ja varaosat. Tämä tekee pyörän käytöstä huoletonta työntekijälle.
  • Työsuhdepyörämaksu pidätetään palkasta, jos työnantaja ei tarjoa etua. Tyypillinen leasing-sopimuskausi on 24 kuukautta ja sopimuksen päättyessä valtaosa työntekijöistä lunastaa pyörän omaksi. Tyypillinen palkasta pidettävä kuukausimaksu on 30-120 euroa.
  • Työsuhdepolkupyörä verotetaan nykyään täydestä arvosta. Järjestelmä ei ole ollut erityisen suosittu, sillä se ei ole työntekijän tai työnantajan näkökulmasta taloudellisesti houkutteleva. Tuloverovapaus lisäisi merkittävästi järjestelmän käyttöä.
  • Työsuhdepyörän verottaminen täydestä arvosta on ollut epätasa-arvoinen verrattuna joukkoliikenteeseen, jonka käyttäjät saavat työsuhdematkalipun osittain verovapaasti sekä muihin kodin ja työpaikan välisten matkojen verovapaisiin etuihin nähden (autotallietu työpaikalla ja yhteiskuljetus).

Työsuhdepyörän verovapauden vaikutukset jos verovapauden raja on 1500 €

• Työntekijät hankkivat huomattavasti nykyistä useammin polkupyöränsä työsuhdepyöränä, sillä se olisi verotuksellisesti houkuttelevaa.
  • Laadukkaampien pyörien – sähköavusteisuudella tai ilman – myynti kasvaa.
  • Pyörät huollettaisiin myös nykyistä useammin koska huollot sisältyisivät leasing-palvelun hintaan. Tämä lisäisi pyörähuoltoalan työllisyyttä sekä parantaa pyörien turvallisuutta.
  • Pyöräily lisääntyy erityisesti talvella. Paremmalla ja paremmin huolletulla pyörällä on miellyttävämpi ja kevyempi polkea myös heikommissa olosuhteista.
  • Autoilun korvautuminen pyöräilyllä vähentää ilmastopäästöjä ja ilmansaasteita.
  • Kansanterveys paranee ja pitkällä aikavälillä sote-kulut vähenevät.
  • Pyörätoimialan työllisyys ja verotuotto kasvaa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja

P. 044-2795588

matti.koistinen@pyoraliitto.fi

Matti Koistinen

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.