Pyöräliikenteen odotettu asiantuntijatapahtuma VeloFinland valtaa Oulun 2.-3.10.2020

Pyöräliikenteen asiantuntijatapahtuma VeloFinland tarjoilee syksyisen viikonlopun aikana kattavasti esityksiä ja työpajoja pyöräliikenteen teemoista. Tänä vuonna ohjelmassa korostuu pyörämatkailu, joka vastaa matkailijoiden kysyntään kestävämmistä matkailutavoista, elämyksellisyydestä, hyvinvoinnista ja autenttisuudesta. Pyörämatkailu tuo kohdealueille rahavirtoja ja yleistä positiivista vilinää vahvistaen etenkin maaseudun elinvoimaisuutta.

Kirsi Överstin ja Kaisa Merilahden vetämässä Katkeaako ketju? Pyörämatkailijan palvelupolku -työpajassa hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä ja etsitään ratkaisuja kohtiin, joissa sujuvan pyöräilyelämyksen ketju katkeaa. Työpajatyöskentelyn keskeisiä teemoja ovat käyttäjälähtöisyys, pyöräily-ystävällisyys sekä vähähiilisyys.

Kööpenhaminalainen arkkitehti Lasse Schelde puhuu puolestaan siitä, miten pyöräilevät asiakkaat voidaan huomioida kauppojen suunnittelussa ja millaisia älykkäitä ratkaisuja tässä voidaan käyttää.

Reijo Vaarala Rambollista ja Ari Liimatainen Väylävirastosta kertovat, miten Uusi pyöräliikenteen suunnittelu -ohje vaikuttaa koko liikennejärjestelmään ja pyöräliikenteen asemaan. Uusi ohje palvelee nykyistä ohjetta paremmin myös kaupunkiseutuja ja pyöräliikenteen asemaa tiiviissä liikenneympäristössä. Ohjeeseen sisältyy myös hallitusohjelman peräänkuuluttama pyöräliikenteen väylien yhtenäisen laatunormiston laadinta.

Turun yliopiston Anna Pulakka esittelee VeloFinlandissa tutkimustaan eläköityvien kunta-alan työntekijöiden liikunta-aktiivisuudesta ja eri kulkutapojen vaikutusta siihen. Vaikka työmatka sinänsä käsitti tutkimukseen osallistuneilla vain pienen osan koko päivän aktiivisuudesta, kokonaisaktiivisuussa oli silti eroja työmatkan kulkumuotojen välillä. Töihin pyöräilleet ja kävelleet olivat aktiivisempia kuin autoilijat.

VeloFinland rikkoo perinteisen seminaarin rajoja ja muotoja

Kuvataitaiteilija ja väitöskirjatutkija Vappu Suden pyöräilyperformanssi DING DONG & RING RING osallistaa kaikki oululaiset mukaan.

Performanssin tarkoituksena on antautua ystävällisiin kohtaamistilanteisiin vastaantulijoiden kanssa. Osallistujat toimivat liikenteessä korostetun kohteliaasti. He antavat hyvissä ajoin äänimerkin ohittaessaan jalankulkijan. He kiittävät ja pyytävät anteeksi. Tällainen reilu pyöräily vastustaa vaivihkaisesti moniin arjen ympäristöihin levinnyttä itsekeskeisyyttä.

Tuttuun tapaan VeloFinlandissa pyöräillään paljon. Tänä vuonna pyöräretkillä pääsee tutustumaan Oulun uusin pyöräbaanojen ja maastopyöräreittien lisäksi kaupungissa kehitettyihin uusiin ja monikäyttöisiin pyöräliikennevalojen tunnistimiin sekä pyöräilijöiden infonäyttöihin Oulun Energia Urakoinnin pyöräretkellä.

VeloFinland järjestetään Hotelli Lasaretissa, Kasarmintie 13b, 90130 Oulu. Seminaarin järjestää Pyöräliitto yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa.

Tutustu koko ohjelmaan Pyöräliiton sivuilla ja ilmoittaudu ajoissa. Edullisemmat ennakkoilmoittautujan hinnat ovat voimassa 16.8. saakka!

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Jenni Ruotsalo