Vihdoinkin opin pyöräilemään!

Miltä tuntuu oppia pyöräilemään uudessa kotimaassa? Entä millaisia mahdollisuuksia pyöräily voi avata uusille suomalaisille? Maahanmuuttajat pyörille! -hanke on tsempannut pyöräilytaidottomia aikuisia satulaan jo kaksi vuotta. Hankkeen koordinaattori Federico Ferrara kertoo blogissaan, mitä pyöräily voi parhaimmillaan merkitä: vapautta, voimaantumista ja mahdollisuutta kulkea esimerkiksi työmatkat itsenäisesti.

“En olisi ikinä uskonut, että minäkin voin oppia pyöräilemään!”

Maahanmuuttajat pyörille! -hanke on järjestänyt pyöräilyn alkeis- ja huoltokursseja sekä kouluttanut vapaaehtoisia pyöräilykoutseja jo kaksi vuotta. Näiden vuosien aikana yli 400 maahanmuuttajaa on osallistunut pyöräilyn alkeiskurssille. Heistä 88% on oppinut pyöräilemään mielestään hyvin tai todella hyvin kaksi päivää kestävän kurssin aikana.

Aika huikea suoritus osallistujilta, joista monille alkeiskurssi on ensimmäinen kerta pyörän selässä!

Meidän tavoittenamme on ollut mennä sinne, missä tarvetta on. Olemmekin järjestäneet alkeiskursseja ympäri Suomen. Yleensä yhteistyössä on ollut mukana paikallinen pyöräily-yhdistys tai maahanmuuttajien kanssa työtä tekevä järjestö, joka on kutsunut meidät paikalle.

On ollut kannustavaa huomata, että kursseilla todella opitaan pyöräilemään.

“Vihdoinkin mä tein sen!”

“Nyt voin ajaa perheeni kanssa sunnuntaisin”

“Kiitos, nyt voin liikkua vapaasti!”

“Minun piti odottaa 71 vuotta, mutta nyt mä pyöräilen, kiitos!”

“Tämä on uskomattoman vapauttavaa!”

Kuva: Minna Palmén

Pyöräily on Suomessa niin itsestään selvä taito, että on vasta kurssien aikana olen itsekin ymmärtänyt, mitä pyöräily voi merkitä: Vapautta kulkea sinne, minne itse tahtoo.

Pyöräily onkin hyvä ja edullinen tapa liikkua itsenäisesti. Se madaltaa kynnystä lähteä kotoa asioimaan, ja erityisesti maahanmuuttajille pyöräily voi olla avainasemassa esimerkiksi työllistymisen kannalta. Lisäksi pyöräilyn oppiminen antaa kokemuksen onnistumisesta.

“Sinä opetit minut pyöräilemään, en unohda sinua koskaan!”

Kurssipäivät sujuvat jotakuinkin näin: pakkaamme treenipyörät autoon ja lähdemme kohti uutta paikkakuntaa. Ensimmäisenä päivänä pidämme koutsikurssin vapaaehtoisille pyöräilyopastajille, ja jo toisena päivänä laitamme heidät tositoimiin. Pidämme ensimmäisen alkeiskurssin maahanmuuttajille.

Hankkeen aikana on koulutettu 63 kurssiohjaajaa eli koutsia. He eivät ainoastaan opeta pyöräilyn tekniikkaa alkeiskurssilaisille, vaan myös kannustavat ja luovat turvallisen ympäristön oppimiselle. Hyvä koutsi auttaa yli peloista, joita voi liittyä esimerkiksi kaatumiseen.

Kun kurssilaiset rullaavat itsenäisesti polkupyörillä, on se palkitseva hetki myös koutseille.

Koutsiporukasta on tullut tiivis osa hankkeen toimintaa, ja ilman heitä näin laaja kurssitoiminta ei olisi mahdollista.

Tavoitteenamme on, että muutaman vuoden kuluttua Suomessa on koulutettujen, vapaaehtoisten pyöräilykoutsien verkosto, joka järjestää pyöräilyn alkeiskursseja aina tarpeen mukaan. Lähtisitkö mukaan auttamaan?

Jos osaat pyöräillä ja tykkäät toimia monikulttuurisessa ympäristössä, olet sopiva koutsiksi. Ota meihin yhteyttä tai täytä tämä lomake.

Vuoden 2020 kurssit sovitaan nyt! Kurssikalenterimme täytyy kovaa vauhtia, mutta vielä on tilaa myös uusille kursseille. Mikäli haluat pyöräilykurssin paikkakunnallesi, ota meihin pian yhteyttä! Lisää tietoa kursseista löydät täältä ja koutsitoiminnasta kerromme lisää täällä. Kurssikalenteri on täällä.

Fabrizio Turci toimii hankkeen vastaavana koordinaattorina tammi-huhtikuun ajan kanssani. Voit olla siis yhteydessä meihin molempiin!
Fede / 044 2445849
Fabrizio / 040 3608473

Federico Ferrara

Maahanmuuttajat pyörille -hankkeen projektipäällikkö.