Päästötalkoissa satsattava pyöräilyyn

21 heinä Päästötalkoissa satsattava pyöräilyyn

patosiltaPyöräliitto muistuttaa, että EU:n kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi on jo olemassa erittäin edullinen, kansanterveyttä parantava ja tehokas keino.

“Pyöräilyyn satsaaminen olisi ilmiselvä keino päästötalkoissa. On erikoista, ettei pyöräilystä puhuta, vaikka se auttaisi välittömästi. Se ei ole futurista hommaa, vaan tätä päivää”, ihmettelee Pyöräliiton hallituksen jäsen Janne Takala.

“Teknologiausko on aika vahva liikennesektorilla. Pyöräilystä olisi saatavissa helppoja voittoja pienillä panostuksilla. Sähköautoissa ja liikenteen palvelullisestumisissa on vielä montaa mutkaa ennen kuin ne vähentävät merkittävästi päästöjä. Helsingin kaupunkipyörät  osoittavat, että pienellä panostuksella saadaan hyvä lisä liikennejärjestelmään.”

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen korostaa valtavaa potentiaalia:
“Jos kaikissa suomalaisissa kaupungeissa pyöräiltäisiin Oulun ja Joensuun tavoin yli 20 % arjen matkoista, saataisiin pyöräilyn määrä tuplattua. Jos siirtymä pyörän satulaan tapahtuisi yksityisautoilusta, niin sillä katettaisiin jo merkittävä osa ilmastotavoitteesta”.

Suomessa tehtävistä matkoista pyöräillään 8 % ja kävellään 21 %. Tämä on vähän, sillä päivittäisistä matkoista kolme neljästä on alle 10 kilometrin pituisia. Nämä matkat voisi hyvin tehdä tavallisella tai sähköavusteisella polkupyörällä.

“Jos pyörällä pääse nopeimmin ja helpoimmin, niin se todennäköisesti valitaan liikennevälineeksi. Tämän näkee Hollannissa, jossa 26 % kaikesta liikenteestä tapahtuu polkupyörällä. Hollannissa valtio satsasi väyliin vuosina 1978-88 yhteensä 400 miljoonaa euroa. Rahoituksen ansiosta pyöräteiden määrä kasvoi 73 %”, Koistinen kertoo.

”Tällä hetkellä Suomen valtio käyttää pyöräilyyn ja kävelyyn vain 20-40 miljoonaa euroa vuosittain ja rahat käytetään usein tehottomasti. Pyöräliitto on esittänyt mallia, jossa valtion osuus kuntien pyöräilyn ja kävelyn budjetista olisi 30 prosenttia. Kunnat saisivat käyttää tuen vapaasti, mutta niiden tulisi raportoida valtiolle miten investoinnit ovat lisänneet pyöräilyn ja kävelyn osuutta liikenteestä”.

Helsingin kaupungin laskelmien mukaan pyöräilyyn investoitu euro tuottaa kahdeksan yhteiskunnalle terveys-, ympäristö- ja aikahyötyinä.

Lisätiedot:

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja
P. 044-2795588
matti.koistinen (ät) pyoraliitto.fi

Janne Takala, hallituksen jäsen
P. 050-3834176
janne.takala (ät) pyoraliitto.fi

1Keskustele
  • Juha Rinne
    Posted at 00:47h, 24 heinäkuun

    Autojen romutuspalkkio kokeilu voitaisiin ottaa uudelleen käyttöön niin, että palkkiolla voi rahoittaa minkä tahansa kulkuneuvon hankinnan. Mitä vähemmän uusi kulkuneuvo saastuttaa sen enemmän sen hankinnasta korvataan.