Pyörä on koronaepidemian aikaan erityisen hyvä liikenneväline niille joiden on pakko liikkua.
Siksi niiden huoltojen on toimittava epidemiankin aikana, mutta kuitenkin henkilökuntaa tai asiakkaita vaarantamatta. Keinoja ihmiskontaktien vähentämiseen:
- Huoltoja voi ottaa vastaan niin, että pyörä jätetään ulos telineeseen ja avain tiputetaan postilaatikkoon puhelinnumeron kera.
- Asiakas voi kertoa huoltotarpeensa puhelimitse, sähköpostilla, verkkolomakkeella (esim. Google Forms) tai avaimen kanssa jätettävällä lomakkeella.
- Asikaskommunikaatiossa voi hyödyntää vaikkapa WhatsApp tai Teams videopuheluja, jolloin huollontarpeen voi arvioida etänä.
- Myös pyörien nouto asiakkaalta on tapa vähentää ihmiskontakteja.
- Maksujen suoritus laskulla tai korttimaksuina vähentää ihmiskontakteja. Vältä käteisen käyttöä.
Pyöräliitto julkaisee verkkosivuillaan niiden pyörähuoltojen tiedot, jotka välttävät ihmiskontakteja. Täytä lomake kerro yrityksestäsi. Pyöräliitto viestii näistä yrityksistä kuluttajille.