Pyörällä kaiken ikää

Me uskomme vakaasti, että vielä satavuotiaanakin elämä voi olla täynnä iloa, eikä heikentynyt kyky liikkua itsenäisesti saisi olla sen esteenä! Monelle ikääntyminen ja voimien väheneminen kuitenkin tarkoittaa elinpiirin kutistumista ja sosiaalisten kontaktien vähenemistä. Tähän Pyörällä kaiken ikää haluaa tuoda muutoksen.

Pyörällä kaiken ikää -toiminnan idea on viedä ikäihmisiä ja muita liikuntarajoitteisia ihmisiä ajeluille riksapyörän kyydissä. Pyörä on sähköavusteinen, tukeva ja turvallinen menopeli. Kyytejä tarjotaan palvelutalojen ja kotihoidon asiakkaille. Pyörän kyydissä pääsee vaikka kaupungille, maaseudulle tai asioille. Samalla mieli virkistyy ja yksinäisyys lievenee kuskin kanssa rupatellessa.

Kuka tahansa voi hankkia sähköavusteisen riksapyörän. Usein pyörän hankinnasta vastaa kunta tai palvelutalo. Pyöräretkien organisoinnista vastaa alueellinen pyöräkapteeni, jonka vastuulla on kouluttaa pyöräluotsit ja koordinoida toimintaa. Vapaaehtoiset pyöräluotsit puolestaan hoitavat itse polkemisen. Myös hoitohenkilökunta voi toimia pyöräluotseina.

Suomeen toiminta rantautui Tanskasta 2015. Vuonna 2016 toimintaa oli jo usealla paikkakunnalla, mm. Tampereella, Sipoossa, Mäntyharjulla, Turussa ja Jyväskylässä. Mielenkiinto toimintaa kohtaan on suurta ja riksapyöriä hankitaankin jo eri puolilla Suomea.

Olet tervetullut mukaan toimintaan pyöräkapteeniksi tai -luotsiksi! Täytä tämä LOMAKE niin olemme sinuun yhteydessä.

Jos harkitset toiminnan käynnistämistä kunnassasi tai palvelutalossasi, ota yhteyttä LOMAKE VAI MEILI niin olemme sinuun yhteydessä!

Pyörällä kaiken ikää -hankkeesta vastaa projektipäällikkö Mira Kokko, mira.kokko@pyoraliitto.fi ja puh 045 1141 044

Lisätietoa hankkeen sivustolta

Pyörällä kaiken ikää facebookissa www.facebook.com/pyorallakaikenikaa/
Instagramissa @sohvapyörä