VeloFinland Call for Papers

VeloFinlandin ohjelmaehdotuksia otetaan nyt vastaan. Jaa omat tutkimuksesi, kokemuksesi ja ideasi pyöräilevälle maailmalle!

Toivomme monipuolisesti esityksiä aiheista, jotka liittyvät arkipyöräilyyn ja sen edistämiseen. Aihekokonaisuutta voi lähestyä esimerkiksi talouden, liikenteen, kansanterveyden, teknologian, elämänlaadun, kasvatuksen, matkailun, kulttuurin, kansalais-yhteiskunnan ja päätöksenteon näkökulmista. Esityksillä tulee olla jokin yhtymäkohta pyöräilyyn tai yhdyskunta-suunnitteluun.

VeloFinland 2019 on vähähiilinen tapahtuma, joten otamme mieluusti vastaan myös video- ja on-line esityksiä.

Esityksen voi pitää suomeksi tai englanniksi. Esiintyjät pääsevät tapahtumaan maksutta.

VeloFinland 2019 -seminaarin järjestää Pyöräliitto yhteistyössä Espoon kaupungin ja Aalto-yliopiston kanssa.

Call for Papers on päättynyt.

Formaatit

Luento

Luento pidetään salissa isolle yleisölle. Luennot yhdistetään sessioiksi, joiden kesto on noin 1,5 tuntia.

Kesto: 10–30 minuuttia
Arvioitu yleisö: 50–150 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: kohtalainen

Työpaja

Työpajassa osallistujat ratkaisevat ongelmaa, kehittävät tiettyä kohdetta tai antavat ideointipanoksensa hankkeelle. Työpaja voidaan myös järjestää useammassa osiossa sisältäen vaikkapa maastokäynnin välillä. Työpaja voi olla osa seminaaritaukojen ohjelmaa. Työpajan tulokset voidaan esitellä laajemmalle yleisölle seminaarin aikana.

Kesto: 1,5 h–4 h
Arvioitu yleisö: 5–40 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: suuri

Pecha Kucha

Pecha Kuchassa esityksen pituus on 20 kalvoa, jotka kukin ovat näkyvillä 20 sekuntia. Esityksen pituus on yhteensä 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Esitykset ovat siis tiiviitä ja niissä kannattaa keskittyä yhteen asiaan. Samassa sessiossa on useita esityksiä.

Pecha Kucha sessio voidaan järjestää myös iltaohjelmana hieman vapaamuotoisemmassa ympäristössä.

Kesto: 6 min 40 sek
Arvioitu yleisö: 50–150 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: heikko

Pyöreän pöydän keskustelut

Pyöreän pöydän keskusteluissa esiintyjä esittelee lyhyesti keskusteluaiheen. Esiintyjä johtaa pöydän keskustelua. Keskustelut mahdollistavat osallistujien asiantuntemuksen käytön ja aiheiden syvällisen käsittelyn. Kukin keskustelu kestää 30 minuuttia, jonka jälkeen osallistujat vaihtavat keskustelupöytää.

Kesto: 3 x 30 minuuttia
Arvioitu yleisö: 3 x 5-10 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: suuri

YouTube -esitys

Seminaarin yhteyteen voi tarjota enintään 10 minuutin pituisia YouTube -videoita. Video mahdollistaa esityksen, vaikka et olisi itse seminaarissa. Videoita esitetään yleisölle muiden esitysten välissä ja niihin linkataan seminaarin some-kanavissa. Videot voivat saada suurenkin yleisön seminaarin ulkopuolella.

Kesto: 30 sekuntia–10 minuuttia
Arvioitu yleisö: 50–10 0000
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko

Opintoretket

Opintoretki Espoossa on tehokas tapa esittää konkreettisesti hyviä ratkaisuja tai ongelmallisia kohteita. Retkillä liikutaan polkupyörillä, potkulaudoille, julkisella liikenteellä tai kävellen. Samasta aiheesta voidaan järjestää rinnakkaisia retkiä, jolloin retkille saadaan enemmän osallistujia.

Kesto: 45 min–2 tuntia
Arvioitu yleisö: enintään 20 henkilöä / retki
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: kohtalainen

On-line esitys Skypen tms. kautta

Etäyhteydellä pidetty esitys mahdollistaa esityksen pitämisen vaikket pääsisi itse paikalle. VeloFinland on myös vähähiilinen tapahtuma ja siksi kannustamme minimoimaan tapahtumaan tehtävät lentomatkat.

Kesto: 5-20 minuuttia
Arvioitu yleisö: 50-150 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko/kohtalainen