VeloFinland 2016 – Puhujat

Klaus Bondam, Direktør i Cyklistforbundet

Klaus Bondam, toiminnanjohtaja, Tanskan pyöräliitto

Klaus Bondam toimii Tanskan pyöräliiton toiminnanjohtajana. Hän on pyöräilyn kansalaisjärjestökentän johtava hahmo Tanskassa ja hänet tunnetaan maassa pyöräilypormestarina, sillä Bondam oli Kööpenhaminan teknisistä asioista vastaava pormestari 2006-2009. Bondam valittiin juuri World Cycling Alliancen hallitukseen ja hän toimii myös Tanskan tietoturvallisuuskomitean hallituksessa.

Työssään Klaus keskittyy liikenneturvallisuuteen, saavutettavuuteen ja pyöräilyn miellyttävyyteen arkipyöräilijän näkökulmasta.

Herbert Tiemens, Hollannin pyöräilylähetystö

Herbert Tiemens on työskennellyt 25 vuotta edistääkseen pyöräilyä Hollannissa. Parhaillaan hän on vastuussa Utrechtin provinssin pyöräilyn kehittämisestä. Tiemens on aktiivinen jäsen Hollannin pyöräilylähetystössä, on kysytty puhuja alan seminaareissa ympäri maailmaa ja on vetänyt Suomessakin lukuisia pyöräilytyöpajoja.

VeloFinlandissa Tiemens kertoo tarinansa miten liikennesuunnittelija ja pyöräilyaktiivi toimii alueella, jota voisi kutsua pyöräilijän paratiisiksi.

Reetta Keisanen, Helsingin kaupunkiKeisanen_rajattu

Keisasen Reetta on  Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston pyöräilykoordinaattori. Hän kuuluu kaupunkisuunnitteluviraston kolmen hengen pyöräkonttoriin, jossa on suunniteltu muun muassa baanaverkkosuunnitelma 2025, pyöräliikenteen uudet suunnitteluohjeet ja tehty Pyöräilykatsaus 2015. VeloFinlandissa Keisanen kertoo pyöräliikenteen uusista suunnitteluohjeesta ja muista Helsingin kaupungin tärkeimmistä keinoista edistää pyöräliikennettä.

Jenni Kuoppa, tutkija, HT, Tampereen yliopisto

Jenni Kuoppa on tutkinut kävelemiseen liittyviä kokemuksia ja käytäntöjä erilaisissa suomalaisissa kaupunkiympäristöissä ja niiden asukkaiden arjessa. Hänen väitöskirjansa lähestyy käveltävyyttä paikallisiin ympäristöihin ja kävelijöiden arkeen kiinnittyvänä ilmiönä, joka ei aina pelkisty fyysistä ympäristöä kuvaaviin mittareihin. Jenni Kuoppa työskentelee Tampereen yliopistossa osana monitieteisiä tutkimusprojekteja (ReCiDi, Dwellers in Agile Cities), joissa kaupunkilaisten kokemukset ja käytännöt nähdään tärkeinä kaupungin muovaajina ja muutosvoimina kaupunkisuunnittelun rinnalla.

Anthony Desnick, Senior Design Associate, Alta Planning + Design, Minneapolis

TONYCOLOR (2)

Alta Planning -yhtiön suunnittelija Anthony Desnick  Minneapolisista kertoo VeloFinlandissa pyöräilyn ja kestävän liikenteen edistämisestä Yhdysvalloissa. Siellä kaupungit ovat alkaneet heräämään pyöräily- ja kävelyolosuhteiden edistämisen positiivisiin vaikutuksiin. Yksi näkökulma on taloudellinen: nuoret työntekijät haluavat asua kaupungeissa osittain elämisen helppouden vuoksi, ja viihtyisä pyöräily-ympäristö voi olla pienelle kaupungille ratkaiseva vetovoimatekijä uusien asukkaiden houkuttelussa. Desnick esittelee myös kolme muuta perustetta pyöräilyn ja kävelyn edistämiseksi kaupungeissa: ympäristövaikutukset, terveysvaikutukset ja vaikutukset liike-elämään.

Jaakko Blomberg, Yhteismaa

Jaakko Blomberg
Jaakko Blomberg on yhdessä tekemiseen erikoistunut kaupunkiaktivisti ja tuottaja. Hän on yksi Yhteismaa ry:n perustajista ja ollut tekemässä mm. Siivouspäivää, Illallista taivaan alla, Kallio Block Partya sekä lukuisia muita kaupunkitapahtumia ja somekampanjoita. Mistä uudessa yhteisöllisessä kaupunkikulttuurissa on oikein kyse? Ja miten saada ihmiset mukaan? Siitä kuulemme lisää päivän päätteeksi.