Esiintyjät

INFRA-huone

Kari Hillo, projektipäällikkö, Ramboll Finland Oy

Kari työskentelee Rambollissa projektipäällikkönä kestävän liikkumisen yksikössä. Hänellä on yli 18 vuoden kokemus ajalta kaupunkiseutujen liikennejärjestelmien suunnittelusta, liikennehankkeiden vaikutusarvioinneista sekä kaavoitukseen ja maankäytön suunnittelun liittyvistä liikenneselvityksistä. Viime vuosina hänen työtehtävät ovat enenevässä määrin kytkeytyneet pyöräliikenteen edistämiseen liittyviin toimeksiantoihin.

Kirsi Översti, suunnittelija, Ramboll Finland Oy

Kirsi toimii Kaupunkiympäristö ja liikenne -yksikössä Oulussa. Hän on mukana erilaisissa kestävän liikkumisen, pääsääntöisesti pyöräliikenteen ja jalankulun, kehittämishankkeissa ympäri Suomen ja koordinoi myös Rambollin matkailutiimin toimintaa.

Efe Ogbeide, perustaja, FEMMAPlanning

Efe Ogbeide on toinen osallistavan kaupunkisuunnittelutoimiston FEMMA Planningin perustajista. Toimisto edistää yhdenvertaisempaa kaupunkisuunnittelua, jossa työn lähtökohtana on erilaisten äänien mukaan saaminen osaksi suunnittelua ja päätöksentekoa.

Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori, Helsingin kaupunki

Oskari Kaupinmäki työskentelee pyöräliikenteen koordinaattorina Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalla. Asiantuntijatehtävässä hänellä on vastuullaan pyöräliikenteen kokonaisvaltainen edistäminen osana poikkihallinnollista ja –tieteellistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on tehdä Helsingistä maailmantason pyöräilykaupunki. Yhteistyötä tehdään kaupungin organisaation sisällä sekä keskeisten sidosryhmien kesken niin Helsingissä, kansallisesti kuin kansainvälisesti. Hänellä on kymmenen vuoden laaja-alainen kokemus liikenne- ja kaupunkisuunnittelusta asiantuntijan ja projektipäällikön roolissa.

Niko Palo, suunnittelupäällikkö, Ramboll Finland

Niko Palo toimii Rambollissa suunnittelupäällikkönä. Palo vastaa Rambollissa pyöräliikenteen suunnittelun kehittämisestä Suomessa sekä vetää kansainvälistä pyöräliikenteen palvelua (Service line), jonka kautta Rambollin kansainvälistä osaamista ja tietotaitoa viedään ja tuodaan yli maarajojen. Palo on toiminut aikaisemmin Helsingin kaupungin palveluksessa, käynnistäen monia nykyisiä suunnittelukäytäntöjä, jotka ovat jalkautumaksi osaksi nykyaikaista suunnittelukulttuuria Suomessa.

Milos Mladenovic, Assistant Professor, Aalto University

Miloš N. Mladenović is Assistant Professor at the Spatial Planning and Transportation Engineering Group, Department of Built Environment, School of Engineering. Miloš has obtained his BSc in Transport Engineering from the University of Belgrade, Serbia, and his MSc and PhD in Civil Engineering from Virginia Tech, USA. In addition, he has held a visiting research position at the Spatial Planning and Strategy chair, Delft University of Technology, and is an affiliate member of 4TU Centre for Ethics and Technology, the Netherlands. His current research interests include assessment of emerging mobility technologies, and development of decision-support methods. He is also an editorial board member of open access European Transport Research Review and Journal of Urban Mobility, and has recently finished his engagement within the EU Commission expert group advising on specific ethical issues raised by driverless mobility. His previous and current teaching responsibilities include a range of courses in transport systems policy, planning, modeling, management, and design. Finally, he has been the organizing chair for the transdisciplinary Aalto University Summer School on Transportation (ASTRA) since 2015.

Riikka Kallio, pyöräliikenteen asiantuntija, WSP Finland

Riikka Kallio toimii WSP Finlandissa kestävän liikkumisen asiantuntijana ja projektipäällikkönä. Hänellä on kokemusta erityisesti kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisestä ja suunnittelusta sekä esteettömyyteen, kestävään kaupunkiliikkumiseen ja liikkumisen ohjaukseen liittyvistä hankkeista.

Eeropekka Lahtinen, palveluasiantuntija, HKL

Eeropekka Lehtinen työskentelee HKL:n talous- ja toiminnanohjauksessa palveluasiantuntijana. Hänen vastuullaan ovat mm. Helsingin liityntäpyöräpysäköinnin, kaupunkipyöräpalvelun sekä muiden pyöräliikenteen palveluiden kehittäminen.

FILLARI-huone

Gristof Gromke, Researcher, Karlsruhe Institute of Technology KIT (Germany)

Dr Christof Gromke is researcher at Karlsruhe Institute of Technology KIT, Germany. His field of research is Wind Engineering. “Wind engineering is best defined as the rational treatment of the interactions between wind in the atmospheric boundary layer and man and his works on the surface of earth” (quote by Jack E. Cermark). In other words, Wind Engineering comprises, among others, wind loads on buildings and structures, and on man itself as for example vehicle-induced aerodynamic loads on passengers and cyclists. Next to his research, Christof Gromke teaches classes in basic and applied Fluid Mechanics for Civil Engineering students.

Elias Willberg, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto

Elias on väitöskirjatutkija Helsingin yliopiston maantieteen osastolla Digital Geography Lab -tutkimusryhmässä. Hän tutkii isojen paikkatietoaineistojen avulla kestävää ja terveellistä kaupunkiliikkumista sekä kaupunkiympäristöjä, jotka tukevat kävelyä ja pyöräilyä.

Martti Tulenheimo, erityisasiantuntija, Pyöräliitto

Martti Tulenheimo toimii Pyöräliitto ry:n erityisasiantuntijana mm. pyöräilylle suotuisan rakennetun ympäristön suunnittelussa. Hän on ollut mukana useissa kaupunkipyörien, pyöräliikenteen ja liikkumispalveluiden projekteissa mm. Oulun, Lahden ja Tampereen kaupunkipyörien hankinta-asiantuntijana.

Petteri Nisula, Sweco

Petteri Nisula on kestävän liikkumisen asiantuntija Swecolla. Petteri on työskennellyt vuodesta 2011 lähtien kestävän liikkumisen parissa ja hänellä on vankka kokemus nimenomaan pyöräilyn edistämisestä niin paikallisella, kuin valtakunnallisella tasolla. Ennen Swecolle siirtymistään Petteri työskenteli muun muassa HSY:n Ilmastoinfossa sähköpyörähankkeen projektipäällikkönä, Helsingin Polkupyöräilijöiden järjestökoordinaattorina ja Pyöräilykuntien verkostossa projektipäällikkönä. Petterin muu työhistoria liittyy yhteiskunnalliseen viestintään ja vaikuttamiseen, muun muassa kymmen vuoden työskentelyyn asiantuntija- ja viestintätehtävissä eduskunnassa sekä opettajana.

PYÖRÄMATKAILU

Frank Tuominen, yrittäjä, Pyörävuokraamo Carfield

Frank Tuominen on Korppoossa asuva pienyrittäjänä, jolle tärkeintä on yhteys luontoon. Hän uskoo että ekologinen elämäntapa, energioiden ymmärtäminen, toisten ihmisten ja oman sisimmän kuunteleminen ja ymmärtäminen on avain onnelliseen elämään. ”Jos oppii tykkäämään siitä mitä tekee, niin menestyy takuulla!”. Frankin mielestä pienyrittäjien ja varsinkin kuntien välinen yhteistyö on äärimmäisen tärkeä jos halutaan maailmanlaajuista näkyvyyttä. Yhdessä ollaan näkyviä!

Jari Kaaja, koordinaattori, Pyörämatkailukeskus

Jari Kaaja toimii Pyörämatkailukeskuksessa koordinaattorina. Pyörämatkailukeskus koordinoi, kehittää ja markkinoi suomalaista pyörämatkailua kokonaisuudessaan. Tavoitteemme on kasvattaa ja vahvistaa Suomen mainetta ja mahdollisuuksia pyörämatkailuun liittyen, niin kotimaisille matkailijoille kuin ulkomailta saapuvillekin turisteille.

Pekka Tahkola, Urban well-beign engineer, Navico Ltd

Kaisa Launokorpi, J & M Launokorpi Oy

Kaisa Launokorvella on pitkä työkokemus saaristomatkailusta ja bussimatkailusta. Perheritys J & M Launokorpi on vuodesta 1926 toiminut linja-autoliikennöistijä ja matkanjärjestäjä Kemiönsaarelta. Yritys on vuonna 2020 kehittänyt uuden konseptin, jossa pyöräilijät ja bussimatkailijat kiertävät samaa reittiä ja pyöräilijät pääsevät nauttimaan bussimatkailun eduista.