Pyöräily puhuttaa Porvoossa – VeloFinland 2024 -seminaarissa juhlitaan suomalaisen pyöräliikenteen merkkipaaluja

Tiedote 23.09.2024

Suomen suurin pyöräliikenteen ja -matkailun tapahtuma VeloFinland järjestetään Porvoon Taidetehtaalla 26.–27.9. Kaupunkiin kokoontuu yli 200 pyöräliikenteen, pyörämatkailun ja yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijaa Suomesta ja Euroopasta, ja Porvoo tarjoaa tänä vuonna puitteet myös Pyöräliiton 10-vuotisjuhlalle.

Kaikkien pyörällä liikkuvien edunvalvojaksi perustettu Pyöräliitto ryhtyi järjestämään ensimmäistä VeloFinland-seminaaria lähes heti perustamisensa jälkeen, ja vuoden 2024 seminaari onkin kymmenvuotiaan Pyöräliiton kymmenes VeloFinland.

Tänäkin vuonna VeloFinland on näköalapaikka pyöräliikenteen tilanteeseen ja asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa.

”Pyöräliikenne on ottanut Suomessa kuluneen vuosikymmenen aikana isoja edistysaskelia, ja moni Pyöräliiton perustamishetkellä asetettu tavoite on toteutunut. Pienten ja suurten kaupunkien katukuviin on ilmestynyt kansainväliset standardit täyttäviä pyöräilyreittejä, joiden ansiosta pyöräily on entistä miellyttävämpää kaikenikäisille ja -taitoisille”, toteaa Pyöräliiton toiminnanjohtaja Janne Paananen.

”Myös VeloFinlandista on kasvanut odotettu vuosittainen perinne. Tapahtumassa tehdään välitilinpäätös pyöräliikenteen tilanteesta Suomessa, mutta myös ennakoidaan tulevaisuutta ja vaihdetaan ideoita alan parhaiden asiantuntijoiden kesken. Jännittävää nähdä, mitkä tämän vuoden visioista ovat seuraavan kymmenen vuoden kuluessa tuiki tavallista pyöräily-ympäristöä Suomessa”, Paananen jatkaa.

Kotimaisia huippuosaajia ja kansainvälisiä vieraita

Vuoden 2024 VeloFinlandin keskusteluissa painottuvat pyöräilyn saavutettavuus ja pyöräliikenteen rooli yhteiskunnan rakenteissa. Kymmenet asiantuntijat luotsaavat keskustelua aina ruohonjuuritason arkipyöräilystä kohti rahan, vallan ja päätöksenteon solmukohtia.

Vuoden 2024 VeloFinlandin suojelija on liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist (r.), joka lausuu torstaina tapahtuman avajaissanat. Kansainvälisiä terveisiä VeloFinlandiin tuo Euroopan pyöräilyjärjestö ECF:n puheenjohtaja Henk Swarttouw, joka palveli 2010-luvulla myös Alankomaiden Suomen-suurlähettiläänä. Swarttouw kertoo VeloFinland-yleisölle muun muassa keväällä allekirjoitetun historiallisen Euroopan pyöräilyjulistuksen merkityksestä. Ratkaisun avaimia polttavan ajankohtaiseen keskusteluun suomalaisten liikkumattomuudesta tuo
Suomi liikkeelle -ohjelman pääsihteeri Minttu Korsberg.

VeloFinlandin perinteisiin kuuluu, että saleissa istumisen vastapainoksi osallistujat tutustuvat kokouskaupungin pyöräilyreittihin ja maisemiin pyörän satulasta käsin. Tänäkin vuonna yleisö polkaisee Porvoon pyöräreiteille, minkä lisäksi nautitaan vauhdin hurmasta alamäkipyöräilyn merkeissä sekä gravelpyöräilystä Porvoon ympäristön upeilla hiekkateillä.

VeloFinland 2024:n pääkumppanit ovat Visit Porvoo sekä WSP Finland. VeloFinlandin koko ohjelmaan voi tutustua täällä.

Lisätiedot:

Mari Marjamaa
tuottaja
Pyöräliitto ry
mari.marjamaa(a)pyoraliitto.fi

Toimittajien vierailut VeloFinlandissa ja esiintyjien haastattelupyynnöt:

Jukka-Pekka Ronkainen
viestintäsuunnittelija