Pyöräetuun ja sen käyttöön liittyy suuresta kiinnostuksesta huolimatta yhä väärinkäsityksiä ja tiedonpuutetta. Tämän tietopaketin tarkoitus on tarjota vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin pyöräedusta, sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta.
Jäikö jokin asia vielä oppaan luettuasi epäselväksi?
Palautetta oppaasta ja lisäkysymyksiä voi lähettää sähköpostitse: verkkoviestinta(a)pyoraliitto.fi
Päivitetty viimeksi 10.9.2024
Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka työnantaja tarjoaa työntekijälleen henkilökohtaiseen käyttöön. Työsuhdepyörän mahdollistaa luontoisetu nimeltä verovapaa polkupyöräetu, josta käytetään usein lyhyempää nimitystä pyöräetu. Hyödyntämällä verovapaata polkupyöräetua työntekijä voi hankkia itselleen polkupyörän normaalia hintaa edullisemmin.
Työntekijä valitsee haluamansa polkupyörän työnantajan valitsemasta liikkeestä tai verkkokaupasta ja ilmoittaa liikkeelle mahdollisen työsuhdepyörän välittäjän. Välittäjästä käytetään termejä polkupyöräetuyritys, työsuhdepyöräyritys tai työsuhdepyöräoperaattori, mutta kaikilla nimityksillä viitataan yritykseen, joka huolehtii työsuhdepyöriin liittyvästä hallinnoinnista. Tällaisia yrityksiä toimii Suomessa tällä hetkellä toistakymmentä kappaletta.
Työntekijän näkökulmasta työsuhdepyörän hankinta etenee kuin minkä tahansa pyörän ostaminen, mutta käteismaksun sijaan työntekijä saa pyörän itselleen hyväksymällä sopimuksen työsuhdepyörän käyttöönotosta ja -käytöstä.
Työnantaja voi tarjota edun joko osana palkkaa tai palkan päälle tai näiden yhdistelmänä.
Yleisin tapa tarjota polkupyöräetu on vähentää se bruttopalkasta. Tällöin työntekijän kokonaisansio pysyy samana, mutta verotettavan tulon määrä laskee ja veroprosentti pienenee. Jos bruttopalkastasi vähennettäisiin esimerkiksi 100 euron arvoinen polkupyöräetu kuukaudessa, ei palkka tosiasiassa pienene sataa euroa pienenevän veroprosentin ansiosta.
Jos pyöräetu tarjotaan palkan päälle, ei veronalaisen tulon määrä nouse eikä edulla ole vaikutusta veroprosenttiin. Työntekijä ei maksa veroja kuukausilyhennykseen käytettävästä summasta, vain tyel-maksut.
Pyöräedun säästöjä ja palkkavaikutuksia voi laskea työsuhdepyöräyritysten verkkosivuilta löytyvillä laskureilla. Lisäksi esimerkiksi Veronmaksajien keskusliiton sivuilta löytyy asiaa havainnollistava taulukko.
Sen saat päättää itse. Vaikka työnantaja tarjoaa pyöräedun, työntekijä saa vapaasti päättää, hankkiiko hän työsuhdepyöräkseen kaupunkihybridin, maantiepyörän, tavarapyörän tai vaikka maastopyörän, sähköavustuksella tai ilman.
Suurin osa työsuhdepyöriksi hankituista pyöristä on sähköavusteisia. Työsuhdepyöräksi käyvät ajoneuvolain mukaiset sähköavusteiset polkupyörät: Sähkömoottorin teho on enintään 250W, moottori ei avusta ilman polkemista ja lopettaa avustuksen nopeuden saavuttaessa 25 km/h.
Tätä tehokkaammalla moottorilla varustetut tai ilman polkemista liikkuvat pyörät (virallisesti sähkömoottorilla varustettu polkupyörä) eivätkä sähkömopot kuulu pyöräedun piiriin.
Pyörän mahdolliset hankintapaikat määrittelee joko työnantaja tai työnantajan käyttämä polkupyöräetuyritys. Polkupyöräetuyrityksillä on usein hyvin laaja kumppaniverkosto, joilta pyöriä voi ostaa ja tällöin mahdollisia ostopaikkoja on tyypillisesti satoja tai ainakin kymmeniä.
Työantaja voi tehdä myös sopimuksen suoraan yhden tai useamman pyöräliikkeen kanssa, josta pyörä tulee hankkia. Tällöin pyörä on hankittava näistä liikkeistä.
Monet työsuhdepyöräpalvelut mahdollistavat polkupyörän tilaamisen verkosta. Ulkomailta tilaaminen on mahdollista EU-alueen sisältä. Tarkista omalta palveluntarjoajaltasi, mistä verkkokaupoista voit tilata pyörän ja kuinka tilausta hallinnoidaan.
Jos et pääse koeajamaan verkosta tilaamaasi pyörää, varmista huolellisesti kokotaulukoihin ja pyörän geometriaan perehtymällä, että pyörä on oikean kokoinen ja vastaa tarpeitasi.
Useimmat työsuhdepyöräpalvelut mahdollistavat sen, että pyörä kootaan osista yhdessä tietyssä liikkeessä, joka sitten lähettää laskun työsuhdepyöräpalveluyritykselle. Huomaa kuitenkin, että verottajan ohjeistuksen mukaan pyörän pitää olla ajokuntoinen, eli esimerkiksi pelkkää runkoa ei voi hankkia työsuhdepyöräksi.
Verottajan ohjeistus kuuluu seuraavasti: “Polkupyöräetuun sisältyvät ne pyörän osat, joita ilman pyörä ei ole käyttökelpoinen. Tällaisia osia ovat esimerkiksi pyörän runko, ohjaustanko, etu- ja takapyörä vanteineen, satula, polkimet, jarrut ja ketjut. Pyörää hankittaessa siihen saatetaan vaihtaa alkuperäisten osien tilalle esimerkiksi toisenlainen ohjaustanko, polkimet tai satula työntekijän mieltymysten mukaan. Polkupyöräetua laskettaessa nämä osat luetaan etuun alkuperäisten osien sijaan. Jos työntekijä vaihdattaa edellä mainittuja osia pyörään vasta myöhemmin, vaihdetuista osista syntyy erillinen etu, joka arvostetaan käypään arvoon”.
Kyllä voi, ja kannattaakin. Polkupyöräedun hankintahintaan sisältyvät itse polkupyörän lisäksi tietyt pyörään kiinteästi asennettavat lisävarusteet, kuten valot, soittokello, tarakka, lukko ja lokasuojat. Lisäksi verottaja hyväksyy hankintaan mukaan nastarenkaat ja kypärän. Kaikki lisävarusteet on järkevää lisätä samaan pakettiin pyörää ostaessa, koska tällöin saat hankittua edullisesti varusteet, jotka todennäköisesti ostaisit muutenkin.
Useimpia irrotettavia lisävarusteita ei voi sisällyttää etuun. Esimerkiksi matka-, nopeus- ja tehomittari, juomapullo ja -teline, pyöräilykengät ja -vaatteet, sivulaukut, pumppu, peräkärry ja lastenistuin eivät ole pyörään kiinteästi kuuluvia varusteita.
Muista, että pyörää ei tarvitse valita kaupasta sellaisenaan, jos haluat muokata siitä itsellesi sopivamman. Pyörän osia ja varusteita voi vaihtaa, ja jos haluat tehdä pyörästä mieluisamman vaikka vaihtamalla lukkopolkimet tavallisten tilalle tai päivittämällä siihen tehokkaammat jarrut, kannattaa muutokset tehdä heti tilauksen yhteydessä. Näin saat lisättyä vaihdettavien osien arvon verovapaaseen arvoon heti.
Jos vaihdat työsuhdepyörään osia jälkikäteen, niistä voi syntyä erillinen etu, joka arvostetaan käypään arvoon, eli arvoon jonka voisit saada niistä myydessäsi ne. Voit myös vaihtaa pyörään osia, joita et ilmoita verotukseen. Huomaa kuitenkin, että mikäli palautat pyörän kesken sopimuskauden polkupyöräetuyritykselle, pyörä pitää yleensä palauttaa alkuperäisillä osilla varusteltuna.
Myös pyörää hankittaessa ostetut lisäpalvelut, kuten bike fit -sovitus, voivat sisältyä hankintahintaan. Pyöräedun arvoon sisältyvät myös lisäpalvelut, kuten varkausvakuutukset ja valinnaiset huoltopalvelut. Huoltopalveluiden kuukausiarvo on määritettävissä sopimuksessa ja se kannattaa valita pyörän käyttöasteen mukaan. Valittu huoltobudjetti laskee valittavan pyörän maksimihintaa, mutta mahdollistaa veroedun hyödyntämisen myös huoltopalveluissa. Valitun huoltobudjetin ylittyessä, ylittävä osuus pidentää pyörän leasing-sopimuskautta, jolloin ilmainen palautuspäivä ja/tai lunastuspäivä siirtyy eteenpäin.
Työsuhdepyörä on verovapaa 1 200 euroon asti vuodessa (100 e / kuukausi). Veroedun ansiosta työntekijä säästää keskimäärin 20-30 % pyörän ostohinnasta, mutta tämä riippuu työntekijän tuloveroprosentista, joka määräytyy tulojen sekä kotikunnan mukaan.
Työntekijän kannalta on myös kätevää, että pyörän voi maksaa hiljalleen palkasta, eikä ostohintaa ole heti pakko löytyä tililtä. Työsuhdepyörää maksaessa ei myöskään tarvitse sitoutua epäedullisiin osamaksusopimuksiin tai rahoitusjärjestelyihin.
Voit selvitellä pyöräedun säästöjen ja verovaikutusten suuruutta erilaisten laskureiden avulla. Kokeile esimerkiksi Ylen laskuria ja tutustu Veronmaksajien keskusliiton Taloustaito-lehdessä julkaistuun vertailutaulukkoon. Lisäksi monella työsuhdepyöräetua tarjoavalla yrityksellä on verkkosivuillaan laskuri.
Jos työnantaja hankkii pyörän omistukseensa on etu tällöin yleensä työntekijälle vielä parempi, sillä polkupyöräetuyrityksen palvelun kuluja ei synny. Tämä malli on tosin monimutkaisempi työnantajalle ja voi vähentää valinnanvaraa pyörän hankintaliikkeiden osalta.
Käytettyä pyörää ei voi omatoimisesti hankkia työsuhdepyöräksi. Joillakin polkupyöräetuyrityksillä on kuitenkin valikoimassaan käytettyjä pyöriä, joita voi hankkia työsuhdepyöräksi. Nämä ovat yleensä huollettuja ja vähän käytettyjä, ja siten erinomaisia hankintoja työsuhdepyöräksi.
Työsuhdepyörä on verovapaa 1 200 euroon asti vuodessa. Tällöin esimerkiksi neljävuotisella sopimuksella hankittavan pyörän arvo voi olla enimmillään 4 800 euroa. Verottajan asettama maksimi on viisivuotinen sopimus (6 000 euroa), mutta työnantaja ja sen käyttämä polkupyöräetuyritys voivat asettaa sopimuskauden pituudelle rajan ja pyörälle hintakaton. Huomaa myös, että mahdollisesti valitsemasi huoltosopimus ja lisävarusteet pienentävät pyörän enimmäishintaa, samoin kuin mahdolliset polkupyöräetuyrityksen maksut.
Jotkut polkupyöräetuyritykset mahdollistavat hintakattoa kalliimman pyörän ostamisen. Käytäntönä on yleensä, että työntekijä maksaa hintakaton ylimenevän osan suoraan pyöräliikkeelle tai polkupyöräetuyrítykselle ennen työsuhdepyörän tilausta.
Huomioi, että työsuhdepyörä on kokonaan pyöräetuyrityksen omaisuutta silloinkin, kun hankit hintakattoa kalliimman pyörän. Yleensä tätä ylimenevää osuutta ei kuitenkaan tarvitse maksaa pyörää lunastaessa.
Jos palautat pyörän kesken sopimuskauden, ei ylimenevää osuutta yleensä palauteta. Myös pyörän lunastushinta sopimuskauden tai työsuhteen päättyessä määritellään tavallisesti hintakaton mukaisesti.
Jos hankit hintakattoa kalliimman pyörän, ota huomioon että työsuhdepyöräsi vakuutus kattaa vain hintakaton määrittämän maksimiarvon. Jos haluat vakuuttaa sopimuksesta ylimenevän osuuden, varmista asia omasta vakuutusyhtiöstäsi. Useimmiten kotivakuutus ei kuitenkaan korvaa työsuhdepyörää, koska pyörä ei ole työntekijän oma.
Jos työnantaja antaa työntekijän käyttöön useamman polkupyörän tai työntekijä saa polkupyöräedun useammalta työnantajalta, etujen arvo lasketaan yhteen ja verovapaata polkupyöräetua on enintään 1 200 euroa.
On kaksi tapaa järjestää polkupyöräetu:
Polkupyöräetu palveluntarjoajan kautta
Yleisin tapa hankkia työsuhdepyörä on leasing -sopimus. Markkinoilla on useita työsuhdepyöräyrityksiä, jotka hoitavat järjestelyt aina pyörien hankinnasta talousraportointiin työnantajien puolesta. Se tekee pyöräedun tarjoamisesta työnantajalle vaivatonta. Alussa on toki tärkeää sopia palkanlaskennan kanssa asiaan liittyvistä käytänteistä. Kun etua tarjotaan polkupyöräetuyrityksen kautta, niin tällöin yleensä ostopaikkavaihtoehdot määräytyvät heidän kumppaniliikkeiden kautta eikä työnantajan tarvitse asiaa pohtia. Työnantaja rekisteröityy tai hänen tietonsa ilmoitetaan työnantajan käyttämään työsuhdepyöräyritykseen, ja tämän jälkeen työntekijä valitsee polkupyörän aivan kuin olisi ostamassa sitä itse. Kun päätös on tehty ja pyörä valittu, pyöräkauppa ja työsuhdepyöräyritys hoitavat keskenään laskutuksen.
Työnantaja ostaa pyörät suoraan
Työnantaja voi ostaa työsuhdepyörän myös suoraan omistukseensa. Tällöin työsuhdepyörän luontoisetuarvo on erilainen kuin leasing-sopimuksessa. Työsuhdepyörää ei kuitenkaan voi hankkia työntekijän omistukseen, sillä siinä tapauksessa siitä muodostuu veronalainen etu.Koska pyörä on työnantajan omistuksessa, tulee työnantajan myös vakuuttaa se. Ennen kuin työnantaja tekee päätöksen ryhtyä hankkimaan pyöriä suoraan itse, kannattaa varmistaa vakuutuskustannukset, jotka voivat olla yllättävän korkeita.
Pyörän valintaan on myös kaksi eri tapaa: 1) voit antaa työntekijällesi vapaat kädet valita haluamansa pyörän ja varusteet minkä palveluntarjoajan valikoimasta tahansa tai 2) valitset etukäteen yrityksen tai yritykset, joiden valikoimasta työntekijät voivat pyöriä hankkia. Yrityksen valinta etukäteen voi kaventaa työntekijöille tarjolla olevaa valikoimaa, mutta helpottaa edun hallintaa työnantajan näkökulmasta.
Kustannukset vaihtelevat riippuen tavasta miten etu tarjotaan. Etu voidaan tarjota palkan lisänä, se voidaan pidättää palkasta tai se voidaan osittain tarjota palkan lisänä ja osittain pidättää palkasta.
Jos etu tarjotaan osittain tai kokonaan palkanlisänä, syntyy tästä luonnollisesti lisää palkkakustannuksia.
Kaikissa tapauksissa edun hallinnoinnista syntyy hieman lisätyötä erityisesti palkanlaskennassa. Tosin työ yhtä työntekijää kohtaa on melko pieni: etu säilyy palkanlaskennassa samansuuruisena kuukaudesta toiseen ja muutoksia tarvitsee tehdä vain kun työntekijä hankkiin pyörän, luopuu siitä tai lunastaa sen omaksi.
Jos edun tarjoamisessa on mukana polkupyöräetuyrityksiä, niin ne perivät palvelumaksuja, joilla kattavat oman toimintansa. Palvelumaksut ovat tyypillisesti 0-20 e / kk / pyörä.
Jos pyörä hankitaan suoraan yrityksen omistukseen, voi tästä syntyä rahoituskustannuksia.
Pyöräliitto on kerännyt kokemuksia erilaisista malleista ja niiden pohjalta suosittelemme tapaa, jossa sekä työnantaja että työntekijä osallistuvat kustannuksiin. Työnantaja voi maksaa vaikkapa 20-50 e /kk palkanlisänä ja loput (50-80 e / kk) vähennetään työntekijän palkasta. Tällöin työntekijät sitoutuvat pyörien hankintaan ja käyttöön, mutta toisaalta etu on niin houkutteleva, että moni työntekijä haluaa hyödyntää sitä. Näin työnantaja saa edusta tulevat terveys- ja työkykyhyödyt maksimaalisesti.
Pyöräliiton selvityksen mukaan työsuhdepyörä lisää käyttäjänsä liikuntaa läpi vuoden. Auton käyttöä talvella on vähentänyt yli 30% työsuhdepyörän käyttäjistä. Sähköpyörän hankkineista työsuhdepyöräilijöistä jopa 60% on lisännyt pyöräilyn määrää lumettomana aikana. Selvitysten mukaan työsuhdepyörä lisää käyttäjiensä liikunnallista aktiivisuutta, mikä tarkoittaa työnantajan näkökulmasta terveempiä ja paremmin jaksavia työntekijöitä.
UKK-instituutin mukaan työmatkapyöräilyn on todettu vaikuttavan suotuisasti hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoon, vähentävän syövän riskiä ja kuolleisuutta sekä auttavan painonhallinnassa. Lisäksi työmatkapyöräilyn on havaittu vähentävän esimerkiksi niskahartiaseudun kipuja. Säännöllisen liikunnan on havaittu suojaavan työkyvyttömyydeltä, ja vähentyneet sairauspoissaolot ovat työnantajalle selvää säästöä. Yhden päivän sairaspoissaolo maksaa työnantajalle keskimäärin 350 euroa, joten mikäli työntekijä välttyy edes 1-2 sairaspäivältä vuodessa, on tyypillinen (työntekijän palkasta vähennettevä) työsuhdepyörä neutraloinut työnantajalle aiheuttamat kustannuksensa.
Pyöräetu on erinomainen työntekijän sitouttamisen väline. Pyöräliiton selvityksen mukaan liki 60% työntekijästä kokee, että polkupyöräedulla on merkitystä työpaikan valinnan tai siellä pysymisen kannalla.
Pyöräily on myös yksi turvallisimmista liikuntamuodoista. Siinä sattuvat vammat ovat suoritemäärin nähden harvinaisia. Liikenteessä pyritään välttämään kontaktia, toisin kuin vaikkapa jossain palloilulajeissa. Maastopyöräilyssä nopeudet ovat myös maltillisia eikä muiden ajoneuvojen aiheuttama vaara ole läsnä.
Yrittäjä voi hankkia työsuhdepyörän joko yrityksensä omistukseen tai yritykselle leasing-sopimuksella. Tällöinkin pyöräedusta maksetaan työeläkemaksut.
Liikkeen- tai ammatinharjoittajana et kuitenkaan ole itse työntekijän asemassa omassa yrityksessäsi etkä kuulu yrityksesi henkilökuntaan. Sinulle itsellesi järjestetyn henkilökuntaedun kustannukset eivät ole vähennyskelpoisia verotuksessa.
Yksityinen elinkeinonharjoittaja (esimerkiksi toiminimellä tai KY:llä toimiva) ei voi hankkia työsuhdepyörää itselleen, sillä hän ei ole työntekijän asemassa.
Aiheesta löytyy kattavasti tietoa Julkisten hankintojen neuvontayksikön verkkosivuilta.
Auton käyttöä talvella on vähentänyt yli 30% työsuhdepyörän käyttäjistä. Sähköpyörän hankkineista työsuhdepyöräilijöistä jopa 60% on lisännyt pyöräilyn määrää lumettomana aikana
Koska työsuhdepyörä on pyöräetuyhtiön (tai työnantajan) omaisuutta, ei sitä vakuuteta työntekijän omalla kotivakuutuksella. Työsuhdepyörissä leasingsopimuksia tarjoava firma laittaa yleensä vakuutuksen mukaan hankintahintaan, mutta työnantaja voi vakuuttaa pyörän myös itse. Käy läpi sopimusvaiheessa, millaisia vastuita ja velvollisuuksia sinulla on työsuhdepyöräsi säilyttämisen ja turvallisuuden osalta.
Työsuhdepyörä voi olla vakuutettu työnantajan omaisuusvakuutuksen tai pyöräetuyrityksen vakuutuksen kautta. Arvokkaiden erikoispyörien kohdalla on hyvä selvittää, onko vakuutusehdoissa asetettu korvattavan pyörän arvolle enimmäissummaa. Selvitä vakuutuksen ehdoista, edellytetäänkö esimerkiksi erikoislukon käyttöä. Ehdot voivat vaikuttaa vakuutuspäätöksiin.
Jos hankit hintakattoa kalliimman työsuhdepyörän, pitää hintakaton ylittävä osuus vakuuttaa erikseen. Leasingsopimusta kalliimman pyörän vakuuttamisessa on vakuutusyhtiöstä riippuen erilaisia käytäntöjä.
Jos työsuhdepyörällä sattuu onnettomuus kodin ja työpaikan välisellä matkalla tai työhön liittyvällä matkalla, niin tällöin työntekijä on työantajan lakisääteisen tapaturmavakuutuksen piirissä ja pyöräilijälle sekä pyörälle aiheutuneet vahingot katetaan siitä.
Mikäli työnantaja ei ole laajentanut lakisääteistä tapaturmavakuutusta vapaa-ajalle, kuuluvat vapaa-ajalla työsuhdepyörällä ajaessa sattuneet vahingot työntekijän oman vakuutuksen piiriin.
Terveytesi ja onnettomuuden selvittäminen on etusijalla, keskity niihin. Yritä järkytyksestä huolimatta muistaa, kuinka onnettomuustilanteessa kannattaa toimia.
Aineelliset vahingot ratkotaan ajallaan myöhemmin. Työsuhdepyörä on vakuutettu ja myös muut vakuutukset voivat kattaa onnettomuudesta aiheutuneita vahinkoja. Jos onnettomuus on aiheutunut kodin ja työpaikan välisellä matkalla tai työhön liittyvällä matkalla, katetaan onnettomuuskustannukset työnantajan lakisääteisestä työtapaturmavakuutuksesta. Jos onnettomuus on tapahtunut vapaa-ajalla, voi mahdollinen vapaa-ajan vakuutuksesi kattaa osan kuluista.
Työntekijä saa käyttää työsuhdepyörää haluamallaan tavalla: Sillä voi ajaa työmatkoja, käydä kaupassa, lenkkeillä tai retkeillä. Työsuhdepyörällä saa ajaa paljon tai vähän tai olla ajamatta. Se, että polkupyörä on työsuhdepyörä, ei rajoita sen käyttötapaa, kunhan kuski on ajokuntoinen ja sitoutuu kohtelemaan pyörää sopimuksessa määritellyllä tavalla.
Huomaa kuitenkin, että työsuhdepyörän käyttöehdoissa voidaan määritellä rajoituksia sen käytölle. Jos työsuhdepyörä esimerkiksi rikkoutuu kilpailukäytössä, ei takuu välttämättä kata vahinkoa.
Työsuhdepyörän luovuttamisesta muiden henkilöiden käyttöön voidaan määritellä polkupyöräetuyritysten ehdoissa. Ne voivat kieltää sen tai määrittää, ettei vakuutusturva ole tällöin voimassa.
Työsuhdepyörä on pyöräetuyhtiön tai työnantajan omaisuutta siihen asti, kun olet lunastanut sen itsellesi. Et voi siis myydä sitä sopimuskauden aikana, mutta lunastamisen jälkeen olet vapaa tekemään pyörälle mitä haluat.
Esimerkki 1: Olen tehnyt aiemmin työpaikan ja kodin väliset matkat autolla tai julkisilla kulkuvälineellä. Vaikuttaako polkupyöräetu kodin ja työpaikan välisten matkojen matkakuluvähennyksiini jos teen matkat jatkossakin autolla tai julkisella liikenteellä ja käytän työsuhdepolkupyörää vain vapaa-ajalla?
Ei vaikuta.
Esimerkki 2: Olen tehnyt aiemmin työpaikan ja kodin väliset matkat polkupyörällä ja ilmoittanut tämän vähennyksenä verottajalle. Vaikuttaako uusi polkupyöräetu kodin ja työpaikan välisten matkojen matkakuluvähennyksiini jos teen matkat jatkossa työsuhdepyörällä?
Vaikuttaa. Et voi tehdä matkakuluvähennystä polkupyörästä, josta saat samalla polkupyöräetua.
Jos polkupyöräedusta osa on veronalaista luontoisetua, asunnon ja työpaikan välisistä matkakuluista voi vähentää verotuksessa veronalaisen osan verran (max. 98€).
Saa. Poislukien sähköpyörien moottorihuollon kaltaiset erikoistyöt, jotka on syytä jättää ammattilaisille.
Mutta ei tarvitse, jos ei halua! Työsuhdepyörälle voi hankinnan yhteydessä valita huoltopaketin, mikä tekee pyörän käytöstä helppoa ja huoletonta. Huoltopakettiin sisältyy valitsemasi huoltobudjetin verran huoltopalveluita (esim. 12 e tai 16 e / kk). Pyörän voi huollattaa palveluntarjoajan huoltoverkostoon kuuluvassa liikkeessä ja huoltotyöt laskuttaa huoltobudjetista. Huoltobudjettia voi myös käyttää pyörän osien ja komponenttien vaihtamiseen ja päivittämiseen.
Pyörän haltijalla on velvollisuus pitää pyörä kunnossa. Yleensä hän voi huollattaa pyörän missä haluaa, eikä tästä tarvitse ilmoittaa pyöräetuyhtiölle tai työnantajalle.
Jos huoltoon käyttää työsuhdepyöräsopimukseen sisältyvää huoltobudjettia, kannattaa ensin varmistaa, että huoltoliike voi laskuttaa omaa työsuhdepyörävälittäjää.
Voit.
Leasing-sopimuksessa voi olla myös mahdollisuus huollattaa pyörää tarpeen mukaan ilman ennalta sovittua huoltobudjettia. Tällöin sopimuskausi pitenee huoltopalveluihin käytetyn kustannusten mukaan.
Voinko käyttää työsuhdepyörän huoltobudjettia osien hankintaan, jos haluan vaikkapa vaihdattaa huollon yhteydessä tehokkaammat jarrut?
Huoltobudjettia voi käyttää osien hankintaan. Jos huoltobudjetti ylittyy, niin tällöin voit suoraan maksaa erotuksen tai sitten pidentää leasing-aikaa.
Et. Huoltobudjetti on pyöräkohtainen.
Huoltobudjetti on voimassa yhtä pitkään kuin pyörän sopimuskausi. Sitä voi käyttää vapaasti koko sopimuskauden ajan.
Jos palautat pyörän polkupyöräetuyritykseen kesken sopimuskauden, tulisi pyörä palauttaa alkuperäisillä sopimuksessa mainituilla osilla varustettuina. Jos pyörään on vaihdettu osia, nämä voivat pienentää pyörän arvoa ja tämä voidaan veloittaa sinulta.
Lähtökohtaisesti pyörään ei kannata tehdä suuria muutoksia sopimuskauden aikana, mutta se kannattaa pitää hyvässä kunnossa.
Työnantaja määrittelee pyöräetuohjeessaan, kuinka menetellään palkanmaksun keskeytyessä. Yleensä työnantaja on määritellyt enimmäispituuden palkattomalle jaksolle, jonka jälkeen työntekijällä on oikeus lunastaa työsuhdepyörä itselleen.
Työnantaja ei ole velvollinen tarjoamaan luontoisetuja lomautuksen tai palkattoman vapaan (esimerkiksi äitiysloma ja vuorotteluvapaa) ajalta. Jos työnantaja ja työntekijä ovat sopineet, että työntekijä saa pitää luontoisedun lomautuksen tai palkattoman vapaan aikana, etu voidaan myös tällä ajalla arvostaa luontoisetupäätöksen mukaisesti, koska työntekijän työsuhde pysyy voimassa. Työnantaja voi esimerkiksi määrittää, että palkanmaksun keskeytymisen vuoksi maksamatta jääneet lyhennykset suoritetaan könttäsummana töihinpaluun jälkeen.
Työsuhdepyörien sopimuskaudet ovat tyypillisesti useiden vuosien mittaisia, minkä aikana voi tapahtua myös ennalta aavistamattomia asioita, eikä työelämä ole tässä poikkeus. Tarkista siis aina ennen työsuhdepyörän hankkimista, mitä työnantajan kanssa tehtävässä sopimuksessa mainitaan irtisanoutumistilanteesta.
Käytännössä vaihtoehtoja on neljä:
Jos työsuhde päättyy työntekijän aloitteesta, on hän yleensä velvollinen lunastamaan työsuhdepyörän itselleen. Mikäli työsuhde päättyy työnantajan aloitteesta, on työntekijällä yleensä oikeus lunastaa työsuhdepyörä itselleen, mutta hän ei ole siihen velvollinen.
Selvitä ja sovi asia sen liikkeen kanssa, josta pyörä on hankittu. Monesti asiaan on löydettävissä joustava ratkaisu, mutta siitä voi aiheutua sinulle kuluja.
Omavastuun joudut. Tämä vaihtelee ja riippuu työsuhdepyöräyhtiöstä.
Leasing-sopimuksen päättyessä voit lunastaa työsuhdepyöräsi tietyllä prosenttiosuudella pyörän hankintahinnasta. Lunastushinta riippuuu työnantajasi valitsemasta työsuhdepyöräpalvelun laajuudesta. Muista tarkistaa lunastusprosentti työnantajasi työsuhdepyöräohjeesta.
Joissain tapauksissa pyörän voi lunastaa kesken sopimuskauden maksamalla jäljellä olevan hinnan työsuhdepyöräyritykselle.
Jos olet huollattanut työsuhdepyörää huoltobudjetin ylittävällä summalla, voidaan ylijäävä erotus veloittaa sinulta sopimuksen päättyessä.
Pyörä palautuu työsuhdepyöräyritykseen tai jää työnantajan omistukseen. Sinun kannalta on todennäköisesti taloudellisesti järkevämpää lunastaa pyörä ja myydä se, sillä olet maksanut pyörän pääomakustannuksia koko sopimuskauden ajan, mistä et kuitenkaan hyödy jos et lunasta pyörää.
Vaikka etu vähentää tuloverokertymää, niin se lisää pyöräkaupan arvonlisäverokertymää ja lisääntynyt työllisyys lisää myös tuloverokertymää. Taloudellisista vaikutuksista tarvittaisiinkin tarkempaa tutkimusta.
Suomalaisista aikuisista 74% ei liiku riittävästi terveytensä kannalta, ja liikkumattomuuden kustannukset yhteiskunnalle ovat arviolta 3 miljardia euroa vuodessa. Suomalaiset tulisi saada kaikin tavoin liikkumaan nykyistä enemmän, ja työsuhdepyörä lisää tutkitusti liikunnan määrää.
Verovapaa pyöräetu on piristänyt pyöräalaa. Edun ansiosta taloudellinen toimeliaisuus pyöräalalla on lisääntynyt, ja lyhyessä ajassa Suomeen on syntynyt paljon uutta liiketoimintaa esimerkiksi leasing-palveluja tarjoamaan.
Pyöräliiton arvion mukaan työsuhdepyöriä on vuoden 2025 alussa jo 100000. Niistä jokainen tarvitsee huoltoa ja työllistää huoltopalveluita tarjoavia yrityksiä. Pyörien käyttö myös virkistää myös pyörävarusteiden myyntiä. 52% työsuhdepyörän käyttäjistä aikoo todennäköisesti hankkia uuden pyörän kun nykyisen pyörän kausi loppuu, eli nykyiset työsuhdepyöräilijät pitävät pyöräkaupan rullaamassa myös jatkossa. Työsuhdepyöräilijöistä 88% aikoo lunastaa pyörän itselleen sopimuskauden päätyttyä, ja myös vanhat työsuhdepyörät kaipaavat huoltoa ja osien päivitystä.