Pyöräilykasvatus

Mitä pyöräilykasvatus on?

Lapsia pyöräretkellä. Kuva: Martti Tulenheimo

Pyöräretkellä. Kuva: Martti Tulenheimo

Pyöräilykasvatuksen ideana on opettaa pyöräilyä siten, että siitä tulee luonteva osa elämää. Pyöräilyä ei lokeroida pelkästään urheiluksi, taitolajiksi tai kulkutavaksi. Pyöräilykasvatuksella halutaan lisätä ajotaitoja, varmuutta liikenteessä liikkumiseen, fiksua käyttäytymistä liikenteessä ja ajamisen iloa. Oppiminen tapahtuu oman kokemisen ja tekemisen kautta.

Arkipyöräilyllä on paljon hyviä puolia: sillä saadaan kuin huomaamatta lisättyä päivittäistä liikuntaa ja vähennettyä autoliikenteen aiheuttamia haittoja. Aktiivisesti liikkuessa havainnoi ympäristöä aivan toisella tavalla kuin auton penkistä. Aktiivisella arkiliikkumisella on myös huomattava kansantaloudellinen merkitys.

Arkimatkat aktiivisiksi – pyöräilykasvatus 2.0

Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston yhteishanke Arkimatkat aktiivisiksi – pyöräilykasvatus 2.0 keskittyy alakoululaisten ja lapsiperheiden arkipyöräilyn lisäämiseen. Lapsia kuljetetaan herkästi autolla, vaikka lasten kanssa pyöräily ja kävely olisikin mahdollista – useimmiten pelkkä asennemuutos riittää.  Suomessa lapsilla on keskimäärin lyhyt matka kouluun ja päiväkotiin, siitä huolimatta yhä kasvava joukko lapsia kuljetetaan perille asti omalla autolla. Tämä saattoliikenne tekee koulujen ja päiväkotien edustoista turvattomia paikkoja ja voi lisätä vanhempien paineita tuoda toistaiseksi omin voimin kulkeva lapsi autolla. Kuljettaminen on myös passivoi lapsia ja opettaa heille autokeskeistä liikkumiskulttuuria.

Lyhyet matkat olisi järkevää taittaa kävellen tai pyöräillen. Matkan aikana lapsi saa tuikitarpeellista liikuntaa, voi havainnoida ympäristöään aivan toisin kuin auton takapenkiltä ja kehittyy sekä pyöräilijänä että itsenäisenä liikkujana. Pyöräilemään oppii vain pyöräilemällä!

Arkimatkat aktiivisiksi -hankkeessa työskennellään ensisijaisesti koulujen, varhaiskasvattajien ja kuntien kanssa. Kiinnostuneille kouluille tarjotaan apua pyöräilyn edellytysten parantamisessa ja pyöräilyn juurruttamisessa osaksi koulun arkea. Pyöräilykuntien verkosto työskentelee aktiivisesti kuntapäättäjien kanssa pyöräilyn edellytysten parantamiseksi.

Pyöräilykummit

Koulutamme vapaaehtoisia pyöräilykummeja, jotka tekevät pyöräilyteemaisia vierailuja kouluihin. Vierailun aikana voidaan esimerkiksi järjestää ajotaitorata, suorittaa pyöräilymerkkejä, keskustella liikennesäännöistä tai tehdä pyöräretki. Vierailun sisältö suunnitellaan koulun toiveista lähtien. Haluamme auttaa kouluja ottamaan pyöräilykasvatuksen osaksi koulun arkea. Opetussuunnitelmassahan pyöräilykasvatusta ei juuri mainita.

Pyöräilykummeja koulutetaan eri paikkakunnilla. Koulutus kestää kolme tuntia. Kummit voivat tehdä vierailuja omalla alueellaan oman aikataulunsa rajoissa. Jos olet kiinnostunut pyöräilykummitoinnasta, ota yhteyttä! Ilmoitamme myös Ajankohtaista-sivulla tulevista koulutuksista.

Mitä sinä voit tehdä?

Haluatko edistää lasten ja lapsiperheiden arkipyöräilyä? Jokainen voi tehdä jotain!

Opettaja: kouluttaudu pyöräilykummiksi tai kutsu pyöräilykummi kouluun vierailemaan. Tilaukset joko klikkaamalla tästä tai sivun lopussa olevalla lomakkeella.
Keskustelkaa henkilökunnan kesken koulun säännöistä: rajoitetaanko lasten pyöräilyä tarpeettomasti ja onko pyörille hyvät säilytyspaikat? Voisiko koulu osallistua pyörällä kouluun -päivään tai järjestää pyöräilytoimintaa liikuntapäivänä? Miettikää olisiko mahdollista rauhoittaa koulun/päiväkodin edusta autoliikenteeltä kokonaan ja sopia jättöpaikka hieman etäämälle? Keskustele vanhempainilloissa vanhempien kanssa koulumatkojen kulkemisesta ja kannusta vanhempia perustamaan pyöräilevä tai kävelevä koulubussi. Tue Pyöräliittoa. Näytä hyvää esimerkkiä pyöräilemällä itse!

Laatikkopyörän kyydissä on kivaa! kuva: Martti Tulenheimo

Vanhempi: Jätä välillä auto kotiin ja pyöräile tai kävele lastesi kanssa kouluun tai päiväkotiin. Keskustelkaa lasten kanssa liikennekäyttäytymisestä ja harjoitelkaa koulumatkaa yhdessä. Varmista, että lapsella on sopivan kokoinen ja toimiva polkupyörä. Keskustele tuttujen vanhempien kanssa mahdollisuudesta perustaa pyöräilevä tai kävelevä koulubussi. Kouluttaudu pyöräilykummiksi. Tue Pyöräliittoa, joka työskentelee jatkuvasti turvallisten pyöräilyolosuhteiden hyväksi. Näytä hyvää esimerkkiä pyöräilemällä itse!

Koululainen: Juttele koulussa opettajien kanssa koulun säännöistä, jos ne esimerkiksi kieltävät lapsia tulemasta pyörällä kouluun. Pyydä opettajalta pyöräilyteemaisia tunteja tai pyöräretkeä. Pyydä vanhempiasi pyöräilemään kanssasi!

Kuntapäättäjä: Mieti mitä sinä voisit tehdä liikenneympäristön turvallisuuden ja houkuttelevuuden puolesta. Voitko esimerkiksi vaikuttaa koulujen ja päiväkotien lähiympäristöjen rauhoittamiseen autoliikenteeltä? Kutsu Pyöräilykuntien verkoston asiantuntijat kehittämään ideoita kanssasi.

Asiasta kiinnostunut: Kouluttaudu pyöräilykummiksi. Tarjoudu vetämään pyöräilevää tai kävelevää koulu- tai harrastusbussia omalla alueellasi. Jos autoilet, ole tarkkaavainen ja huomaavainen toisia tiellä liikkujia kohtaan, varo erityisesti pieniä liikkujia. Ole aktiivinen kuntapäättäjien suuntaan liikennejärjestelyistä. Tue Pyöräliiton toimintaa esimerkiksi liittymällä jäseneksi paikallisyhdistykseen tai suoraan liittoon.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset koulutuksiin:

Sanna Ojajärvi, projektijohtaja, sanna.ojajarvi @ poljin.fi, puh. 040 5275 632
Erika Weckström, pyöräilykasvattaja, erika.weckstrom @ pyoraliitto.fi, puh. 044 982 4328

Pyydä pyöräilykummia vierailulle

Allaolevalla lomakkeella voit ilmoittaa koulusi toiveen saada pyöräilykummi vierailulle. Meillä on kummeja toistaiseksi Lappeenrannassa. Toiminta laajenee pian myös muille paikkakunnille!