Joensuussa avataan maksuton tee-se-itse -pyöräpaja lauantaina 9.3.

Tiedote 4.3.2024

Joensuun ensimmäisen avoimen pyöräpajan avajaisia juhlitaan lauantaina 9.3. klo 14-17 Joensuun matkakeskuksen naapurissa, eteläseinustalla katutasossa osoitteessa Asemankaari 9.

Avajaisissa voi tutustua pyöräpajan toimintaan, korjata omaa pyörää ja nauttia DJ KerOnen rytmeistä. Avajaisvieraille on tarjolla kahvia ja vegaanisia leivoksia. Myynnissä on myös pajan tukituotteina t-paitoja ja tarroja.

Pajan käyttö on maksutonta, ja se on avoinna käyttäjille talvikaudella torstaisin klo 18–20. Kevättä kohti aukioloaikaa pyritään laajentamaan.

Joensuun pyöräpaja on avoin tee-se-itse -tila, jonne kaikki ovat tervetulleita korjaamaan, huoltamaan ja rakentamaan polkupyöriä. Pajalla noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita.

Periaatteena on, että pajassa jokainen korjaa itse pyöränsä, mutta pajan vapaaehtoiset auttavat ja neuvovat taitojensa mukaan pyydettäessä. Pajalla on hyvä valikoima laadukkaita työkaluja, työpöytä ja pyöränhuoltoteline. Työkaluvalikoimaa kasvatetaan tarpeen ja resurssien mukaan.

Tulevaisuudessa pajalta voi myös ostaa joitain pyörän korjauksessa tarvittavia kulutusosia, kuten sisuskumeja ja ketjuja.

Joensuun pyöräpaja on perustettu yhteistyössä Pyöräliiton koordinoiman Pyöräpajat rullaamaan -hankkeen, Joensuun polkijat -yhdistyksen sekä paikallisten pyöräilyaktiivien kesken.

Pyöräpajalle voi myös halutessaan tulla vapaaehtoiseksi pajalaiseksi pitämään ovia auki. Vapaaehtoisilta ei vaadita pyörämekaanikon koulutusta, vaan mukaan pääsee matalalla kynnyksellä. Pajan aukioloa pyritään kasvattamaan kevättä kohti, ja runsas vapaaehtoisten määrä on tässä avainasemassa.

Pajan on tarkoitus edistää laajemmin Joensuun alueen pyöräilykulttuuria ja tarjota tilaa esimerkiksi maahanmuuttajien pyöräilyn tukemiselle, perhepyöräilylle ja vaihto-opiskelijoille.

Toimintaa voi tukea myös tavaralahjoituksilla. Paja ottaa vastaan hyväkuntoisia pyöränosia, polkupyöriä, kalusteita, työkaluja ja muita tarvikkeita.

Lisätietoja:

Hemmo Rättyä