Maksuton pyöräpaja käynnistää toimintansa Kuopion Konepajalla lauantaina 25.5.

Tiedote 23.5.2024

Kaikille avoin ja ilmainen Kuopion pyöräpaja käynnistää toimintansa avajaisten merkeissä lauantaina 25.5. kello 15–18 Kuopion Konepajalla (os. Pohjolankatu 1). Vanhaan veturinkorjaushalliin perustettu pyöräpaja on yhteisöllinen tee-se-itse -tila, johon jokainen on tervetullut huoltamaan ja korjaamaan polkupyöräänsä. Kuopion pyöräpaja on avoinna tiistaisin kello 17–20.

Pyöräpaja avattiin yhteistyössä Pyöräliiton koordinoiman Pyöräpajat rullaamaan! -hankkeen sekä ANTI-festivaalin ylläpitämän Kuopion Konepajan kanssa. Kuopion pyöräpajan aktiivi Meri Elonheimo iloitsee reippaasta yhdessä tekemisen hengestä, jonka siivittämänä Kuopion pajan perustaminen sujui nopeasti.

“Kuopion pyöräpajan käynnistämisessä osat loksahtivat nopeasti paikoilleen. Pajan pystyttäjät olivat todellista nopean toiminnan joukkoa: Kuukausi siitä, kun uudet naapurukset pyöräilevistä lapsiperheistä nostivat ilmoille idean pajakonseptin tuomisesta Kuopioon, nosteltiin jo työkaluja seinälle ja avattiin pajan logolla koristeltu ovi kiinnostuneille”.

Sijainti Kuopion Konepajalla avaa mahdollisuuksia yhteistyölle muiden siellä toimivien aktiivien sekä taide- ja kulttuuritapahtumien kanssa.

“Pyöräliiton ja ANTI-festivaalin hankkeiden tuki oli tässä toki tärkeää, kuten myös Kuopion Polkijoiden ja muiden paikallisten pyöräilyaktiivien mukaantulo. Pyöräpaja on luonut kuopiolaisille yhteisen olohuoneverstaan, jossa opetellaan ja jaetaan taitoja, intoillaan pyöräilystä ja yhdessä tekemisestä”, Elonheimo kiittelee.

Pyöräpajaan pääsee tutustumaan lauantaina 25.5. avajaisten merkeissä. Pyöränhuollon lisäksi ohjelmassa on kaikille avoin pyörätarvikekirppis, osallistavaa ohjelmaa lapsiperheille, open stage ja myöhemmin illalla bileet DJ:n kera.

Matalan kynnyksen vapaaehtoistoimintaa

Pyöräpajojen toimintaideana on, että pajalla jokainen huoltaa itse pyöränsä, mutta vapaaehtoiset opastavat ja neuvovat pyydettäessä osaamisensa mukaan. Pajalta löytyy hyvä valikoima työkaluja joita saa käyttää paikan päällä, mutta ei viedä pajan ulkopuolelle. Pohjaosaamista pyöränhuoltoon ei vaadita, ja pieniinkin huoltotöihin saa halutessaan apua.

Kuopion pyöräpaja toimii vapaaehtoisvoimin, ja mukaan talkoorinkiin pääsee ottamalla yhteyttä pajan vapaaehtoisiin sähköpostitse: kuopio(a)pyorapajat.fi. Paja voi ottaa vastaan pieniä tavaralahjoituksia. Kuopion pyöräpaja on syrjinnästä, häirinnästä ja kiusaamisesta vapaa alue, jossa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Pyöräpajalla saavat viettää aikaa kaikenikäiset, ja lapsille löytyy ajanvietteeksi pientä puuhaa.

Kuopion Pyöräpaja sijaitsee Kuopion Konepajalla vanhan junavarikon alueella osoitteessa Pohjolankatu 1, 70500 Kuopio. Saapumisohjeet ja yhteystiedot löytyvät myös pajan verkkosivuilta. Tilat pyöräpajan käyttöön tarjoaa ANTI-festivaali. Kuopion pyöräpajan sometilejä voi seurata Instagramissa ja Mastodonissa.

Kuopion pyöräpaja on valtakunnallisesti jo neljäs vuonna 2024 perustettu uusi pyöräpaja Tampereen, Joensuun ja Länsi-Vantaan pajojen jälkeen. Pyöräpajoja toimii nyt Kuopion lisäksi Helsingissä, Vantaalla, Kotkassa, Turussa, Tampereella ja Joensuussa. Pyöräliiton koordinoima kolmivuotinen (2023-2025) STEA-hanke Pyöräpajat rullaamaan! on tukenut uusien pyöräpajojen perustamista ja olemassa olevien pyöräpajojen toimintaa.