Sähköpyörien suosio jatkaa voimakasta kasvuaan. Läpimurtoa on siivittänyt erityisesti verovapaa polkupyöräetu: Työsuhdepyörillä ajavat jo kymmenet tuhannet suomalaiset, ja jopa kaksi kolmasosaa työsuhdepyöristä on sähköavusteisia. Sähköpyörien kysynnän kasvaessa myös niiden tarjonta monipuolistuu, ja ensikertalaisen voi olla vaikea hahmottaa, mitä sähköpyörää valitessa kannattaa huomioida. Pyöräliitto kokosi sähköpyörän ostajalle asiantuntijavinkkejä sekä käytännön kokemuksia valintaa helpottamaan.
Tukku- ja maahantuontiliike Huntterin myyntijohtaja Tatu Kasurinen uskoo, että sähköpyörillä on Suomen pyörämarkkinoilla pian keskieurooppalaista tasoa vastaava asema.
“Olemme saavuttamassa tason, jossa kaikkien pyörien osalta miltei puolet euromääräisestä myynnistä on sähköpyöriä. Isoilla merkeillä polkupyörien sähköistyminen on ollut trendi jo 15 vuotta, ja niiden valikoimasta liki puolet malleista on sähköpolkupyöriä”.
Hyötyajon lisäksi sähköpyöriä hankitaan yhä enemmän harrastuskäyttöön, Kasurinen kertoo.
“Harrastepyörät ovat tulleet geometrian ja ajotuntuman osalta lähemmäksi luomupyöriä, mikä lisää harrastajien kiinnostusta ajaa lenkkiä sähköpyörillä. Myös moottoreita on säädetty niin, että ne tuntuvat enemmän tavalliselta pyörältä, eivätkä liian tehokkaalta. Se säästää akkua ja voimansiirtoa”.
Työsuhdepyörällä kohti autotonta arkea
Joensuulainen Jani Holopainen on yksi tuhansista suomalaisista, jotka ovat hankkineet sähköpyörän työsuhdepyöräksi. Noin vuoden käytössä ollut sähköavusteinen pitkäperäpyörä on kuljettanut Holopaista perheineen noin 2 000 kilometrin verran.
Työ- ja koulumatkojen sekä kauppareissujen lisäksi Holopaisen sähköpyörällä ajellaan harrastuksiin: melomaan, suppailemaan ja hiihtämään. Pyörän etu- ja takakoreissa voi kuljettaa noin 100 kiloa kuormaa.
“Pyörään on hankittu iso peräkärry suurempien tavaroiden kuljetusta varten. Siinä kulkevat esimerkiksi lautatavara, puuntaimet tai kanootti”, Holopainen kertoo.
Perheen autoa käytetään enää pidemmillä matkoilla, sairastapauksissa tai jos keliolosuhteet tekevät pyöräilystä mahdotonta, esimerkiksi pyöräteiden huonon talvikunnossapidon vuoksi.
“Sähkötavarapyörä on taajama-alueella autoa nopeampi. Sillä on autoa helpompi asioida esimerkiksi kaupassa, eikä tarvitse etsiä ja maksaa parkkipaikkaa. Tavaraa mahtuu kyytiin lähes yhtä paljon kuin autoonkin”.
Huomioi nämä sähköpyörää hankkiessa
1. Mieti käyttötarkoitus, varustus sen mukaan
Pohdi, millaiseen ajoon ja maastoon olet hankkimassa pyörää. Sähköavusteisia pyöriä on saatavana lukuisiin eri tarkoituksiin, aina tavarapyöristä taittopyöriin ja lastenmalleihin.
“Jos ostat ensimmäistä sähköpyörää, harkitse laadukasta ja hyvin varusteltua kaupunki- tai tavarapyörää leveillä renkailla. Se on autoa parempi kulkuneuvo arkiajossa läpi vuoden, ja sopii myös retkeilyyn hiekkateillä ja hyväkuntoisilla poluilla sekä kuntoajoon”, Jani Holopainen vinkkaa.
Esimerkiksi moottorin teho tai joustokeulan tarve riippuvat ajoympäristön ja -tavan asettamista vaatimuksista. Jos pyörää käytetään ympärivuotiseen arkiajoon, varmista, että siihen on saatavilla leveämmät talviajoon soveltuvat renkaat sekä tukevat täyspitkät lokasuojat.
2. Oikea koko
Varmista kaupassa myyjän avustuksella, että pyörän runkokoko on sopiva. Oikean koon löytämiseksi tarvitset tiedot omasta pituudestasi ja jalkasi sisämitan. Jos perheessä eri kokoiset polkijat käyttävät samaa pyörää, varmista, että satulassa ja ohjaustangossa on riittävästi säätövaraa.
“Suurin virhe on tilata pyörä testaamatta sitä. Oikean kokoinen ja ammattitaidolla kasattu pyörä on takuu siitä, että sillä on ilo ajaa. Sähköpyörän hankinta on rahallisesti aika iso ostos, joten kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja ja tehdä päätös sen mukaan, mikä tuntuu itselle parhaalta ja sopii budjettiin”, Tatu Kasurinen muistuttaa.
3. Hyvä voimansiirto, kunnon jarrut
Älä tingi näistä. On tärkeää, että voimansiirto ja jarrut ovat laadukkaat, sillä sähköpyörä asettaa niille enemmän vaatimuksia pyörän tehon ja painon vuoksi. Sähköpyörän jarrupalat kuluvat tavanomaista pyörää nopeammin, ja ne on syytä vaihtaa useammin.
Jani Holopainen vinkkaa pari voimansiirron osiin tehtävää päivitystä, jotka pitkällä aikavälillä voivat painaa huoltokustannuksia alas.
“Jos haluaa helposti ja halvalla ylläpidettävän arkipyörän, vaihteistoksi kannattaa valita napavaihteisto. Hiilikuituhihna on ketjuja huomattavasti helpompi, siistimpi ja mukavampi arkikäytössä. Napavaihteisto ja hiilikuituhihna tekevät sähköpyörästä lähes huoltovapaan ketjuratasvaihteiseen verrattuna”.
4. Satsaa lukkoon
Arvokas sähköpyörä on varkaille mieluisa saalis. Pelkkä akkukin voi lähteä pitkäkyntisten matkaan, jos akku on huolimattomasti kiinnitetty tai sen lukko on huono.
Jani Holopainen toivoisi sähköpyörien turvaksi lisää laadukkaita pyöräparkkeja, joihin pyörän saisi lukittua rungosta kiinni.
“Pyörässä on oltava laadukas runkolukko, jossa on mielellään myös mahdollisuus lukita pyörä vaijerilla runkotelineeseen. Akun ja pyörän lukitus on hyvä toimia samalla avaimella”.
5. Akkuja moneen lähtöön
Jos pyörällä on tarkoitus ajaa pitkiä matkoja latausten välillä, kannattaa se huomioida akun kapasiteetissa. Joistain sähköpyörämalleista löytyy paikat kahdelle akulle. Suurin osa ei kuitenkaan tarvitse akkua, jolla voi ajaa 100 kilometriä enempää.
“Pienempitehoiset moottorit käyttävät vähemmän akkua antaen silti riittävän avustuksen normaaliin ajoon. Tällöin pienemmällä akkukapasiteetilla pärjää mainiosti”, Tatu Kasurinen sanoo.
“Akun kannattaa olla sijoitettuna mahdollisimman alhaalle pyörän rungossa, jotta pyörän painopiste saadaan alas”.
Akkuja on kahdenlaisia: irrotettavia ja runkoon integroituja. Jälkimmäinen on hyvä vaihtoehto etenkin silloin, jos pyörää voi säilyttää ja akkua ladata lämpimissä sisätiloissa.
“Integroidulla akulla pyörän rungosta saadaan kevyempi ja jäykempi, jolloin ajo-ominaisuudet parantuvat. Integroitua akkua ei voi myöskään varastaa helposti, koska se vaatii moottorin irroituksen”.
Irrotettava akku on näppärä silloin, jos asuu esimerkiksi kerrostalossa eikä pyöräkellarissa ole mahdollisuutta akun lataamiseen. Akun saa myös pois pakkaskeleillä, jos pyörän joutuu jättämään kylmään tai ulos säilytyksen ajaksi.
Sähköpyörän akku pitää uusia noin tuhannen lataussyklin jälkeen. Akku pysyy paremmassa kunnossa kun sitä käytetään enemmän eikä ladata joka kerta, jos akkukapasiteetista on kulunut vain vähän. Tyhjäksikään akkua ei kannata päästää.
“Meillä pyörää ladataan noin kaksi kertaa viikossa talvella ja kerran viikossa kesällä, eli käyttöaika on noin 10 vuotta”, Jani Holopainen laskee.
6. Onhan huoltoa saatavilla?
Moottorin huoltoa lukuun ottamatta monet sähköpyörän huoltotöistä voi tehdä itse. On kuitenkin hyvä varmistaa, että pyörään on huolto- ja takuupalveluita saatavilla. Varsinkin moottorin on syytä olla tunnetun valmistajan tuote, sillä ilman huoltopalveluita sähköpyörästä tulee rikkoutuessaan romurautaa. Kaikki huoltoliikkeet eivät suostu korjaamaan mitä tahansa sähköpyöriä.
“Kaikissa pyörissä on satoja pieniä osia, ja pyörät vaativat aina huoltoa. Huoltoon tarvittavien varaosien on hyvä olla saatavissa lähimmästä pyöräliikkeestä. Halvemmissa pyörissä saatetaan käyttää sähkötekniikkaa, jolle ei ole maahantuojaa tai varaosia helposti saatavilla”, Tatu Kasurinen huomauttaa.
7. Laatu maksaa – mutta sen tuntee
Sähköpyörä on iso investointi, ja laadusta joutuu maksamaan. Tyyris hinta kuitenkin palaa kotiinpäin miellyttävämpänä ajotuntumana ja näkyy osien laadussa.
“Keskiövetoiset sähköpyörät laadukkailla komponenteilla maksavat 2 300 eurosta ylöspäin. Keskiöveto antaa luonnollisen ajotuntuman, ja moottorin paino on alhaalla ja keskellä. Hiukan edullisempiin sähköpyöriin pääsee kiinni alle 2 000 eurolla, mutta niissä käytetään yleisesti etu- tai takanapamoottoria. Napamoottorisissa pyörissä on hiukan erilainen, ehkä vähemmän luonnollinen ajotuntuma”, Tatu Kasurinen luonnehtii.