Pyöräilyviikkoa vietetään jälleen ympäri Suomen

Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään tänä vuonna 3.–12.5.2024. Pyöräilyn oman juhlaviikon aikana järjestetään pyöräilyaiheisia tapahtumia useilla paikkakunnilla ja suunnataan ajatukset liikennerauhan tärkeyteen. Tavoitteena on lisätä pyöräilyä kaikilla matkoilla, kannustaa ihmisiä pohtimaan omia liikkumisvalintojaan, lisätä tietoisuutta pyöräilyn hyödyistä sekä vahvistaa pyöräilyn asemaa liikennesuunnittelussa.

Pyöräilyn moninaisuutta juhlitaan Pyöräilyviikon aikana omistamalla yhteensä 10 eri teemapäivää mm. kouluun, kauppaan ja harrastuksiin pyöräilylle, pyörämatkailua ja ikäihmisten pyöräilyä unohtamatta.

Pyöräilyviikko näkyy myös monien kaupunkien katukuvassa. Esimerkiksi Jyväskylässä ja pääkaupunkiseudulla on tarjolla koko viikon täydeltä pyöräparaateja, lenkkejä, retkiä, pyöränhuoltoa, aamiaista pyöräilijöille, yöpyöräilyä, perhepyöräilyä ja paljon muuta. Jyväskylän pyöräilyviikon yhteydessä julkistetaan myös Jyväskylän lapsipyöräilypormestari vuosille 2024-2025.

Tampereella Pyöräilyviikko avataan sunnuntaina 5.5. Liikennepuistossa. Koko perheelle sopivassa tapahtumassa ovat mukana ovat mm. Pikku Kakkosesta tutut Maltti ja Valtti, ja kevään kunniaksi uusia pyörähankintoja voi tehdä kukkaron ja ympäristön kannalta kestävästi koko perheen pyörähuutokaupassa.

Osana Lahden Pyöräilyviikon ohjelmaa järjestetään lauantaina 11.5. tapahtuma, jossa yhdistyvät naisten pyöräilyä maailman eri kulttuureissa dokumentoivan Women Don’t Cycle -elokuvan näytös sekä ohjattu gravelpyöräilylenkki Lahden seudun maineikkailla sorateillä. Tapahtuma on maksullinen ja vaatii ennakkoilmoittautumisen.

Myös esimerkiksi LappeenrannassaVaasassa ja Oulussa järjestetään viikon mittaan lenkkejä ja muuta pyöräilyaiheista toimintaa.

Pyöräilyviikon pääteemana on tänä vuonna liikennerauha, mikä viittaa sekä liikenneympäristön rauhoittamiseen että liikenteessä liikkujien rauhalliseen käyttäytymiseen. Rauhallinen ja turvalliseksi koettu liikenneympäristö sekä liikennekulttuuri ovat tekijöitä, jotka lisäävät pyörällä liikkumisen houkuttelevuutta kaiken ikäisillä. Liikenneympäristön rauhoittaminen on tärkeää kaikkialla, missä jalankulun ja pyöräilyn houkuttelevuutta ja turvallisuutta halutaan parantaa.

Lisätietoa Pyöräilyviikosta