Pyöräliitto

Pyöräliitto ry (Cykelförbundet rf) on pyöräliikenteen etujärjestö. Edistämme pyöräilyä liikennemuotona, olemme pyöräliikenteen valtakunnallinen edunvalvoja ja paikallisten pyöräily-yhdistysten kattojärjestö. Pyöräliitto edustaa suomalaisia pyöräilijöitä kansainvälisesti ja on European Cyclists’ Federationin täysjäsen.

Sujuva pyöräliikenne vaatii hyviä reittejä ja niiden huolellista kunnossapitoa, loogisia liikennesääntöjä, pyöräily-ystävällistä kaupunkisuunnittelua. Pyöräilitpä siis arkimatkoja päivittäin, satunnaisesti asioille tai kuntolenkkejä sunnuntaisin, valvoo Pyöräliitto etujasi!

Pyrimme kohti parempaa pyöräily-Suomea näillä keinoin:

• Osallistumalla lakien ja asetusten valmisteluun
  • Tapaamalla päättäjiä
  • Tiedotuksella
  • Osallistumalla julkiseen keskusteluun
  • Tukemalla paikallisten pyöräilyjärjestöjen toimintaa
  • Kampanjoilla
  • Järjestämällä vuosittaisen VeloFinland-seminaarin
  • Erilaisille erityisryhmille kuten ikäihmisille, lapsille ja maahanmuuttajille kohdennetuilla hankkeilla

Liity mukaan!

Pyöräliiton saavutuksia

Vaikuttamistyö

2021

• Romutuspalkkion käytön laajentuminen sähköpyöriin. Yli puolet romutuspalkkioista käytettiin sähköpyöriin vuonna 2021 ja yli 4000 vanhaa autoa vaihtui sähköpyörään.
  • Työsuhdepyörän muutos verovapaaksi 1200 euroon saakka.

2020

• Tieliikennelain uudistus: Pyöräkadut, yksisuuntaisten katujen muuttaminen pyöräliikenteelle kaksisuuntaiksi, selkeämmät risteykset, pyörätien käyttövelvoitteen lievennys.
  • Pyöräliikenteen suunnittelu -ohjeeseen vaikuttaminen.
  • Pyörämatkailukeskuksen perustaminen kehittämään pyörämatkailun oloja ja markkinointia.
  • Fossiilittoman liikenteen tiekarttaan vahvasti vaikuttaminen. Tiekartassa määriteltiin, että pyöräliikenteen infraa rahoitetaan 40 miljoonalla vuodessa.

2019

• Väyläviraston johtama hanke rautatieasemien pyöräpysäköinnin laadun korottamiseksi. Toteutui 14 asemalla yhdessä kuntien kanssa.
  • Kevytautolain kaataminen EU-komissiolle valittamalla.

2018

• Valtioneuvosto hyväksyi kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman, jonka tekoon Pyöräliitto osallistui tiiviisti.
  • Pyöräliikenteen ja jalankulun investointituki valtiolta kunnille. Investointituen määrä vaihdellut 3,5-31,5 miljoonan euron välillä.

2016

• Energia- ja ilmastostrategiassa saatiin valtio asettamaan tavoitteeksi lisätä pyörämatkojen määrää 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Muut saavutukset ja toimenpiteet

• Koulutettu yli 600 pyöräluotsia ulkoiluttamaan riksoilla ikäihmisiä ympäri maan Pyörällä kaiken ikää toiminnassa. Riksa-ajeluita on toteutunut tuhansittain.
  • Koulutettu yli 1200 maahanmuuttajalle pyöräilyn alkeet vuosina 2018-2021.
  • Jaettu yli 25000 led-valoa valottomille pyöräilijöille vuodesta 2015 lähtien Pyöräilytalvi -kampanjoissa.
  • Jaettu tietoa uudistuneesta tieliikennelaista pyöräilijöille yhdessä alan yritysten ja Traficomin kanssa.
  • Tuotettu materiaalia ja koulutuksia pyöräilykasvatukseen.
  • Pyöräliitto näkyy sadoissa jutuissa mediassa vuosittain.