Tietoa Pyöräliitosta

Pyöräliikenteen edunvalvoja

Pyöräliitto ry (Cykelförbundet rf) on vuonna 2014 perustettu pyöräliikenteen etujärjestö. Edistämme pyöräilyä liikennemuotona, olemme pyöräliikenteen valtakunnallinen edunvalvoja ja 14 paikallisen pyöräily-yhdistysten kattojärjestö.

Tavoitteemme Saavutuksiamme

Pyöräliikenteen etujärjestö

Pyöräliitto ry (Cykelförbundet rf) on pyöräliikenteen etujärjestö. Edistämme pyöräilyä liikennemuotona, olemme pyöräliikenteen valtakunnallinen edunvalvoja ja paikallisten pyöräily-yhdistysten kattojärjestö. Pyöräliitolla on noin 3 300 jäsentä. Pyöräliitto edustaa suomalaisia pyöräilijöitä kansainvälisesti ja on European Cyclists’ Federationin täysjäsen.

Sujuva pyöräliikenne vaatii hyviä reittejä ja niiden huolellista kunnossapitoa, loogisia liikennesääntöjä ja pyöräily-ystävällistä kaupunkisuunnittelua.  Pyöräilitpä siis arkimatkoja päivittäin, satunnaisesti asioille tai kuntolenkkejä sunnuntaisin, valvoo Pyöräliitto etujasi!

Pyöräliiton tärkein tehtävä on edustaa pyöräilijöitä valtakunnallisessa päätöksenteossa. Pyöräliittoa kuullaan säännöllisesti asiantuntijana lainsäädäntöä kehittäessä ja liitto toimii aktiiviesti päättäjien ja virkamiesten suuntaan välittämällä heille tietoa pyöräliikenteestä. Iso osa vaikuttamistyötä ovat päättäjien tapaamiset. Pyöräliitto tapaa säännöllisesti päättäjiä ministereistä kuntien virkamiehiin ja kansanedustajista virastojen johtoon.

Pyrimme kohti parempaa pyöräily-Suomea näillä keinoin:

  • Osallistumalla lakien ja asetusten valmisteluun
  • Tapaamalla päättäjiä
  • Tiedotuksella, kampanjoilla ja viestinnällä
  • Osallistumalla julkiseen keskusteluun
  • Tukemalla paikallisten pyöräilyjärjestöjen toimintaa
  • Järjestämällä vuosittaisen VeloFinland-seminaarin, joka on pyöräliikenteen ja -matkailun suurin ammattilaistapahtuma Suomessa
  • Erilaisille erityisryhmille kuten ikäihmisille, lapsille ja maahanmuuttajille kohdennetuilla hankkeilla

Tavoitteitamme

Pyöräliiton tavoitteena on laadukas, turvallinen, sujuva ja miellyttävä pyöräliikenne kaikille suomalaisille.

Pyöräliiton saavutuksia

2024

Welcome Cyclist -tunnuksen saaneiden yritysten määrä ylitti 600 rajapyykin.

Avattu neljä uutta yhteisöllistä pyöräpajaa Suomeen Tampereelle, Joensuuhun, Kuopioon ja Vantaalle.

Työsuhdepyöräedun saajien määrä tulee ylittämään 100 000 vuoden loppuun mennessä.

2023

Pyöräpajatoiminnan kehittäminen alkaa.

2022

Yli 50-vuotiaiden pyöräilyyn kannustaminen Satulaan-toiminnalla.

2021

Romutuspalkkion käytön laajentuminen sähköpyöriin. Yli puolet romutuspalkkioista käytettiin sähköpyöriin vuonna 2021 ja yli 4000 vanhaa autoa vaihtui sähköpyörään.

Työsuhdepyörän muutos verovapaaksi 1200 euroon saakka.

2020 

Tieliikennelain uudistus: Pyöräkadut, yksisuuntaisten katujen muuttaminen pyöräliikenteelle kaksisuuntaiksi, selkeämmät risteykset, pyörätien käyttövelvoitteen lievennys.

Pyöräliikenteen suunnittelu -ohjeeseen vaikuttaminen.

Pyörämatkailukeskuksen perustaminen kehittämään pyörämatkailun oloja ja markkinointia.

Fossiilittoman liikenteen tiekarttaan vahvasti vaikuttaminen. Tiekartassa määriteltiin, että pyöräliikenteen infraa rahoitetaan 40 miljoonalla vuodessa.

2019

Väyläviraston johtama hanke rautatieasemien pyöräpysäköinnin laadun korottamiseksi. Toteutui 14 asemalla yhdessä kuntien kanssa.

Kevytautolain kaataminen EU-komissiolle valittamalla.

2018 

Valtioneuvosto hyväksyi kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman, jonka tekoon Pyöräliitto osallistui tiiviisti.

Pyöräliikenteen ja jalankulun investointituki valtiolta kunnille. Investointituen määrä vaihdellut 3,5-31,5 miljoonan euron välillä.

2016

Energia- ja ilmastostrategiassa saatiin valtio asettamaan tavoitteeksi lisätä pyörämatkojen määrää 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi

  • Koulutettu yli 600 pyöräluotsia ulkoiluttamaan riksoilla ikäihmisiä ympäri maan Pyörällä kaiken ikää -toiminnassa. Riksa-ajeluita on toteutunut tuhansittain.
  • Koulutettu yli 1200 maahanmuuttajalle pyöräilyn alkeet vuosina 2018-2021.
  • Jaettu yli 25000 led-valoa valottomille pyöräilijöille vuodesta 2015 lähtien Pyöräilytalvi -kampanjoissa.
  • Jaettu tietoa uudistuneesta tieliikennelaista pyöräilijöille yhdessä alan yritysten ja Traficomin kanssa.
  • Tuotettu materiaalia ja koulutuksia pyöräilykasvatukseen.
  • Pyöräliitto näkyy sadoissa jutuissa mediassa vuosittain.

10 vuotta pyöräilyn edistämistä koko Suomessa

Pyöräliiton historia

Pyöräliikenteen määrätietoinen edistäminen käynnistyi Suomessa 1968 Enemmistö ry:n toimesta. Enemmistö ry syntyi vastustamaan yhteiskuntaa, jossa ihmisten liikkuminen perustui etupäässä oman auton käyttöön.

Helsingin Pyöräilijät ry (nyk. Helsingin seudun pyöräilijät ry) on Enemmistö ry:n pyöräilijäryhmän vuonna 1981 perustama järjestö. 2000-luvulla myös Jyväskylässä kansalaisvaikuttaminen pyöräliikenteen olosuhteisiin nousi Jyväskylän pyöräilyseura JYPS ry:n toiminnan myötä, ja myös muihin kaupunkeihin perustettiin pyöräilyjärjestöjä edistämään paikallisia pyöräilyolosuhteita. Tampereen polkupyöräilijät perustettiin 2007, Turun ja Oulun polkupyöräilijät 2013.

Pyöräliitto perustettiin Tampereella syksyllä 2014 viemään pyöräliikenteen asioita eteenpäin valtakunnallisella tasolla sekä toimimaan paikallisten pyöräilyjärjestöjen kattoyhdistyksenä. Pyöräliitolla on nykyisin noin 3 300 henkilöjäsentä sekä 14 jäsenjärjestöä, joista tuorein tulokas on vuonna 2024 perustettu Pyöräilyn edistäminen Hyvinkään ja Riihimäen seuduilla ry.

Pyöräliikennettä Suomessa edistää myös vuonna 1997 perustettu kuntien, valtionhallinnon, yritysten ja järjestöjen välinen yhteistyöverkosto Pyöräilykuntien verkosto ry. Vuonna 2020 Pyöräliitto ja Pyöräilykuntien verkosto ry perustivat yhdessä Pyörämatkailukeskuksen kehittämään ja koordinoimaan suomalaista pyörämatkailua.

Pyöräliiton Tampereen julistus perustamiskokouksessa 14.9.2014

”Me pyöräilijät Tampereelta, Helsingistä, Turusta, Oulusta, Hämeenlinnasta, Järvenpäästä, Espoosta, Rovaniemeltä, Kuopiosta, Porvoosta ja Ylöjärveltä olemme tänään perustaneet Pyöräliiton ajamaan pyöräilyn asiaa Suomessa ja esitämme seuraavat teesit ohjaamaan Pyöräliiton toimintaa:

  1. Pyöräily on liikennettä. Pyöräily voi olla myös harrastus, liikuntamuoto, urheilukisoja,
    muoti­-ilmiöitä ja tuunausta, mutta ennen kaikkea se on tapa kulkea paikasta toiseen.
  2. Pyöräilyn lisääntyminen on kaikkien etu, kulkivat nämä sitten pyörällä, joukkoliikenteellä, autolla
    tai kävellen. Pyöräilyn lisääntyessä ruuhkat vähenevät, kansanterveys paranee, kylistä ja
    kaupungeista tulee mukavampia ja taloudellisesti tehokkaampia.
  3. Kaikki saavat pyöräillä. Pyöräily sopii kaikille taaperosta taattaan. Lasten pitää saada pyöräillä
    kouluun ja työpaikoille pitää päästä pyörällä.
  4. Pyöräily pitää huomioida liikennemuotona liikennesuunnitelmissa, kaavoissa,
    lainsäädännössä, liikennepolitiikassa ja kaikessa muussa valtion ja kuntien liikennettä
    koskevassa päätöksenteossa.
  5. Vanhanaikaiset ja huonosti toimivat pyörätiet ja liikenneratkaisut pitää korvata nykyaikaisilla. Valtion ja kuntien suunnitteluohjeet pitää päivittää suosittamaan toimivia ratkaisuja huonojen
    sijasta.
  6. Haluamme tehdä kaikista Suomen kaupungeista hyviä pyöräilykaupunkeja.

Pyöräliitto kokoaa koko maan pyöräilyn edistäjät yhteen, ajaa pyöräilyn asiaa kansallisella tasolla, edustaa suomalaisia pyöräilijöitä kansainvälisesti ja pyrkii lisäämään pyöräilyä kaikin tavoin. Emme edusta vain ”oikeita pyöräilijöitä”, vaan kaikkia, jotka ajavat pyörällä.

Voit ajaa päivittäin tai kerran kesässä, mummopyörällä, krossarilla tai taittopyörällä, trikoissa tai puvussa, hattu tai kypärä päässä. Pyöräliitto on sinua varten”.