Call for Papers

VeloFinlandin ohjelmaehdotuksia otetaan nyt vastaan. Jaa omat tutkimuksesi, kokemuksesi ja ideasi pyöräilevälle maailmalle!

Toivomme monipuolisesti esityksiä aiheista, jotka liittyvät arkipyöräilyyn ja sen edistämiseen. Vuonna 2020 VeloFinlandin pääteemat ovat liikenteen ilmastopäästöt, pyörämatkailu sekä pyöräilyn ja liiketoiminnan suhde. Pääteemojen lisäksi toivomme ehdotuksia myös muista pyöräliikenteeseen liittyvistä aihepiireistä.

Pyöräilyä voikin lähestyä esimerkiksi talouden, liikenteen, yhdyskuntasuunnittelun, kansanterveyden, elämänlaadun, kasvatuksen, matkailun, kulttuurin, kansalaisyhteiskunnan ja päätöksenteon näkökulmista.

VeloFinland 2020 on vähähiilinen tapahtuma, joten otamme mieluusti vastaan myös video- ja on-line esityksiä.

Esityksen voi pitää suomeksi tai englanniksi. Esiintyjät pääsevät tapahtumaan maksutta.

VeloFinland 2020 -seminaarin järjestää Pyöräliitto yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa.

Lähetä ehdotuksesi 3.5. mennessä tällä lomakkeella.

Formaatit

Luento

Luento pidetään salissa isolle yleisölle. Luennot yhdistetään sessioiksi, joiden kesto on noin 1,5 tuntia.

Kesto: 10–30 min
Arvioitu yleisö: 50–200 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: kohtalainen

Työpaja

Työpajassa osallistujat ratkaisevat ongelmaa, kehittävät tiettyä kohdetta tai antavat ideointipanoksensa hankkeelle. Työpaja voidaan myös järjestää useammassa osiossa sisältäen vaikkapa maastokäynnin välillä. Työpaja voi olla osa seminaaritaukojen ohjelmaa. Työpajan tulokset voidaan esitellä laajemmalle yleisölle seminaarin aikana.

Kesto: 1,5 h–4 h
Arvioitu yleisö: 5–40 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: suuri
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: suuri

Pecha Kucha (perjantaina 2.10. illalla)

Pecha Kuchassa esityksen pituus on 20 kalvoa, jotka kukin ovat näkyvillä 20 sekuntia. Esityksen pituus on yhteensä 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Esitykset ovat siis tiiviitä ja niissä kannattaa keskittyä yhteen asiaan. Samassa sessiossa on useita esityksiä.

Pecha Kucha järjestetään perjantaina 2.10. iltaohjelmana hieman vapaamuotoisemmassa ympäristössä.

Kesto: 6 min 40 sek
Arvioitu yleisö: 100–200 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko

Pyöreän pöydän keskustelut

Pyöreän pöydän keskusteluissa esiintyjä esittelee lyhyesti keskusteluaiheen. Esiintyjä johtaa pöydän keskustelua. Keskustelut mahdollistavat osallistujien asiantuntemuksen käytön ja aiheiden syvällisen käsittelyn.

Kesto: 1-1,5 h
Arvioitu yleisö: 5-40 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: suuri

YouTube -esitys

Seminaarin yhteyteen voi tarjota enintään 10 minuutin pituisia YouTube -videoita. Video mahdollistaa esityksen, vaikket olisi itse seminaarissa. Videoita esitetään yleisölle muiden esitysten välissä ja niihin linkataan seminaarin some-kanavissa. Videot voivat saada suurenkin yleisön seminaarin ulkopuolella.

Kesto: 30 s – 10 min
Arvioitu yleisö: 50–10 0000
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko

Opinto- tai pyöräretki

Opintoretki Oulussa on tehokas tapa esittää konkreettisesti hyviä ratkaisuja tai ongelmallisia kohteita. Retkillä liikutaan pääsääntöisesti polkupyörillä tai kävellen. Samasta aiheesta voidaan järjestää rinnakkaisia retkiä, jolloin retkille saadaan enemmän osallistujia.

Kesto: 45 min–2 tuntia
Arvioitu yleisö: enintään 20 henkilöä / retki
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: kohtalainen

On-line esitys Skypen tms. kautta

Etäyhteydellä pidetty esitys mahdollistaa esityksen pitämisen vaikket pääsisi itse paikalle. VeloFinland on myös vähähiilinen tapahtuma ja siksi kannustamme minimoimaan tapahtumaan tehtävät lentomatkat.

Kesto: 5-20 min
Arvioitu yleisö: 50-150 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko/kohtalainen

Muu esitys tai taideteos

Myös muut esitystyypit tai vaikkapa teatteri-, musiikki-, performanssi- tai tanssiesitykset ovat mahdollisia. Esitykset voivat myös olla osa myös oheisohjelmaa tai vaikkapa taukoja. Tarjoa rohkeasti luoviakin ratkaisuja!

Kesto: 1 min – 1,5 h
Arvoitu yleisö: 5-200 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjä ja yleisön välillä: heikosta suureen
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: heikosta suureen

Aurora-salin tekniset valmiudet

Aurora-sali on erittäin hyvin varusteltu tapahtumatila. Käytettävissäsi on 8 projektoria: kolme screeniä salin molemmilla sivuilla, kaksi projektoripintaa päätykankaalla ja yksi katossa. Katon projektori on varustettu VGA-tekniikalla. Tilassa voidaan esittää kuvia, videoita ja 360-kameralla kuvattua materiaalia. Sopivat aineistomuodot: PowerPoint-esitys, JPG-kuvat ja videot. Toivommekin lämpimästi, että hyödynnät näitä mahdollisuuksia esityksessäsi!

Jätä esityksesi tämän lomakkeen kautta 3.5. mennessä.

Call for Papers prosessi ja arviointiryhmä

Ehdotukset arvioi seuraava ryhmä:

• Raija Korpelainen, Oulu Diakonssalaitos
  • Harri Vaarala, Oulun kaupunki
  • Timo Perälä, Navico Oy
  • Pekka Leviäkangas, Oulun yliopisto
  • Reetta Keisanen, Ramboll
  • Matti Koistinen, Pyöräliitto ry

Arviointiryhmä tekee valintansa toukokuun 2020 aikana. Olemme yhteydessä kaikkiin ehdotuksen lähettäneisiin toukokuun loppuun mennessä.