Seminaariohjelma 1.-2.10.2021

VeloFinlandin ohjelma toteutetaan tänä vuonna hybridimuodossa. Osa ohjelmasta on koettavissa ainoastaan verkossa, osa ainoastaan paikan päällä läsnätapahtumassa Lahdessa ja osa molemmissa. Ohjelmahuoneita on kolme: Sammiosali, Pyöräkatu ja Kylätie. Sammiosalin aamupäivien puheenvuorot striimataan suoraan Malskilta ja niiden rinnalla kulkee kaksi pelkästään verkossa tapahtuvaa erillistä ohjelmahuonetta, Pyöräkatu ja Kylätie. Kumpanakin seminaaripäivänä Sammiosalin iltapäivän ohjelma ja pyöräretket järjestetään ainoastaan läsnätapahtumassa paikallaolijoille.

HUOM! (*) -merkityt ohjelmaosuudet ovat tarjolla vain läsnätapahtumassa paikallaolijoille. Näitä ohjelmaosuuksia ei striimata tai nauhoiteta.

Tapahtumassa on sekä suomenkielistä että englanninkielistä ohjelmaa.

Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin ohjelmassa ja aikataulussa.

pe 1.10.

SAMMIOSALI

09:00-09:45 aamukahvit ja ilmoittautuminen (*)

09:45-10:00 yleisinfoa ja tervetuloa (*)

10:00-10:20 Avaussanat, Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka

10:20-10:50 Lahti, Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021, matkalla pyöräilykaupungiksi Anna Huttunen, Lahden kaupunki

10:50-11:00 tauko

11:00-11:25 Mitä tulisi tutkia pyöräliikenteeseen liittyen? Kalle Vaismaa, Tampereen yliopisto

11:25-11:50 Suomi matkalla aloittelijasta mestariksi – missä mennään nyt ja mitä pitäisi seuraavaksi tehdä? Riikka Kallio, WSP Finland

11:50-12:50 lounas (omakustanteinen) (*)

12:50-13:15 Developing Cycling Conditions in Helsinki – The Bicycle Action Plan 2020-2025, Oskari Kaupinmäki, Helsingin kaupunki

13:15-13:40 Pyöräilyn terveysvaikutukset Suomessa ja suurimmissa kaupungeissa, Marko Tainio, Suomen ympäristökeskus SYKE

13:40-14:00 Helsingin metro- ja lähijuna-asemien liityntäpyöräpysäköinnin suunnittelu ja toteutus, Eeropekka Lehtinen, Sweco

14:00-14:40 Rambollin asiantuntijat tavattavissa, verkostoitumista ja keskustelua (*)

14:40-15:00 kahvitauko ja yhteiskuva (*)

15:00-16:00 Oulu Virtual Master Class, Timo Perälä, Navico ja Pekka Tahkola, Navico / Winter Cycling Federation ry (*)

HUOM! Virtuaalinen pyöräretki on nähtävissä live striiminä klo 15 myös osoitteessa https://www.youtube.com/pekkatahkola

PYÖRÄKATU

(Malskilla striimiä voi seurata tilassa Sininen, 2krs.)

11:00-11:50 Danish and Dutch intersections – a comparison of each approach and how this can be applied in a Finnish context, Robin van der Griend, Sakhi Payanda ja Niko Palo, Ramboll

11:50-12:50 tauko

12:50-13:15 Täydellinen pari – pyöräily ja joukkoliikenne lyövät kättä -työpaja, Lauri Räty, Ramboll Finland

13:15-13:45 Pyöräilyn julkisuuskuva – analyysi pyöräilyn medianäkyvyyteen, Lauri Sainio ja Antti Markkula, Liana Technologies

13:45-16:45 Pyöräliikenne.fi –suunnitteluohjeen koulutus, Oskari Kaupinmäki ja Teppo Pasanen, Helsingin kaupunki (Tila: SININEN, 2. kerros) (*)

KYLÄTIE

11:00-11:25 Koulumatkojen pyöräilyn merkitsevät tekijät kulkutapaseurannan perusteella Joonas Niemi, Fiksusti kouluun / Likes

11:25-11:50 Kestävän liikkumisen kasvatustyötä Lahden kouluissa Emma Marjamäki, Lahden kaupunki

11:50-12:50 tauko

12:50-13:15 Arctic Bikepacking Trail – Unleashing the bicycle touring potential of the arctic areas, Taneli Roininen, Pyörämatkailukeskus

13:15-13:40 South Coast Bikepacking Trail – bicycle tourism through municipalities with hidden treasures and public transportation connection possibilities, Kristiina Vaano, Pyörämatkailukeskus

13:40-14:15 Pyöräilyn edistäminen ja liikenneturvallisuuden nollavisio Juha Heltimo, Ramboll Finland

PYÖRÄRETKET JA ILTAOHJELMA LAHDESSA

13:30-17:30 Pyörämatkailijan Päijät-Häme: Asiakasymmärrystä pyörämatkailupalvelujen kehittämiseen LAB-ammattikorkeakoulu & Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu ry (*)

Opastettu teemallinen pyöräretki, jonka aikana osallistujille esitellään monipuolinen kattaus kulttuurimaisemia, luontoa ja lahtelaista urheilun historiaa. Retken aikana pääset tutustumaan mm. Sataman alueeseen, Lanu-puistoon sekä Urheilukeskuksen lähimetsiin suppakuoppineen. Järjestäjä tarjoaa ryhmälle maistuvat retkieväät luonnossa sekä sähkömaastopyörät ja kypärät käyttöön retken ajaksi. Retki on samalla vuorovaikutteinen työpaja, mysteeripyöräretki, jolla testataan alueen pyörämatkailupalveluja ja visioidaan keinoja kehittää alueen pyöräilijäystävällisyyttä. Matkan varrella osanottajia valokuvataan ja kuvamateriaalia tullaan käyttämään alueen pyörämatkailun kehittämisessä. Osanottajat saavat kuvat myös omaan käyttöönsä. Kesto 3-4 h. Yhteyshenkilö: Päivi Tommola, LAB-ammattikorkeakoulu

Kesto n. 3-4 h, 10 km. HUOM! Lähtöpaikkana Pikku-Vesijärvenpuisto

15:00-16:30 Lahden kaupunkipyöräpalvelu Anna Huttunen, Lahden kaupunki ja Mikko Raninen, Sweco (*)

Lähtöpaikkana Malskin edusta.

18:00 Pecha Kucha -ilta Malskin Bistrossa, rentoa yhdessäoloa ja pyöräilyaiheisia puheenvuoroja Pecha Kucha -konseptin mukaisesti. Bistrosta on mahdollisuus ostaa ruokaa ja juomia klo 22 asti. (*)

Luvassa mm. Henni Ahvenlampi Talviagentit kehittämässä talvikunnossapitoa Helsingissä, Sami Lampinen: Yhteisöllisyys pyöräily-yrityksen voimavarana, Joonas Niemi ja Sanna Ojajärvi Koulumatkojen olosuhde-esimerkit, hyvässä ja pahassa, Henna Palosaari Suomen ympäri pyörällä, Pekka Tahkola Seikkailu syvälle savottasaagojen syövereihin, Vellu Taskila: ”Mäkiä? No kyllä!” – Sähköpyörällä pääsee, Martti Tulenheimo Lunta tupaan – antaa talven tulla!, Kristiina Vaano South Coast bikepacking trail – reittiä tekemässä

Pecha Kucha on esitysformaatti, jonka aikana kukin esiintyjä esittää 20 kuvaa, joista jokaista tasan 20 sekuntin ajan. Iltaohjelma järjestetään rennossa ravintolaympäristössä Lahden keskustassa. Mikäli haluat ilmoittautua mukaan Pecha Kucha -iltaan esiintyjäksi, laita viestiä katri.naukari(at)pyoraliitto.fi.

la 2.10.

SAMMIOSALI

09:00-09:30 Aamukahvit ja ilmoittautuminen (*)

09:30-09:50 Pyöräliikenteen uudet tuulet Reetta Keisanen, Ramboll Finland

09:50-11:15 Gender and cycling Marianne Weinreich, Ramboll

10:15-10:35 Hyvää yritetään tehä mutta priimaa pukkaa – kokemuksen Oulun pääpyöräreittien talvihoitourakasta Harri Vaarala, Oulun kaupunki

10:35-10:55 Pyöräväylien talvikunnossapidon palvelulupauksen viestinnällistäminen Petteri Nisula, Sweco

10:55-12:00 lounas (omakustanteinen) (*)

12:00-12:30 Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelman laatimisen kytkeminen liikenneturvallisuus-suunnitelman päivitystyöhön – kokemuksia Keski-Karjalasta Milla Talja, Sitowise ja Juha Korhonen, Pohjois-Savon ELY-keskus

12:30-13:30 Suomesta unelmien pyörämatkailumaa? Heli Laukkanen ja Henna Palosaari, Pyörämatkailukeskus

13:00-13:30 kahvitauko (*)

13:30-14:00 Kaupunkipyörähankintojen DOs & DON’Ts Martti Tulenheimo, Tulenheimo Urban Solutions ja Mikko Raninen, Sweco ja Harri Vaarala, Oulun kaupunki (*)

14:00-15:30 Koulujen liikenneolosuhteiden kartoitus Maptionnaire-karttakyselyn avulla -työpaja Sanna Ojajärvi ja Joonas Niemi, Fiksusti kouluun -ohjelma (*)

PYÖRÄKATU

(Malskilla striimiä voi seurata tilassa Sininen, 2krs.)

10:15-10:55 Kokemuksia pyöräpysäköintipalveluiden kokeiluista 6-aika -hankkeessa Noora Salmela, Turun ammattikorkeakoulu

10:55-12:00 tauko

12:00-12:30 Cycling beyond the pandemic: Advocating for lasting change Jill Warren, European Cyclists’ Federation

12:30 -13:00 Cycle superhighways – Way forward for sustainable change of mobility in Berlin Torsten Perner, Ramboll

13:00-13:30 tauko

13:30-14:00 Valtakunnallinen pyöräliikenneverkko Katja Kaartinen, Sitowise ja Maija Rekola, Väylävirasto

14:00-14:20 Pyöräliikenteen yläfemma toteutettuna Reetta Keisanen, Ramboll Finland

14:20-14:45 Sairaan hyvin suunniteltu! – Kokemuksia Tampereen, Turun, Kuopion ja Oulun yliopistollisten sairaaloiden kestävän liikkumisen edistämistä Eero Kauppinen, Ramboll Finland

PYÖRÄRETKET JA ILTAOHJELMA LAHDESSA

Lähtöpaikkana Malskin edusta.

14:00-17:00 Salpausselkä Trails polkuajelu Tiina Riikonen, Tiirismaan Latu ry (*)

Vaativuustaso: helpohko. Varustus: osallistuminen edellyttää maastopyörää (oma tai vuokrattu). Kypäräpakko, sään mukainen ulkoiluvaatetus ja pyöräilyyn soveltuvat jalkineet. Voit halutessasi vuokrata pyörän retkelle Katetirrin kautta. Lähtöpaikkana Malskin edusta.

15:00-16:30 Lahden kaupunkipyöräpalvelu Anna Huttunen, Lahden kaupunki ja Mikko Raninen, Sweco (*)