1. Siirrytään sanoista tekoihin – toteutetaan sujuvat ja katkeamattomat yhteydet asuinalueilta keskustaan ja keskustassa
Turussa ja Turun seudulla on hyväksytty useita pyöräilyn lisäämiseen tähtääviä ohjelmia, suunnitelmia ja tavoitteita. Niiden toteuttaminen vaatii riittävää rahoitustasoa sekä tavoitteiden huomiointia kaikessa suunnittelussa.
Laadukkaat pyöräily-yhteydet lisäävät arkiliikuntaa, vähentävät liikenteen päästöjä ja tuovat kaupunkiseudulle pyörämatkailueuroja.
Merkittävimmät kehitystä ohjaavat asiakirjat ovat Turun pyöräilyn kehittämisohjelma, Pyöräliikenteen tavoiteverkko 2035, Turun kaupunkiseudun Pyöräliikenteen seudullisten pääväylien tavoiteverkko sekä Kestävän kaupunkiliikkumisen ja -logistiikan suunnitelmat.
2. Rauhallinen liikenne asuinalueille – laajennetaan 30 km/h aluetta
Turun keskustassa ja joillain asuinalueilla on jo käytössä 30 km/h nopeusrajoitus useimmilla kaduilla. On aika ottaa se käyttöön johdonmukaisesti kaikilla asuinalueilla, esimerkiksi suurimmissa lähiöissä Varissuolla ja Runosmäellä.
Alempi nopeusrajoitus parantaa liikenneturvallisuutta sekä lisää katujen viihtyisyyttä kaikille, ja monilla kaduilla myös mahdollistaa pyöräilyn erottamisen jalankulusta siirtämällä se yhdistetyltä väylältä ajoradalle. Katusaneerauksia suunnitellessa rajoituksen noudattaminen tulee myös varmistaa rakenteellisesti.
3. Ympärivuotiset Föllärit – pidennetään Fölläreiden käyttökautta ja laajennetaan asemaverkostoa
Turun on aika palata edelläkävijäksi asettamalla suositut kaupunkipyörät saataville myös talvella. Lisäksi nykyinen asemaverkosto kaipaa täydennystä, erityisesti sen reuna-alueilla – pyörät voisivat esimerkiksi olla hyödyllisiä Runosmäen ja Varissuon kaltaisten alueiden sisäisillä matkoilla. Ne ovat myös arvokas lisäpalvelu matkailijoille.
Vuosi vuodelta suositumpien pyörien kauden pidentämistä, määrän lisäämistä ja asemaverkon täydentämistä pitää kannattavana myös järjestelmän toimittava yritys.
4. Pitkäjänteistä pyöräilyn edistämistä – kokopäiväinen pyöräilykoordinaattori Turkuun
Pyöräilykoordinaattori toisi pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta pyöräilyn edistämiseen Turussa.
Päästövähennysten ja lisääntyneen arkisen aktiivisuuden lisäksi tehokas pyöräilyn edistäminen tuo säästöjä niin liikenneinfran kunnossapitokuluista, terveysmenoista kuin onnettomuuksista aiheutuvista menoistakin, ja lisäksi toisi kaupunkiseudulle tuloja lisääntyneen pyörämatkailun myötä.