Suomalaislapset taittavat noin 59% koulumatkoista jalan tai pyörällä. Trendi on kuitenkin laskeva: lapsia tuodaan yhä useammin joko omalla autolla tai koulukuljetuksella lyhyitäkin matkoja.
Alakouluissa alle viiden kilometrin mittaisista koulumatkoista suuri osa kuljetaan kävellen ja pyörällä (3. luokalla 81 % ja 5. luokalla 85 %). Yläkouluissa alle viiden kilometrin mittaisista koulumatkoista kuljetaan hyvin aktiivisesti 7. luokalla (78 %), mutta määrä laskee selvästi 9. luokalla (59 %).
Valtakunnallisen 5.- ja 8.-luokkalaisten oppilaiden fyysistä kuntoa mittaavan Move! -selvityksen mukaan noin 40 prosentilla oppilaista fyysinen toimintakyky on tasolla, joka voi vaikeuttaa arjessa jaksamista.
Koulumatkan kulkeminen aktiivisesti on monin tavoin hyvä vaihtoehto: lapsi saa päivittäistä liikuntaa ja raitista ilmaa, oppii liikkumaan itsenäisesti ja tutustuu lähiympäristöönsä. Aktiivisen koulumatkan on todettu myös edistävän keskittymis- ja oppimiskykyä.
Tuiki tavallinen koulumatka on avainasemassa lapsen liikunta-aktiivisuuden rakentumisessa. Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä, ja lihasvoimin tehty koulumatka voi muodostaa jopa puolet lapsen päivittäisestä ripeästä liikunnasta.
Lihasvoimin kuljetun koulumatkan on havaittu olevan yhteydessä paitsi paremmaksi koettuun koulumenestykseen, myös muuhun fyysiseen aktiivisuuteen: liikuntasuositusten mukaan seitsemänä päivänä viikossa liikkuvista koululaisista yli neljä viideososaa kulkee kouluun aktiivisesti. Liikunnallisten rutiinien ylläpitäminen lapsuudesta nuoruuteen on erityisen tärkeää, sillä 15-vuotiaasta alkaen liikunnan määrä tyypillisesti vähenee.
Koulumatkaliikunta ennustaa liikunnallisesti aktiivisempaa aikuisuutta, mutta toisaalta vähäinen liikunta lapsuudessa nostaa liikkumattomuuden riskiä myöhemmin elämässä, ja liikunnan puute tuottaa jo nyt yhteiskunnalle yli 3 miljardin eurot kustannukset vuosittain.
Koulumatkan kulkeminen aktiivisesti on monin tavoin hyvä vaihtoehto: lapsi saa päivittäistä liikuntaa ja raitista ilmaa, oppii liikkumaan itsenäisesti ja tutustuu lähiympäristöönsä. Aktiivisen koulumatkan on todettu myös edistävän keskittymis- ja oppimiskykyä. Saattoliikenne on suurin koulujen edustojen liikenneriski. Mitä harvempi vanhempi tuo lapsensa autolla koulun portille, sitä turvallisemmaksi koulun ympäristö muuttuu.
Saattoliikenne on suurin koulujen edustojen liikenneriski. Mitä harvempi vanhempi tuo lapsensa autolla koulun portille, sitä turvallisemmaksi koulun ympäristö muuttuu.