Blogi

Blogiarkistosta löydät kootusti blogikirjoituksemme

Kirjoitin aiemmin vuoden 2017 kotimaan matkoistani. Liikuin viime vuonna Suomessa yhteensä 43479 km. Avasin aiemmassa tekstissä matkoihin liittyvää ajankäyttöä sekä kustannuksia. Mutta siitä uupuivat päästölaskelmat. Tässäpä on nyt nekin! Ajan- ja rahankäytöllisesti tehokas matkustamiseni paljastui myös hyvin ympäristöystävälliseksi. Keskimääräiset päästöni CO2 ekvivalentteina olivat 14,5 g / km. Vertailun vuoksi vuonna 2017 sai romutuspalkkion kautta tukea […]

Lue loppuun

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä noin 50% vuodesta 2005 vuoteen 2030. Toistaiseksi päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet. Seuraavan hallituksen onkin tehtävä nopeita ja tehokkaita toimenpiteitä asian korjaamiseksi. Pyöräliikenteen edistäminen on kustannustehokkaimpia tapoja vähentää liikenteen päästöjä, sillä pyöräilyn ja kävelyn lisääntyminen tuottaa myös merkittäviä terveyshyötyjä. WSP Finlandin tekemän selvityksen mukaan energia- ja ilmastostrategiassa tavoiteltu pyöräilyn […]

Lue loppuun

Eduskunnalla on tällä hetkellä käsittelyssään hallituksen esitys nk. kevytautoista. Esitys on erikoinen, sillä se on hallituksen liikenneturvallisuus-, ilmasto-, ja liikuntatavoitteiden vastainen. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen esitti tänään Liikenne- ja valiokunnalle pitämässään asiantuntijalausunnossaan hallituksen esityksen hylkäämistä. Esityksen sisältö Esityksen pääsisältö on luoda uusi T-ajoneuvoluokan ajoneuvoryhmä, nk. kevytautot, joka vertautuisi mopoautoihin. Nimestään huolimatta nämä ajoneuvot eivät olisi […]

Lue loppuun

Sähköpyörien lisääminen on nopea ja helppo  tapa sähköistää liikennettä ja laskea sen hiilidioksidipäästöjä. Sähköpyörien hankintatuki on monissa maissa käytössä oleva ja tutkitusti vaikuttava keino liikenteen sähköistykseen. Sähköpyörien lisääntymisellä on merkittäviä kansanterveydellisiä hyötyjä, jotka todennäköisesti ylittävät tuen kustannukset. Sähköpyörien tuet Euroopassa Sähköpyörien ostotukia on käytössä useissa Euroopan maissa sekä alueilla tai kaupungeissa. Tuet ovat joko prosentuaalisia […]

Lue loppuun

Simona was tense. She smiled, but her body language told she was scared and insecure. What she was about to do brought back memories of failure and physical pain. And yet here she was, of her own free will. What was it that frightened her so? It was a bicycle. To most Finns riding a […]

Lue loppuun

Johtavilla poliitikoilla tuntuu olevan  yhtenäinen näkemys, että liikenteen päästöjä vähennetään autokantaa uudistamalla. Tätä samaa laulua on jo laulettu pitkään, mutta silti liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat edelleen 90-luvun alun tasolla. Sähköautot ovat toki osa päästöjen vähentämisen palettia, mutta keskustelussa unohtuu, että tehokkain ja halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä on vähentää autolla ajettuja kilometrejä eli autoilun liikennesuoritetta. Tuijottaminen […]

Lue loppuun

Suomessa elää sitkeästi sellainen väärinkäsitys, että autoilijoiden verotaakka olisi kohtuuttoman suuri. Esimerkiksi Autoliitto väittää, että “autoilijat maksavat jo nyt kaikki aiheuttamansa kustannukset moninkertaisena takaisin”. Somen suuret ajattelijat yleensä tiivistävät tämän tyyliin “Autoilijat maksavat kaikki baanat yms.” Tämä ei ole totta. Tämän väärinkäsityksen juurisyy on se, että Suomessa ei juurikaan puhuta autoilun yhteiskunnalle aiheuttamista kustannuksista, jonka […]

Lue loppuun

pyöräileviä lapsia kaupungissa

Monessa kodissa eletään jännittäviä aikoja, kun lapsi lähtee ekalle luokalle. Varsinkin jos kyseessä on perheen ensimmäinen koululainen, on edessä paljon uutta. Uusi koulu, uudet ihmiset, lukujärjestys, kynät ja kumit, käytössäännöt. Myös koulumatka on tärkeä osa peruskoulutaivalta – kouluun on mentävä ja sieltä palattava joka päivä. Mitä reittiä mennään, kenen kanssa ja millä välineellä? Lapset yleensä […]

Lue loppuun

Kevät, kaupunkipyörät ja tellingit tulevat taas (HS Mielipide 26.3.). Niinpä on hyvä jälleen muistaa, että pyörä on ajoneuvo eivätkä kadut ole vain autoja varten. Asuinkaduilla pyöräliikenne kuuluu aina ajoradoille. Vain pääkaduilla on ajoradasta erillinen pyörätie. Niinpä kaupunkipyörätelineidenkin paikka on ajoradalla eikä esimerkiksi jalkakäytävällä. Töölöntorinkadun kaupunkipyöräasema on ollut erittäin suosittu. Asemaa käytettiin vuonna 2017 yli 115 […]

Lue loppuun

Miksi pyöräilyä halutaan tukea? Pyöräily on yhteiskunnan kannalta hyvä investointi. Helsingin kaupungin tutkimuksen mukaan jokainen pyöräilyyn sijoitettu euro tuottaa yhteiskunnalle 8 euron hyödyt. Tärkein hyöty on pienentyneet sairaanhoitokulut parantuneen kansanterveyden ansiosta (Pyöräilymetropoli 2017 -katsaus). Millaiseen pyörään tukea saa? Tukea myönnettäisiin uuden sähköavusteisen polkupyörän hankintaan. Pyörässä tulee olla polkimet tai käsikammet. Moottori saa olla enintään 250 […]

Lue loppuun

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, pyöräilykasvatuksen viemistä osaksi koulupäivää ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 25 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2015-2020 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi.

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top