Blogi

Blogiarkistosta löydät kootusti blogikirjoituksemme

Joulu on antamisen juhlaa. Mitä jos lahjoittaisit tänä vuonna Pyöräliitolle? Lahjoitukset ovat tärkeässä roolissa rahoituksessamme, jotta voimme tehdä Suomesta yhä parempaa jokaiselle vauvasta vaariin. Voit lahjoittaa haluamallesi kohteelle tai ryhtyä kuukausilahjoittaksi. Miten lahjoitukset käytetään? Lahjoitusvarat käytetään: Vaikutustyöhön parempien pyöräteiden puolesta Maahanmuuttajien pyöräilykoulutukseen Pyörällä kaiken ikää -toimintaan ikäihmisten ilahduttamiseksi tai Pyöräilytalvi -kampanjaan pyöräliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Mitä […]

Lue loppuun

Liikennepsykologian tutkija Igor Radun esitti blogissaan hyvin kriittisiä näkemyksiä Pyöräliiton toiminnasta. Haluan oikaista kirjoituksessa olevia virheitä. Liikennepsykologia Suomessa Allekirjoitan Radunin väitteen liikennepsykologian tilasta Suomessa. Se on harmillisen heikko ja se näkyy vahvasti liikenneturvallisuuskeskustelussa, joka usein keskittyy liian paljon ajoneuvoteknisiin ratkaisuihin eikä ihmisten käyttäytymistä muuttaviin ratkaisuihin esim. liikenneympäristössä. Liikenneturvan rahoitus ja asema Raduin väittää, että Liikenneturva […]

Lue loppuun

Pyöräliiton vuoteen 2025 ulottuva strategia on hyväksytty VeloFinlandin yhteydessä pidetyssä liittokokouksessa. Kiitos kaikille strategiatyöhön osallistuneille! Muutoksen pyörä Tavoitteemme on, että yhä useampi valitsee pyörän. Siksi edistämme pyöräliikenteelle myönteisiä päätöksiä ja vaikutamme yleiseen mielipiteeseen. Nämä yhdessä muodostavat positiivisen kierteen, jota kutsumme muutoksen pyöräksi. Tärkein tekijä pyöräliikenteen suosion kasvattamisessa on laadukas infrastruktuuri, jonka aikaansaamiseksi tarvitaan konkreettisia, pyöräliikenteelle […]

Lue loppuun

Tulevat koutsikoulutukset Upcoming courses for coaches: Helsinki, 15.10 klo 10-15.  Ilmoittautuminen tästä / Registration here Lohja, 23.10. klo 10-15. Ilmoittautuminen tästä/ Registration here Kristiinankaupunki, 04.11. klo10-15,   Ilmoittautuminen tästä/ Registration here Oulu, Koutsikoulutus, toukokuu 2020 / May 2020 Tulevat avoimet alkeiskurssit Upcoming open basic courses: Hyvinkää, 1.& 8.10,. klo 9.30-11 Kotka,  9.-10.10, klo 13.30-15, Jyväskylä, 12.10. (klo 15-16.30) […]

Lue loppuun

Tampereella tehtiin 2014-2016 mielenkiintoinen tutkimus pyöräilynedistämisestä ja toimenpiteiden vaikutuksista. Helsingin Sanomat uutisoi tutkimuksen tuloksista 13.6.2019 otsikolla “Tamperelaisille tarjottiin kaikki mahdollinen tuki, jotta he alkaisivat pyöräillä työmatkojaan, mutta mikään ei muuttunut.” Otsikossa on kaksi virhettä. Tamperelaisille tarjottiin todellisuudessa hyvin vähän tukea ja silti pyöräliikenteen määrä tutkitulla alueella kasvoi 20 %. Virheet eivät ole tutkijoiden, joiden ainoa […]

Lue loppuun

Antti Rinteen hallitus. Kuva: © Laura Kotila/valtioneuvoston kanslia

Maanantaina julkaistu Antti Rinteen hallituksen ohjelma on pyöräliikenteen näkökulmasta historiallinen: Ensimmäistä kertaa hallitusohjelmassa esitetään toimenpiteitä ja rahoitusta pyöräliikenteen ja jalankulun lisäämiseksi. Kursivoidut lainaukset ovat suoraan hallitusohjelman tekstiä. Tavoitteet Hallitusohjelmassa pidetään kiinni valtioneuvoston vuonna 2018 hyväksymän Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman tavoitteesta kasvattaa jalankulun ja pyöräilyn määrää 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi mainitaan, että “joukkoliikenteen, pyöräilyn […]

Lue loppuun

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä noin 50% vuodesta 2005 vuoteen 2030. Toistaiseksi päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet.  Pyöräliikenteen edistäminen on kustannustehokkaimpia tapoja vähentää liikenteen päästöjä, sillä pyöräilyn ja kävelyn lisääntyminen tuottaa myös merkittäviä terveyshyötyjä. WSP Finlandin tekemän selvityksen mukaan energia- ja ilmastostrategiassa tavoiteltu pyöräilyn ja jalankulun 30% kasvu toisi terveyshyödyt joiden vuotuinen arvo on […]

Lue loppuun

Tänään Helsingin Sanomissa julkaistiin mielipidekirjoitukseni työsuhdepyörien verovapaudesta. Koska Hesarin mielipideosastolla tekstimäärä on hyvin rajallinen, niin avaan ehdotukseni perusteita tässä tarkemmin ja vastaan muutamiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin. Mikä on työsuhdepyörä? Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja, mutta pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin työ- kuin vapaa-ajalla. Asiointipyörä on taas yrityksen kaikkien työntekijöiden yhteiskäyttöön tarkoitettu […]

Lue loppuun

Maanantaina 11.3.2019 Oulun nelostiellä tapahtui kaksi kolarisumaa, joissa kolaroitiin yhteensä liki 30 autolla. Kolmetoista ihmistä vietiin sairaalaan. Oulun tieliikennekeskuksen päivystäjä ihmetteli, mitä on tapahtunut. On tapahtunut seuraavaa: kappaleet ovat käyttäytyneet sillä tavoin, kuin niiden massa, nopeus ja kitka määrittävät fysiikan lakien mukaan. Fysiikan lait näyttävät tulevan nykypäivänä yllätyksenä monelle, jotka ovat tuudittautuneet turvalaitteiden kaikkivoipaisuuteen. Mutta […]

Lue loppuun

Maahanmuuttajat Pyörille -hankkeen toinen vuosi lähti helmikuussa käyntiin! Tarve pyöräilykursseille on selkeästi kasvussa, ja toiminta tulee kevään aikana näkymään vahvemmin ympäri Suomea. Uudet kaupungit ovat innostuneet hankkeen tarjoamista kursseista, ja olemmekin suunnittelemassa kursseja ainakin Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle, Hyvinkäälle, Vaasaan, Kristiinankaupunkiin, Ouluun ja Rovaniemelle. Koutsit, eli hankkeen kouluttajat, ovat hankkeen peruspilarit, ja kiitos heidän inspiroivan ja […]

Lue loppuun

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, pyöräilykasvatuksen viemistä osaksi koulupäivää ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 25 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2015-2020 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi.

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top