Kaikille avoin pyöräpaja avaa ovensa Vantaalla tiistaina 21.5.

Tiedote 20.5.2024

Vantaalla avataan tiistaina 21.5. maksuton pyöräpaja, jossa kuka tahansa voi huoltaa ja korjata pyöräänsä. Pyöräpaja toimii Myyrmäen Delfiiniaukiolle (os. Myyrmäenraitti 4) tuodussa sinisessä kontissa ja on toistaiseksi avoinna tiistaisin kello 18-20. Pyöräpajaan pääsee tutustumaan avajaisten yhteydessä tiistaina 21.5. klo 18-20.

Länsi-Vantaan pyöräpajan avaamista on valmisteltu yhteistyössä Länsi-Vantaan Pyöräpaja ry:n, Pyöräliiton koordinoiman Pyöräpajat rullaamaan -hankkeen sekä Vantaan kaupungin kesken. Länsi-Vantaan pyöräpaja on pyöräpajojen toimintaperiaatteiden mukaisesti avoin tee-se-itse -tila, jonne kaikki ovat tervetulleita korjaamaan, huoltamaan ja rakentamaan polkupyöriään. Pajalta löytyy kattava valikoima laadukkaita työkaluja, työpöytä ja pyöränhuoltoteline, joita saa käyttää paikan päällä mutta ei ottaa mukaansa.

Periaatteena on, että jokainen korjaa itse pyöränsä, mutta pajan vapaaehtoiset auttavat ja neuvovat taitojensa mukaan pyydettäessä. Työkaluvalikoimaa kasvatetaan tarpeen ja resurssien mukaan.

Pyöräpajojen tarkoituksena on tehdä pyöräilystä ja oman pyörän huoltamisesta helposti lähestyttävää kaikenlaisille pyöräilijöille. Pyöränhuollon perustaidot ovat arvokasta osaamista, jotka hallitsemalla pyöräilijä voi esimerkiksi keväthuoltaa kulkupelinsä itsenäisesti, vaikka pyöräkorjaamoiden jonot venyvät viikkojen mittaisiksi.

“Vantaan Myyrmäki on mitä luontevin paikka avata pyöräpaja, koska täällä on jo olemassa vahva yhdessä tekemisen ja ruohonjuuritason aktivismin kulttuuri”, sanoo pyöräpajan aktiivi Selja Purovaara.

“Pyöräpajan sijainti uimahallin vieressä ja kävelykadun varrella on paras mahdollinen.”

Länsi-Vantaan pyöräpaja toimii vapaaehtoisvoimin, ja sen toimintaa voi tukea liittymällä talkoorinkiin tai lahjoittamalla käyttökelpoista tavaraa, kuten ehjiä sisäkumeja, paikkaussarjoja tai kiinto- ja kuusiokoloavaimia. Länsi-Vantaan pyöräpajan aktiiveihin saa yhteyden Instagram-tilin kautta.

“Pajan aktiiviksi ryhtymiseen tarvitaan vain halu puuhailla yhteisöllisesti pyörien parissa. Taidot ja tiedot karttuvat yhdessä tekemällä”, Purovaara muistuttaa.

Länsi-Vantaan pyöräpaja on valtakunnallisesti jo kolmas vuonna 2024 perustettu pyöräpaja. Alkuvuodesta pyöräpajat perustettiin Pyöräpajat rullaamaan -hankkeen puitteissa Tampereelle ja Joensuuhun, ja vielä myöhemmin toukokuussa vietetään pyöräpajan avajaisia myös Kuopiossa. Uusien pajatulokkaiden myötä pyöräpajat löytyvät Helsingistä, Vantaalta, Turusta, Kotkasta, Tampereelta, Joensuusta ja Kuopiosta.

Lisätietoja:

Selja Purovaara
Länsi-Vantaan pyöräpaja ry
p. 050 313 7307 (sovi soittoaika tekstiviestillä)

Hemmo Rättyä
Projektipäällikkö