Helsingin seudun pyöräilijöiden

Kuntavaaliteesit Espoossa 2025

Espoo on tällä hetkellä päivittämässä pyöräilyn edistämisohjelmaansa. Edellisessä ohjelmassa tavoitteeksi asetettiin pyöräilyn kulkumuoto-osuuden nostaminen 15 prosenttiin vuoteen 2024 mennessä, mutta tavoitteeseen ei päästy. Pyöräilyn lisääminen ei ole itseisarvo, vaan keino kohti turvallista, terveellistä ja viihtyisää kaupunkia. Nyt päivitettävä ohjelma on sidottava Espoon investointiohjelmaan, jotta tavoitteiden saavuttaminen voi olla mahdollista.

Pyöräilyn lisääminen on keskeinen osa Espoon tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Ilmastopäästöjen ohella pyöräily auttaa vähentämään myös melu-, pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä sekä vähentää liikkumattomuudesta aiheutuvia terveysriskejä ja parantaa hyvinvointia.

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää oikeita toimenpiteitä ja vaikuttavia investointeja Pyöräilyn edistämisohjelman mukaisesti. Tavoitteisiin voidaan päästä vain laadukkailla väylillä, jotka eivät katkea vaarallisiin työmaajärjestelyihin tai huonoon talvikunnossapitoon.

Espoon Liikennebarometrin mukaan espoolaisista 87 prosenttia suhtautuu pyöräilyn edistämiseen positiivisesti. Ole yksi heistä ja allekirjoita teesimme!

 

Helsingin seudun pyöräilijöiden kuntavaaliteesit Espoossa on osa Pyöräliiton Pyörävaalit-kampanjaa.

 

Kuva @Timo Hast

 

Allekirjoittaneet ehdokkaat

1. Kiertotiet kuntoon

Espoon liikennebarometrin mukaan 21% vastaajista olisi valmis aloittamaan tai lisäämään pyöräilyä, jos työmaa-aikaiset järjestelyt pyöräteillä olisivat nykyistä paremmat. Kasvavassa kaupungissa työmaita ei voida välttää, mutta niiden aiheuttamia haittoja voidaan vähentää. Espoon tulee yhdessä Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kanssa päivittää poikkeusjärjestelyitä koskevat ohjeet yhdenmukaisiksi.

Jalankulun ja pyöräliikenteen reitit eivät saa katketa ja kiertoteiden on oltava selkeitä sekä riittävän leveitä ja tasaisia. Tila kiertotietä varten otetaan tarvittaessa ajoradalta. Työmaiden valvontaa on lisättävä ja ohjeistuksen noudattamatta jättäminen sanktioitava. Tavoitteena tulee olla liikenneympäristö, joka on työmaan kohdalla yhtä turvallinen kuin tavallisissakin oloissa.

2. Talvikunnossapito kuntoon harjaamalla ja aurausta parantamalla

Pyöräliikenne on ympärivuotista liikennettä: talvella yhtä turvallista ja helppoa kuin kesälläkin, kunhan väylät pidetään kunnossa. Tehokkain tapa pitää väylät puhtaana on lumen ja sohjon poistaminen harjaamalla. Harjauksen rahoitus on vakinaistettava ja harjaamalla hoidettavaa reitistöä laajennettava kattamaan kaikki pääreitit koko kaupungin alueella.

Muilla reiteillä on tehostettava aurausta. Talvihoidon parhaita käytänteitä on haettava kunnista, joissa talvikunnossapito auraamalla on toimivaa ja tehokasta, kuten Oulusta. Huomiota on kiinnitettävä etenkin polanteen ja sohjon poistoon sekä yksityiskohtiin, kuten aurausvallien poistoon risteyksistä. Terävä sepeli on vaihdettava renkaita puhkomattomaan materiaaliin.

Talvikunnossapidosta tulee saada kuntalaisille reaaliaikaista kunnossapitotilannetietoa: Katujen ei voida sanoa olevan kunnossa, jollei myös niillä olevat pyörätiet ja jalkakäytävät ole harjattu tai aurattu käyttökuntoon.

3. Uudet suunnitteluperiaatteet käyttöön

Laadukkaat ja turvalliset järjestelyt edellyttävät nykyisten suunnittelukäytäntöjen nykyaikaistamista. Espoon tulee ottaa käyttöön uusi Väyläviraston Pyöräliikenteen suunnitteluohje.

Tärkeimpiä parannusta vaativia asioita ovat risteysjärjestelyt, reunakivet, laadukkaat yhteydet keskusten välillä sekä turvalliset yhteydet kouluihin. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus edellyttää toisistaan erillisiä jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Hiljaisilla kaduilla ei tarvita pyöräteitä, vaan parhaita ratkaisuita ovat autoliikenteen rauhoittaminen ja pyöräkatujen rakentaminen. Julkisten rakennusten, kuten päiväkotien, koulujen, kirjastojen, uimahallien ja asemien luona on oltava turvalliset, runkolukittavat pyörätelineet.

4. Baanaverkolle parannuksia Länsibaanalle ja Tarvonbaanalle


Pyörä on kilpailukykyinen kulkutapa pitkilläkin matkoilla, ja sähköavusteisuus parantaa kilpailukykyä entisestään. Pyöräliikenteen täysi potentiaali saavutetaan vain tarjoamalla laadukkaita yhteyksiä keskusten ja kaupunkien välille.

Espoon baanaverkon rakentaminen on vasta alussa ja rakentamiselle osoitettu määrärahataso on matala. Rantaradanbaanan rakentaminen on käynnissä. Sen lisäksi on realistista, että saamme Tarvonbaanalle ja Länsibaanalle edes parannuksia seuraavan vaalikauden aikana.

Allekirjoita

Tehdään Espoosta yhdessä parempi pyöräilykaupunki!

Me allekirjoittaneet sitoudumme kannattamaan Espoon tavoitetta ja siihen pääsemiseksi näissä teeseissä esitettyjä konkreettisia keinoja ensi valtuustokauden aikana.

This field is hidden when viewing the form

Next Steps: Sync an Email Add-On

To get the most out of your form, we suggest that you sync this form with an email add-on. To learn more about your email add-on options, visit the following page (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Important: Delete this tip before you publish the form.
Nimesi (Etu- ja sukunimi)(Pakollinen)
Lisää tähän tieto mahdollisesta paikallispuolueesta, valitsijayhdistyksestä tai jos olet sitoutumaton.
This field is hidden when viewing the form
Sähköpostiosoitteesi (ei julkaista)(Pakollinen)