1. Kiertotiet kuntoon
Pyöräilybarometrin 2024 mukaan pyörää vähintään viikoittain käyttävistä helsinkiläisistä yli puolet on tyytymättömiä poikkeusjärjestelyihin. Tyytymättömyys poikkeusjärjestelyihin on vieläpä kasvanut vuosittain. Kasvavassa kaupungissa työmaita ei voida välttää, mutta niiden aiheuttamia haittoja voidaan vähentää. Helsingin tulee yhdessä Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kanssa päivittää poikkeusjärjestelyitä koskevat ohjeet yhdenmukaisiksi.
Jalankulun ja pyöräliikenteen reitit eivät saa katketa ja kiertoteiden on oltava selkeitä sekä riittävän leveitä ja tasaisia. Tila kiertotietä varten otetaan tarvittaessa ajoradalta. Työmaiden valvontaa on lisättävä ja ohjeistuksen noudattamatta jättäminen sanktioitava. Tavoitteena tulee olla liikenneympäristö, joka on työmaan kohdalla yhtä turvallinen kuin tavallisissakin oloissa.
2. Talvikunnossapito kuntoon harjaamalla ja aurausta parantamalla
Pyöräliikenne on ympärivuotista liikennettä: talvella yhtä turvallista ja helppoa kuin kesälläkin, kunhan väylät pidetään kunnossa. Tehokkain tapa pitää väylät puhtaana on lumen ja sohjon poistaminen harjaamalla. Harjauksen rahoitus on vakinaistettava ja harjaamalla hoidettavaa reitistöä laajennettava kattamaan kaikki pääreitit.
Muilla reiteillä on tehostettava aurausta. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti kantakaupungin pyöräväylien hoitoon. Pyöräteitä ja -kaistoja ei ole rakennettu lumivarastoiksi. Kaupungin on otettava vastuu ja pidettävä pyöräliikenteen reitit auki läpi talven.
3. Baanojen ja tavoiteverkon rakentaminen vauhtiin
Pyörä on kilpailukykyinen kulkutapa pitkilläkin matkoilla, ja sähköavusteisuus parantaa kilpailukykyä entisestään. Pyöräliikenteen täysi potentiaali saavutetaan vain tarjoamalla laadukkaita yhteyksiä keskusten ja kaupunkien välille.
Kantakaupungin ja baanojen tavoiteverkkojen rakentamisen edellytykset on vaalikauden aikana varmistettava siten, että tavoiteverkot olisivat vuoteen 2030 mennessä nykyisten tavoitteiden mukaisesti mahdollisimman valmiita, muodostaen yhtenäisen ja sujuvan pyöräliikenteen verkon, joka palvelee kaiken ikäisiä ja -kykyisiä pyörällä liikkuvia ihmisiä.
4, Kaupunkipyörät rullaamaan ympäri vuoden
Suuren suosion pääkaupunkiseudulla saaneet kaupunkipyörät ovat tärkeä osa liikennejärjestelmää ja ne toimivat erinomaisesti etenkin osana joukkoliikennematkaa. Ihmisten liikkumistarve ei muutu vuodenajan mukaan, vaan kaupunkipyöriä on voitava käyttää ympäri vuoden.
Tulevien kaupunkipyörien sopimuskausi alkaa vuonna 2026. Seuraavassa järjestelmässä Helsingin tulee hyödyntää mahdollisuus ottaa käyttöön sähköavusteiset pyörät ja mahdollistaa pyörien ympärivuotinen käyttö.