Pyöräily on hauskaa, helppoa ja halpaa. Pyöräily ylläpitää kuntoa ja hyvinvointia. Pyöräily vähentää melua, saasteita ja ruuhkia ja on merkittävä ilmastoteko. Pyöräily on myös taloudellisesti tuottavaa. Ruotsalaistutkimuksen mukaan jokainen pyöräilty kilometri EU:ssa tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euron arvosta hyötyä.
Pyöräily onkin myötätuulessa Kuopiossa. Pyöräliikenne on huomioitu kaupungin strategiassa ja eri ohjelmissa. Hyvästä suunnasta huolimatta pyöräliikenteen kulkutapaosuus on Kuopiossa matala. Itä-Suomen seudullisen liikkumistottumukset (2022) mukaan Kuopion seudulla tehdään polkien vain 14 % matkoista. Vastaavasti henkilöauton kyydissä istutaan 53 % matkoista.
Jos pyöräliikenteen kulkutapaosuutta halutaan nostaa, tulee pyöräliikenteen edellytyksiä parantaa. Edellytysten parantaminen tarkoittaa kaupungin liikenne- ja muun infran tarkastelua laajasta näkökulmasta. Kuopioon tarvitaan sujuvampia ja nopeampia pyöräteitä ja parannusta talvikunnossapitoon.
Kuntavaaliehdokas Kuopiossa, ole mukana ja allekirjoita teesimme!
Allekirjoittaneet ehdokkaat Kuopiossa
Airaksinen, Heli |
Vasemmistoliitto |
Akinci Yesilmen, Vehbiye |
Vasemmistoliitto, Sit. |
Björn, Teemu |
Vihreät |
Haakana, Marko |
Vasemmistoliitto |
Hartikainen, Maija |
Vasemmistoliitto |
Kumpulainen, Sami |
Vihreät |
Laakso, Anton |
Vihreät |
Lappalainen, Irene |
Vasemmistoliitto |
Miettinen, Taija |
Vasemmistoliitto |
Ojala, Raimo |
Vihreät |
Paanala, Ari |
Vihreät |
Pitkänen, Josefiina |
Vihreät |
Pulkka, Laura |
Vihreät |
Raudaskoski, Miika |
Vihreät |
Sutinen, Mari |
Vasemmistoliitto, sitoutumaton |
Tossavainen, Tatu |
Vasemmistoliitto |
Vaattovaara, Jenni |
Vihreät |
Vainikainen, Tanja |
Vihreät |
Väänänen, Juha |
Vasemmistoliitto |
Zuffa,Sara |
Vihreät |
1. Pyöräbaanaverkon rakentaminen
Kuopioon tulee luoda koko kaupungin kattava pyöräilyn baanaverkko, joka yhdistää suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Korkea laatutaso tarkoittaa sujuvuuden lisäksi mm. etuajo-oikeutta ja liikennevaloetuutta risteyksissä.
2. Talvikunnossapidon laadun nosto
Pyöräliikenteen tulee olla sujuvaa ja turvallista ympäri vuoden. Kaupungin tulee valvoa talvikunnossapidon laatua ja edellyttää urakoitsijoilta kunnossapitosopimusten huolellista noudattamista.
3. Sujuvat ja turvalliset pyöräliikenteen yhteydet päiväkoteihin ja kouluihin
Päiväkoteihin ja kouluihin tulee saada sujuvat ja turvalliset pyöräliikenteen yhteydet. Lähikatujen liikennettä on rauhoitettava ja nopeuksien tulee olla enintään 30 km/h. Koulujen oppilaita tulee ohjata ja kannustaa kulkemaan koulumatkat pyörällä tai kävellen. Saattoliikennettä tulee vähentää ja rajata. Kouluissa tulee suositella, ettei lapsia saateta autolla ainakaan perille saakka. Saattoliikenne aiheuttaa ison liikenneturvallisuusriskin koulujen läheisyydessä.
4. Autopysäköintinormi historiaan
Pysäköintinormi määrittää autopaikkojen määrän suhteessa kerrosneliömetreihin tai asuntojen määrään. Autojen pysäköintinormeista on luovuttava. Nykyinen vaatimus autopaikkojen määrästä hidastaa pyöräily-ystävällisen kaupungin rakentamista ja kehittämistä.
5. Ihmisten keidas aallonmurtajalta Valkeisenlammelle
Maljalahden aallonmurtajalta Valkeisenlammelle tulee saada koko matkalta viihtyisä pyöräliikenteelle ja jalankulkijoille rakennettu reitti. Kallaveden, Snellmaninpuiston ja tuomiokirkon, torin, kaupunginteatterin ja Valkaisenlammen yhdistävä reitin tulee olla rauhoitettu moottoriajoneuvoliikenteeltä pihakatuna, pyöräkatuna tai kävelykatuna.
6. Pyöräliikenteen erottaminen jalankulusta
Pyöräliikenteen ja jalankulun yhdistettyjä väyliä tulee välttää asuinalueilla,keskustassa ja pääväylillä. Pyöräliikenteen tulee tapahtua pääsääntöisesti ajoradalla tai erotelluilla pyöräteillä. Erottelu parantaa myös jalankulun olosuhteita ja turvallisuutta.