Helsingin seudun pyöräilijöiden

Kuntavaaliteesit Vantaalla 2025

Vantaa on sitoutunut kasvattamaan pyöräliikenteen kulkutapaosuuden 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Pyöräilyn lisääminen ei ole itseisarvo, vaan keino kohti turvallista, terveellistä ja viihtyisää kaupunkia.

Pyöräilyn lisääminen on keskeinen osa Vantaan tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Ilmastopäästöjen ohella pyöräily auttaa vähentämään myös melu-, pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä.

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää oikeita toimenpiteitä ja vaikuttavia investointeja Pyöräliikenteen kehittämisohjelman mukaisesti. Tavoitteisiin voidaan päästä vain laadukkailla väylillä, jotka eivät katkea vaarallisiin työmaajärjestelyihin tai huonoon talvikunnossapitoon.

Liikennebarometrin 2020 mukaan vantaalaisista 85 prosenttia suhtautuu pyöräilyn edistämiseen positiivisesti. Ole yksi heistä ja allekirjoita teesimme!

 

Helsingin seudun pyöräilijöiden kuntavaaliteesit Vantaalla on osa Pyöräliiton Pyörävaalit-kampanjaa.

 

Kuva @Timo Hast

Allekirjoittaneet ehdokkaat

1. Turvallinen pyöräpysäköinti jokaiseen kouluun ja päiväkotiin

Pyöräily kehittää lasten motorisia taitoja ja edistää heidän fyysistä terveyttään jo varhaisessa iässä. Kävelemällä tai pyöräilemällä kolmen kilometrin edestakaisen koulumatkan, voidaan saavuttaa 40–60 % päivittäisestä kestävyysliikuntasuosituksesta.

Kun lapset ja heidän vanhempansa tietävät, että pyörät voi jättää turvallisesti säilytykseen, uskaltaa yhä useampi tulla itse pyörällä kouluun vanhemman kyydin sijaan. Tämä vähentää ruuhkia koulujen ja päiväkotien ympäristössä, mikä lisää koulumatkojen turvallisuutta ja luo rauhallisemman liikenneympäristön kaikille tienkäyttäjille. Kun pysäköinti on turvallista, perheet uskaltavat investoida laadukkaisiin ja ergonomisiin lastenpyöriin, jotka parantavat pyöräilyn mukavuutta ja turvallisuutta entisestään. 

Vantaan tulisi alkaa toimiin joilla jokaiseen kouluun ja päiväkotiin saataisiin riittävästi laadukasta pyöräpysäköintiä. Näiden lisäksi myös muiden julkisten rakennusten pysäköintiä on kehitettävä, sekä luotava kannustimia asuin- ja toimistorakennusten pysäköinnin kehittämiseen.

2. Uudet suunnitteluperiaatteet käyttöön

Laadukkaat ja turvalliset järjestelyt edellyttävät nykyisten suunnittelukäytäntöjen nykyaikaistamista. Tärkeimpiä parannusta vaativia asioita ovat risteysjärjestelyt, laadukkaat yhteydet keskusten välillä sekä turvalliset yhteydet kouluihin.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus edellyttää toisistaan erillisiä jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Hiljaisilla kaduilla ei tarvita pyöräteitä, vaan parhaita ratkaisuita ovat autoliikenteen rauhoittaminen ja pyöräkatujen rakentaminen.

Vantaan tulee varmistaa että Väyläviraston Pyöräliikenteen suunnitteluohje, Vantaan liikennepoliittinen ohjelma, ja pyöräliikenteen suunnittelun parhaat käytännöt toteutuvat käytännön suunnittelussa ja liikennemuotojen priorisoinnissa.

3. Talvikunnossapito kuntoon

Pyöräliikenne on ympärivuotista liikennettä: talvella yhtä turvallista ja helppoa kuin kesälläkin, kunhan väylät pidetään kunnossa. Talvikunnossapidon tavoitteena tulisi olla, että väylät ovat kaikenikäisten ja -tasoisten kulkijoiden käytettävissä esteettömästi ympäri vuorokauden. Aktiivinen liikkuminen ympäri vuoden tuo merkittäviä hyötyjä niin yksilölle kuin koko yhteiskunnalle.

Tämän tavoitteen toteuttaminen edellyttää laadukasta aurausta tai harjasuolausta. Talvikunnossapidon organisointia on kehitettävä niin, että autoliikenteen lisäksi myös jalankulku- ja pyöräliikenteen reitit ja niiden hierarkia huomioidaan työn organisoinnissa ja priorisoinnissa. Laadukas talvikunnossapito edellyttää myös laadukkaita ja tasaisia väyliä.

Talvihoidon parhaita käytänteitä on haettava kunnista, joissa talvikunnossapito on toimivaa ja tehokasta, kuten Oulusta. Huomiota on kiinnitettävä etenkin polanteen ja sohjon poistoon sekä yksityiskohtiin, kuten aurausvallien poistoon risteyksistä.

4. Pyöräliikenteen suunnittelun henkilöstöresurssit turvattava

Vantaalla on hyviä tavoitteita pyöräilyn edistämiseksi. Niiden toteutuminen edellyttää kuitenkin myös laadukasta suunnittelua joka vaatii riittävät resurssit. Pyöräilyn edistäminen ei ole pelkästään katusuunnitelmien laadintaa vaan se vaatii myös poikkihallinnollista koordinaatiota kaupungin eri toimintojen ja muiden organisaatioiden kanssa. Muun työn ohessa pyöräliikenteen painoarvo ei saavuta tavoiteltua ja poliittisesti päätettyä tasoa.

Vantaan pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa 2021-2026 on jo suunniteltu toimenpiteeksi henkilöresurssin rekrytoiminen pyöräliikenteen kehittämiseen. Tämä tehtävä tulisi perustaa varmistamaan, että kaikki kaupungin toiminnot toimivat tehokkaasti yhteistyössä pyöräliikenteen edistämiseksi.

Allekirjoita

Tehdään Vantaasta yhdessä parempi pyöräilykaupunki!

Ensi valtuustokauden aikana me allekirjoittaneet sitoudumme kannattamaan Vantaan kaupungin tavoitetta edistää pyöräilyä ja nostaa sen osuus liikenteestä 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ja siihen pääsemiseksi tukemaan näissä teeseissä esitettyjä konkreettisia keinoja ensi valtuustokauden aikana.

 

This field is hidden when viewing the form

Next Steps: Sync an Email Add-On

To get the most out of your form, we suggest that you sync this form with an email add-on. To learn more about your email add-on options, visit the following page (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Important: Delete this tip before you publish the form.
Nimesi (Etu- ja sukunimi)(Pakollinen)
Lisää tähän tieto mahdollisesta paikallispuolueesta, valitsijayhdistyksestä tai jos olet sitoutumaton.
This field is hidden when viewing the form
Sähköpostiosoitteesi (ei julkaista)(Pakollinen)