Tampereen seudun polkupyöräilijät ry toivoo valtuustoon ja lautakuntiin päättäjiä, jotka päätöksillään luovat ympäristöä, jossa pyöräliikenteen kulkutapaosuus voi kasvaa. Pyöräilyn tulee olla kaikille sujuvaa, miellyttävää ja turvallista. Mitä useampi valitsee kulkuvälineekseen pyörän, sitä enemmän rahaa jää paikallistalouteen. Samalla tilaa vapautuu liikenteen käytöstä ihmisille ja melutaso pienenee. Syntyy viihtyisämpää ja elinvoimaisempaa kaupunkiympäristöä.
Tampereen seudun polkupyöräilijät ry:n teesit ovat tavoitteita tulevalle valtuustokaudelle, jotka edistävät Tampereen seutukunnan kuntalaisten arjen sujumista.
Tampereen seudun polkupyöräilijöiden kuntavaaliteesit Ylöjärvellä on osa Pyöräliiton Pyörävaalit-kampanjaa.
Allekirjoittaneet ehdokkaat Ylöjärvellä
Heinonen, Pauli |
SDP, Ylöjärven Sos Dem Toveriseura |
Kiiskinen, Jenni |
Vihreät |
Laine, Ville |
Vasemmistoliitto |
Leppänen, Aki |
Vasemmistoliitto |
Mankkinen, Leena |
Sosialidemokraattinen Puolue |
Mäkelä, Suvi |
Sosialidemokraattinen Puolue |
Peltola, Seppo |
SDP, Pirkanmaan palkansaaja demarit |
Räsänen, Riitta |
Vasemmistoliitto |
Stenman, Päivi |
Sosialidemokraattinen Puolue |
1. Pyöräily kuuluu kaikille – arkipyöräily auttaa suomalaisten liikkumattomuuteen
Pyöräily on ratkaisu liikkumattomuuden haasteeseen.
Pyöräväylät ovat yksi Suomen suosituimmista liikuntapaikoista. Pyöräilykansa Suomi -kyselyn perusteella jopa ¾ suomalaisista pyöräilee ainakin silloin tällöin. Sujuva ja turvallinen pyöräväylien verkosto tukee kaikenikäisten kansalaisten liikkumista ja hyvinvointia. Toimivia väyliä pitkin pääsee esimerkiksi päiväkotiin, kouluun, kauppaan, liikuntapaikkoihin ja kulttuuririentoihin. Samalla pääsee nauttimaan pyöräilyn monista terveyshyödyistä.
2. Investoidaan laatuun – laadukas pyöräliikenteen infra luo turvallisen ja viihtyisän liikenneympäristön
Pyöräliikenne tulee suunnitella toimivaksi kaikille lapsista ikäihmisiin.
Laadukkaasti suunniteltu ja rakennettu pyöräliikenteen infra sujuvoittaa kuntien ja kaupunkien liikennettä ja lisää niin turvallisuutta kuin hyvinvointiakin. Infra koostuu pyöräväylistä, pyöräpysäköinnistä ja viitoituksesta. Pyöräliikenteeseen tulee panostaa, koska se on päästötön, hiljainen, taloudellinen ja terveyttä edistävä tapa liikkua. Pyöräliikenteen seurantadatan kerääminen on myös oleellista, jotta liikenneratkaisujen onnistumista voidaan arvioida ja kehittää edelleen.
3. Suomi on ihanteellinen pyörämatkailumaa – infrainvestoinnit tuovat matkailueuroja
Suomi on ihanteellinen pyörämatkailumaa ja kasvupotentiaali on valtava.
Pyörämatkailu ja pyörällä tapahtuva lähimatkailu ovat olleet nousussa jo pitkään. Pyörämatkailun tulovirtojen kasvattamiseksi tarvitaan kunnissa reittien, opastuksen ja palvelujen kehittämistä sekä markkinointia yhteistyössä yritysten kanssa. Koska pyörämatkailija liikkuu usein myös julkisilla kulkuvälineillä, liityntäpysäköinti ja matkaketjujen kehittäminen on tärkeää.
4. Pyörähuolto helpoksi
Moni haluaisi tehdä pyöräänsä pieniä huoltoja itse ja Suomen ilmastossa pyörä on tarpeen pestä säännöllisesti. Kuitenkin moni pyörävarasto on sellainen, ettei tilaa ole tehdä pieniäkään huoltotoimenpiteitä ja myös pyörän pesu voi olla mahdotonta. Parhaimmillaan pyörän huolto voi olla myös yhteisöllistä toimintaa. Itse tehdyt huollot eivät kilpaile kaupallisten toimijoiden kanssa.
Ratkaisuna perustetaan pyöränpesupaikkoja esimerkiksi matonpesupaikkojen yhteyteen ja tuetaan toimintaa, jossa asukkaille luodaan mahdollisuuksia huoltaa itse omaa pyöräänsä.