Pyöräilykasvatus

Pyöräilemään oppii vain pyöräilemällä, harjoitellaan siis yhdessä lasten kanssa!

Tavoitteemme on saada yhä useampi koulu- ja päiväkotilapsi kulkemaan arkinen koulu- tai päiväkotimatka omin voimin: pyörällä tai kävellen. Tähän tarvitaan ennen kaikkea hyvää asennetta aikuisilta: vanhemmilta, koulun henkilökunnalta ja muilta kasvattajilta.  Tarjoamme kouluille ja päiväkodeille tukea pyöräilymyönteisempään arkeen siirtymisessä: tulemme mielellämme vetämään pedagogisia kahviloita ja koulutuksia varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja opettajille. Koulutukset ovat maksuttomia – ota yhteyttä jos olet kiinnostunut!

Haluatko edistää lasten ja lapsiperheiden arkipyöräilyä? Jokainen voi tehdä jotain!

Opettaja

Keskustelkaa henkilökunnan kesken koulun säännöistä: rajoitetaanko lasten pyöräilyä tarpeettomasti ja onko pyörille hyvät säilytyspaikat? Voisiko koulu osallistua pyörällä kouluun -päivään tai järjestää pyöräilytoimintaa liikuntapäivänä, esimerkiksi pyöräilyleikkejä tai pyörän katsastuksen? Taittakaa lyhyet siirtymät (uimahalliin, metsään, museoon jne) bussin sijaan polkupyörillä. Miettikää olisiko mahdollista rauhoittaa koulun/päiväkodin edusta autoliikenteeltä kokonaan ja sopia jättöpaikka hieman etäämmälle? Keskustelkaa vanhempainilloissa koulumatkojen kulkemisesta ja kannustakaa vanhempia perustamaan pyöräilevä tai kävelevä koulubussi. Näytä hyvää esimerkkiä pyöräilemällä itse! Ota meihin yhteyttä jos haluat tukea tai vinkkejä pyöräilymyönteisyyden lisäämiseen ja liikennekasvatukseen. Keskustelualustana toimii myös Facebookin pyöräilevät opettajat -ryhmä.

Vanhempi

Jätä välillä auto kotiin ja pyöräile tai kävele lastesi kanssa kouluun tai päiväkotiin. Keskustelkaa lasten kanssa liikennekäyttäytymisestä ja harjoitelkaa koulumatkaa yhdessä. Varmista, että lapsella on sopivan kokoinen ja toimiva polkupyörä. Olisiko tuttujen vanhempien kanssa mahdollista perustaa pyöräilevä tai kävelevä koulubussi? Näytä hyvää esimerkkiä pyöräilemällä itse! Jos luotat lapsesi taitoihin, salli hänen pyörällä kouluun, vaikka koulun järjestyssäännöt sen kieltäisivät. Koululla ei ole oikeutta määrätä, miten lapsi kulkee kouluun.  Tue Pyöräliittoa, joka työskentelee jatkuvasti turvallisten pyöräilyolosuhteiden hyväksi.

Koululainen

Juttele koulussa opettajien kanssa koulun säännöistä, jos ne esimerkiksi kieltävät lapsia tulemasta pyörällä kouluun. Pyydä opettajalta pyöräilyteemaisia tunteja tai pyöräretkeä. Kerro opettajalle, jos pyöräpysäkointipaikat ovat huonot tai pyöräilyolosuhteissa on mielestäsi muuta korjattavaa. Pyydä vanhempiasi pyöräilemään kanssasi!

Kuntapäättäjä

Mieti mitä sinä voisit tehdä liikenneympäristön turvallisuuden ja houkuttelevuuden puolesta. Voitko esimerkiksi vaikuttaa koulujen ja päiväkotien lähiympäristöjen rauhoittamiseen autoliikenteeltä? Kutsu Pyöräilykuntien verkoston asiantuntijat kehittämään ideoita kanssasi.

Pyöräilyjärjestö

Ottakaa pyöräilykasvatus osaksi säännöllistä toimintaanne. Voitte kouluttaa jäseniänne pyöräilykummeiksi, järjestää lapsille pyöräilykerhon, tarjoutua vetämään pyöräilevää tai kävelevää koulubussia tai tehdä koulumatkakartoituksia.

Asiasta kiinnostunut

Tarjoudu vetämään pyöräilevää tai kävelevää koulu- tai harrastusbussia omalla alueellasi. Jos autoilet, ole tarkkaavainen ja huomaavainen toisia tiellä liikkujia kohtaan, varo erityisesti pieniä liikkujia. Päivitä sääntöosaamisesi ja tarkistuta näkösi säännöllisesti. Ole aktiivinen kuntapäättäjien suuntaan liikennejärjestelyistä. Tue Pyöräliiton toimintaa esimerkiksi liittymällä jäseneksi paikallisyhdistykseen tai suoraan liittoon.

Lisätietoja ja kyselyt koulutuksista:

Sanna Ojajärvi, projektijohtaja, sanna.ojajarvi @ poljin.fi, puh. 040 5275 632
Erika Weckström, pyöräilykasvattaja, erika.weckstrom @ pyoraliitto.fi, puh. 044 982 4328