Ajankohtaiset

Pyöräliitto kokosi vinkit sähköpyörän ostajalle

Pyöräliitto arvioi sähköpyöräilyn suosion kasvavan entisestään, kun verovapaa työsuhdepyöräilyetu astuu ensi vuonna voimaan. Toiminnanjohtaja Vellu Taskila kehottaa ostajia ottamaan muutaman tärkeän asian huomioon sähköpyöräkaupoilla.

Moni suomalainen suunnittelee nyt sähköpyörän hankintaa. Ensi vuonna astuu voimaan pyöräilijöiden odottama uusi veroetu, joka tekee työmatkapyöräilystä entistä houkuttelevampaa ja kannattavampaa.

– Työsuhdepolkupyörä on vuodesta 2021 alkaen verovapaa luontoisetu 1200 euroon saakka vuosittain. Tämä vuosittainen verovapauden taso takaa sen, että työntekijä voi valita pyöränsä laajasta sähköavusteisten polkupyörien valikoimasta, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Vellu Taskila toteaa.

Sähköpyörällä työmatkan voi tehdä nopeasti ja ympäristöystävällisesti. Sähköavusteisella pyörällä voi myös taittaa hieman pidemmänkin työmatkan ja kohottaa samalla kuntoaan. Nuorille sähköpyörä on taas terveellisempi ja käyttökustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto kuin esimerkiksi mopoauto.

Pyöräliiton verkkosivuilla listataan vinkkejä, joiden avulla ostaja voi valita juuri itselleen sopivan sähköpyörän. Sopivaa sähköpyörää valitessa pyöräilijän kannattaa listata ne tilanteet ja sesongit, joissa haluaa pyörää käyttää ja tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin. Talven kovettamilla jäisillä poluilla ja hiekkateillä pyöräilijä tarvitsee enemmän lisävarusteita kuin kaupungin kaduilla. Pyöräilijän kannattaa pohtia etukäteen myös sähköpyöränsä lataus- ja säilytysratkaisuja.

Taskilan mukaan käynnissä on ennennäkemätön pyöräilyvuosi. Yhä useampi suomalainen on innostunut pyöräilystä.

– Pyöräily on selvästi koettu helppona, terveellisenä ja turvallisena liikkumisen muotona. Siksi ennakoimme, että yhä useampi suomalainen valmistautuu nyt myös pyöräilyn talvikauteen.

Lue Pyöräliiton tuoreet vinkit sähköpyöräkaupoille.

Lisätietoja:

Vellu Taskila